ΑΒΕΡΩΦ

Διαδικτυακό Θωρηκτό

  • Ἡ Ἱστορία,ΔΕΝ ἀλλάζει !

  • Ἡ Μακεδονία εἶναι Ε Λ Λ Α Δ Α

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Kατηγορίες

  • Υπέρ της ζωής, κατά των εκτρώσεων

  • ΓΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

  • Η ΒΟΡ.ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

  • Ἀπό τήν Φλωρεντία,στήν ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

  • ΜΕΤΑΜΟΥΣΕΙΟΝ – Θ/Κ «Γ.ΑΒΕΡΩΦ»

  • Μαθαίνουμε…

  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ

  • ΝΕΩΤΕΡΟ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ «ΗΛΙΟΥ»

  • ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ (Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ)

  • ΛΕΞΙΚΟΝ ΗΣΥΧΙΟΥ

  • ΛΕΞΙΚΟΝ «LIDDEL-SCOTT»

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

  • 324 – 1453

  • ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ

  • 1 8 2 1

  • Ἀπομνημονεύματα Ἡρώων τοῦ 1821

  • Ὁ ΕΛΛΗΝΟ – ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ τοῦ…

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝ (1904-8)

  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ’12- ’13

  • ΤΟ ΠΝ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ

  • Α’ ΠΠ (1914-18)

  • Μ.ΑΣΙΑ (1919-22)

  • O X I (1940-41)

  • ΙΩΑΝ.ΜΕΤΑΞΑΣ

  • ΕΑΡΙΝΗ ΕΠΙΘΕΣΙΣ (9-24 Μαρ.1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ (1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (1941)

  • Β’ ΠΠ (1 9 4 1 – 4)

  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Θ/Κ «ΓΕΩΡ. ΑΒΕΡΩΦ»

  • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

  • ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

  • ΕΓΕΡΤΗΡΙΟΝ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

  • Πρόσφατα σχόλια

    Η πλάνη της επικράτη… στη Η πλάνη της επικράτησης της Δυ…
    Μέλια στη Αβέρωφ: Δώδεκα χρόνια στη θάλα…
    ΘΑΝΟΣ ΚΟΥΚ στη Αβέρωφ: Δώδεκα χρόνια στη θάλα…
    Η θρησκευτική πολιτι… στη Η θρησκευτική πολιτική του Μ.…
    Ο Αλέξιος Ε΄ Δούκας… στη Ο Αλέξιος Ε΄ Δούκας ο Μούρτζου…
  • Ὁ Γκρεμιστής Κωστῆ Παλαμᾶ

  • Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» ΣΗΜΑ 3 Δεκ.1912

  • ΟΡΚΟΣ ΕΦΗΒΩΝ

  • ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ

  • ——————————

  • ΦΟΡΕΣΙΕΣ καί ΑΡΜΑΤΑ τοῦ ’21

  • Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ (1838)

  • ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (1974) …ἡ ταινία

  • ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑΙ ΩΜΟΤΗΤΕΣ

  • Μία ἀνοικτή πληγή Μνήμης 1914-23

  • Η ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

  • ——————————

  • Ζημίαι τῶν ἀρχαιοτήτων έκ τοῦ πολέμου καί τῶν στρατευμάτων κατοχῆς (1946)

  • Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

  • ΘΑ ΑΝΟΙΞΗι Ο ΦΑΚΕΛΛΟΣ ;

  • ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

  • 1944-49

  • ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

  • ΣΕΜΝΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΟΙ ΤΥΜΒΩΡΥΧΟΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΔΙΟΛΚΟΣ,ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ

  • ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

  • M.K.I.E.

  • Γιά ἀποπληρωμή ἐξωτ.χρεῶν,μόνο…

  • Ἡ ἔξοδός μας,εἶναι ἡ Κ_ _ _ά _α τους !

  • ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ…

  • INSIDE JOB

Αυτοκράτορας Ιουστινιανός Α΄ 483 – 565

Posted by Πετροβούβαλος στο 14 Νοεμβρίου, 2012

αναδημοσίευση από την ΑΓΙΟΤΟΚΟ ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ

.

Ο Ιουστινιανός Α’ (Λατινικά: Flavius Petrus Sabbatius Iustinianus, 11 Μαΐου 483-14 Νοεμβρίου 565), γνωστός και ωςΜέγας Ιουστινιανός, υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους Ρωμαίους αυτοκράτορες της Ανατολής, κυβερνώντας από το 527 έως το 565.

Ο Πέτρος Σαββάτιος, ιλλυρικής καταγωγής, γεννήθηκε στην περιοχή Tauresium και ήταν ανιψιός του στρατηγού (και αργότερα αυτοκράτορα) Ιουστίνου Α’. Με την άνοδο του θείου του στην εξουσία το 518 ονομάστηκε πατρίκιος. Υπήρξε ο σημαντικότερος σύμβουλος και ουσιαστικός αντιβασιλέας του θείου του, και το 527, λίγο πριν τον θάνατο του τελευταίου, ονομάστηκε συναυτοκράτορας, παίρνοντας το όνομα Ιουστινιανός.

Ήταν εξαιρετικά ικανός αλλά και αυταρχικός κυβερνήτης, με βαθιά λατινική και κλασσική μόρφωση. Η γυναίκα του Θεοδώρα, την οποία γνώρισε και παντρεύτηκε τον καιρό της εξουσίας του θείου του μέσω των κοινών τους επαφών με τους Βένετους, ήταν ταπεινής καταγωγής, αλλά ταυτόχρονα υπέρμετρα φιλόδοξη, ικανή, οξυδερκής και κυρίως πολύ όμορφη. Παρά την ταπεινή της καταγωγή, ο Ιουστίνος Α’ τη δέχτηκε, όχι όμως και η γυναίκα του, η οποία δεν επέτρεψε το γάμο μέχρι το θάνατό της το 524. Ακόμα και αν το παρελθόν της Θεοδώρας ήταν όντως σκοτεινό, είναι σίγουρο ότι με το γάμο της με τον Ιουστινιανό μεταμορφώνεται σε ιδανική σύζυγο και Αυτοκράτειρα.

Από τις πρώτες ενέργειες του Ιουστινιανού ήταν η βελτίωση των οικονομικών, μέσω είσπραξης των φόρων, εργασία που ανέθεσε στον ικανό αλλά αντιπαθή στο λαό Ιωάννη Καππαδόκη. Επίσης, αναθέτει τον ίδιο καιρό στον Τριβωνιανό την επανακωδικοποίηση των νόμων του Θεοδοσίου, απαλείφοντας αντικρουόμενες διατάξεις και μειώνοντας δραστικά το μέγεθος και την έκταση των ισχυουσών διατάξεων.

Αντιμετώπισε τους Σασσανίδες Πέρσες ήδη από το 532, οπότε και υπέγραψε συμφωνία ειρήνης με το βασιλιά Χοσρόη Α’, ώστε να μπορέσει να ασχοληθεί απερίσπαστος με το μεγάλο του όνειρο, την ανακατάκτηση της Δύσης.

Ο Ιουστινιανός θεωρούσε τον εαυτό του πρωτίστως ως ορθόδοξο Αυτοκράτορα, και έλαβε μέτρα για την ενεργό επιβολή του χαλκηδονιανού Χριστιανισμού (Γ’ Οικουμενική Σύνοδος) σε όλη την επικράτειά του. Έτσι, από νωρίς (το 529), έλαβε σκληρά μέτρα κατά των εναπομεινάντων ειδωλολατρών, και έκλεισε την περίφημη Ακαδημία των Αθηνών. Περιόρισε με νομοθετικά μέτρα τα δικαιώματα των Εβραίων, και συνέτριψε με σκληρότητα την εξέγερση των Σαμαριτών. Ακόμα καταδίωξε τους μανιχαϊστές, οι οποίοι, λόγω της συσχέτισής τους με την εχθρική Σασσανιδική Περσία, υπέφεραν ιδιαίτερα.

Η αντιμετώπιση της πιο μεγάλης και επικίνδυνης αίρεσης, του Μονοφυσιτισμού, ποίκιλλε. Η επιρροή της Θεοδώρας, που υποστήριζε τον Μονοφυσιτισμό και παρείχε προστασία σε σημαίνοντες εκπροσώπους του, μετρίασε την στάση του κατά το πρώτο μισό της βασιλείας του. Μετά τον θάνατό της όμως, σε συνδυασμό με την έντονη πίεση της δυτικής εκκλησίας και την έντονη ενασχόλησή του με την θρησκεία προς το τέλος της ζωής του, η κρατική καταπίεση εντάθηκε. Η αυταρχική του πολιτική και η τάση του να ελέγχει πλήρως την Εκκλησία, φάνηκαν τόσο στην συμπεριφορά του απέναντι στον πάπα Βιγίλιο, τον οποίο διαπόμπευσε δημοσίως, όσο και κατά την Ε’ Οικουμενική Σύνοδο που συγκάλεσε το 553 στην Κωνσταντινούπολη, η οποία λειτούργησε υπό το καθεστώς της κυριαρχίας των απόψεών του, δια της συνηθισμένης οδού της επιλεκτικής αποδοχής των συμμετεχόντων.

Η ιεραποστολική του δραστηριότητα ήταν εξίσου έντονη, και απέστειλε ιερείς για να προσηλυτίσουν τους λαούς πέριξ της Αυτοκρατορίας, επιτυγχάνοντας να εκχριστιανίσει την Νουβία, τους Έρουλους και τους Αβασγούς.

Η εισβολή των Κουτρίγουρων το 559, που έφτασε μέχρι έξω από την πρωτεύουσα, αντιμετωπίζεται από το Βελισάριο με επιτυχία. Ο στρατηγός θα βρεθεί ξανά σε δυσμένεια το 562, στερούμενος τόσο τη δόξα που του άρμοζε, όσο και τη θέση του στην ρωμαϊκή ιεραρχία, αλλά αποκαταστάθηκε σύντομα.

Τις ημέρες του Ιουστινιανού η Αυτοκρατορία επεκτείνει τα σύνορά της από τους Άγιους τόπους και τα βάθη της Ανατολίας και της Αρμενίας, έως τις Ηράκλειες Στήλες (Γιβραλτάρ), και καθίσταται η κυρίαρχη δύναμη στον Μεσογειακό χώρο. Πέρα από το μεγαλόπνοο σχέδιο της (μερικής έστω) επανάκτησης της Δυτικής Αυτοκρατορίας, για το οποίο χρειάστηκαν περίπου 25 χρόνια, και τις συνεχείς εκστρατείες κατά των Περσών, η περίοδος βασιλείας του Ιουστινιανού περιλαμβάνει πλήθος σημαντικών εξελίξεων. Η κωδικοποίηση των νόμων, η κατασκευή οχυρωματικών έργων σε όλη την επικράτεια (ορατών ακόμα και σήμερα σε όλη τη λεκάνη της Μεσογείου), η ανέγερση δημοσίων οικοδομημάτων με αποκορύφωμα το διαχρονικό μεγαλειώδες μνημείο της Αγίας Σοφίας, η ενίσχυση του εμπορίου και η δόλια εισαγωγή της καλλιέργειας του μεταξιού από την Κίνα, οι θρησκευτικές μεταρρυθμίσεις, η ενίσχυση των δημοσίων οικονομικών είναι ίσως τα σημαντικότερα σημεία της διακυβέρνησής του.

Ταυτόχρονα όμως αυτή η έντονη δραστηριότητα, και ειδικά η ανάγκη χρηματοδότησης των πολέμων και των συνθηκών με τους Πέρσες, εξάντλησε τα οικονομικά του κράτους, ενώ η ανάγκη υπεράσπισης των νέων συνόρων, σε συνδυασμό με την μείωση του στρατού και τις συνεχείς επιδημίες εξασθένισαν την άμυνά του. Η δε θρησκευτική πολιτική του Ιουστινανού, ιδίως μετά τον θάνατο της Θεοδώρας, αποξένωσε πολλούς από τους μονοφυσιτικούς πληθυσμούς της Συρίας και της Αιγύπτου. Έτσι, μετά τον θάνατό του, η Αυτοκρατορία, αποδυναμωμένη, θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει νέες επιθέσεις, με αποκορύφωμα τις αραβικές κατακτήσεις, που θα αναιρέσουν το μεγαλύτερο μέρος των εξωτερικών επιτευγμάτων του Ιουστινιανού.

.

Σελίδα Πηγής

Σχετική ανάρτηση στον Αβέρωφ: Η Στάση του Νίκα (Ιανουάριος του 532)

10 Σχόλια to “Αυτοκράτορας Ιουστινιανός Α΄ 483 – 565”

  1. Πετροβούβαλος said

    Η Στάση του Νίκα (ξεκίνησε στις 11-1-532) χρήζει ξεχωριστού άρθρου.

  2. juliet said

    Καλημέρα,
    …………………………………………….
    Μολονότι το ξεκίνημα της Θεοδώρας ήταν ταπεινό και η διαγωγή της πριν από το γάμο της δεν ήταν ανεπίληπτη, αφότου ανένηκε στο θρόνο, γρήγορα συνειδητοποίησε τις υποχρεώσεις μιας αυτοκράτειρας.Λίγο μετά το γάμο της από τις πολλές διαδηλώσεις που παραμορφώνουν την ιστορία της Κωνσταντινούπολεως ξέσπασε και γρήγορα εξελίχτηκε σε πολιτική στάση με ασυνήθιστη βιαιότητα.Το αυτοκρατοτικό παλάτι πυρπολήθηκε, ο μητροπολιτικός ναός της Αγίας Σοφίας , που είχε κτισθή από τον Κωνσταντίνο Α’ ,καταστράφηκε μέσα στις φλόγες.Ο Ιουστινιανός αντιμετώπισε σα λύση τη φυγή . Τότε ήταν που η Θεοδώρα έδειξε το αληθινό μεγαλείο της.Δικαιολογώντας την τόλμη της »γυναίκα αυτή τα μιλάη ανάμεσα στους άνδρες » απέδειξε πόσο ανόητο θα ήταν να καταλήξουν στη φυγή!Εδώσε θάρρος στους παρευρισκόμενους λέγοντας ότι » είναι αδύνατο για έναν άνθρωπο που ήλθε στο κόσμο τούτο να μη πεθάνη , αλλά για εκείνον που ήταν σε θρόνο βασιλικό»,είπε στον Ιουστινιανό ,»είναι ανυπόφορο να ζήση στην εξορία .Μακάρι να μη ζήσω ποτέ χωρίς αυτήν την πορφυρή στολή ,μακάρι να μη ζήσω ποτέ χωρίς αυτήν την πορφυρή στολή ,μακάρι να μη ζήσω ποτέ να δώ εκείνους που θα με συναντούν να μη με προσφωνούν βασίλισσα. Αν θέλης, αυτοκράτορα να σώσεις τον εαυτόν σου , δεν είναι καθ’ολου δύσκολο,χρήματα έχομε πολλά , πέρα εκεί είναι η θάλασσα και πλοία υπάρχουν εκεί.Αλλά σκέψου , μήπως ,όταν θα έχης δραπετεύσει σε τόπο ασφαλισμένο, μήπως τότε θα προτιμάς το θάνατο μάλλον παρά τη σωτηρία.Συμφωνώ με το αρχαίο ρητό που λέει πως είναι ωραίο σάβανο ο θρόνος».
    Τα θαρραλέα λόγια της έδωσαν στον Ιουστινιανό νέο θάρρος και ο στρατηγός Βελισσάριος έκαμε μια νέα- αυτή τη φορά επιτυχημένη- προσπάθεια να διαλύση τον όχλο.Η στάση απέτυχε και ο θρόνος του Ιουστινιανού στερεώθηκε.
    ……………………………………………………………………………………………………
    Απόσπασμα από »Ο Δημόσιος και Ιδιωτικός Βίος των Βυζαντινών» της Tamara Talbot Rice(βυζαντινιολόγος) μετάφραση του Φ.Κ.Βώρου σελίδα 43-44

  3. ΒΡΑΧΟΣ said

    Ο Ιουστινιανός «απλώθηκε» πολύ…
    Πολύ παράπανω από ότι έπρεπε τελικά και αυτό αποδεικνύεται γιατί μετά χάθηκαν περισσότερα από όσα είχαν κατακτηθεί.
    Είχε την σπουδαία τύχη,να έχει υπό τις διαταγές του, τον Βελισάριο, ο οποίος είναι ο δεύτερος στρατηγός που πέθανε αήττητος στο πεδίο της μάχης, μετά τον Μεγαλέξαντρο.Άλλος μετά, δεν τα κατάφερε.Ουδείς.
    Από τους πολύ ενδιαφέροντες αυτοκράτορες του Βυζαντίου.
    Διάβασμα.

    • Πετροβούβαλος said

      Μετά τη Στάση του Νίκα ήταν πανίσχυρος! Υπάρχει μιά θεωρία που λέει πως οδηγήθηκε εώς εκεί από σωρεία λανθασμένων εκτιμήσεων και η λαική αντίδραση τον ανάγκασε να κλειστεί στον εαυτό του και να χάσει την εμπιστοσύνη του προς όλους, ο δε θάνατος της Θεοδώρας του έδωσε την ψυχολογική χαριστική βολή. Σαφώς αξίζει μελέτης και ο ίδιος και η μεταβατική εποχή του!

      Καλησπέρα στην παρέα!

  4. Μέλια said

    Kωδικοποίησε το ρωμαικό δίκαιο με το «corpus luris Civilis».
    Έκλεισε τη φιλοσοφική σχολή του Πλάτωνα στην Άθήνα που λειτουργούσε περίπου 1000 χρόνια.
    Οι επτά δάσκαλοι της σχολής κατέφυγαν στον βασιλιά των Περσών Χοσρόη που τους τοποθέτησε στο Πανεπιστήμιο.
    Πέθανε στην Κων/πολη σε ηλικία 83 χρονών.
    Το διαδέχθηκαν ο Ιουστίνος Β’, ο νεώτερος, ο Τιβέριος Β’,ο Μαυρίκιος και ο Φωκάς.

    Καλημέρα σ’ όλους.

  5. Καλησπέρα σε ολη την καλη παρέα,,

    Ιουστινιανός,,ενας πολυ πετυχημένος Ρωμαίος αυτοκρατωρ ο οποίος ειχε στόχο να επαναφέρει τα σύνορα στα παλιά του όρια και εν μέρει τα κατάφερε,,αν και μετά απο λίγο άρχισε πάλι η συρρίκνωση ,,,για εμας τους Ελληνες ,,τον μνημονεύουμε αρκετά λόγω της Αγιας Σοφιας,,,πέραν τουτου θεωρώ οτι για εμάς δεν πρέπει να τυγχάνει ιδιαίτερης μνείας,,,,,μιλάμε για έναν καθαρό Λατινο,,,,μετά μετεξελίσσεται σε Ελληνικη Αυτοκρατορία,,πολύ αργότερα

  6. […] Για την αντιγραφή: Πετροβούβαλος/Αβέρωφ Εικόνα: Xαλκογραφία που αναπαριστά την Κωνσταντινούπολη στα 1453 με τον Ιππόδρομο στο κέντρο της, από το Plato’s Academy Σχετική ανάρτηση στον Αβέρωφ: Αυτοκράτορας Ιουστινιανός Α΄ 483 – 565 […]

Σχολιάστε