ΚΡΑΤΙΚΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ (ΚΕΑ 202)
Posted by ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ στο 5 Οκτωβρίου, 2012
Η δημιουργία του αποφασίστηκε το 1917 όμως ο πόλεμος που ακολούθησε καθυστέρησε την ίδρυσή του μέχρι το 1925. Η έδρα του ήταν στο Φάληρο, στην ίδια περιοχή που αποτέλεσε αργότερα την έδρα ενός άλλου κατασκευαστή, της ΑΕΚΚΕΑ, ενώ η τεχνολογία και η τεχνογνωσία προήλθε από τη Βρετανική Blackburn Aircraft. Ο πρώτος τύπος που κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο ήταν το Blackburn Velos, το οποίο σχεδιάστηκε από τη Βρετανική εταιρεία.
(Στήν φωτογραφία τό Blackburn Velos σέ φᾶσι ἀποθαλασσώσεως,κατά τίς δοκιμές στόν Φαληρικό ὅρμο)
Το 1927 παρουσιάστηκε ένα καθαρά Ελληνικό σχέδιο, το Χελιδών, ένα στρατιωτικό αεροσκάφος πολλαπλών ρόλων. Χρησιμοποιούσε ένα κινητήρα Salmson ισχύος 120 ίππων και είχε μέγιστη ταχύτητα 150 χλμ την ώρα. Κατασκευάστηκε μόνο ένα για λογαριασμό του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, καθώς θεωρήθηκε κατώτερο των εναλλακτικών τύπων. Αργότερα το εργοστάσιο κατασκεύασε αεροσκάφη διαφόρων τύπων κατόπιν αδείας, συμπεριλαμβανομένων των Avro 504-O και 504-N, Atlas (τα οποία έφεραν τροποποιήσεις σε σχέση με τις κανονικές εκδόσεις της Armstrong-Whitworth) και 621 Tutor. Από το τελευταίο κατασκευάστηκαν τουλάχιστον 60 μονάδες, με ρυθμό που άγγιξε τα επτά αεροσκάφη το μήνα στις αρχές του 1940.
Οι προετοιμασίες για την παραγωγή του PZL P.24, του κύριου μαχητικού της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας την περίοδο εκείνη, καθώς και του ελαφρού βομβαρδιστικού Henschel Hs 126K-6,για το οποίο είχε γίνει μία παραγγελία 90 αεροσκαφών στο ΚΕΑ, δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ λόγω της έναρξης του Ελληνοϊταλικού πολέμου τον Οκτώβριο του 1940.
Το μόνο αεροσκάφος που παρήχθη από το ΚΕΑ και έλαβε μέρος στις πολεμικές επιχειρήσεις του Β’ παγκοσμίου Πολέμου ήταν το 621 Tutor. Η παραγωγή του εργοστασίου δεν περιοριζόταν μόνο στην κατασκευή αεροσκαφών αλλά και βομβών, εργαλείων και ανταλλακτικών. Κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής της Ελλάδας οι εγκαταστάσεις του ΚΕΑ χρησιμοποιήθηκαν από τη Luftwaffe για τεχνική υποστήριξη, ενώ οι εγκαταστάσεις που βρίσκονταν στο αεροδρόμιο αποτέλεσαν στόχο συμμαχικών βομβαρδισμών.
Μετά τον πόλεμου στο ΚΕΑ κατασκευάστηκαν αριθμός ανεμόπτερων όμως τελικά περιορίστηκε στην παροχή εργασιών συντήρησης για τα αεροσκάφη της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, με περιορισμένη κατασκευαστική δραστηριότητα, η οποία παραχωρήθηκε στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), όταν αυτή αργότερα ιδρύθηκε. Παρόλα αυτά, το ΚΕΑ παρήγαγε μέχρι το τη δεκαετία του 1990 αριθμό μη επανδρωμένων αεροσκαφών Πήγασος, τα οποία εξελίχθηκαν από την ΕΑΒ, και δημιουργήθηκε το Ελληνικό Κρατικό Ινστιτούτο Ερευνών. Η ιστορική εταιρεία σήμερα υπάγεται στην Ελληνική στρατιωτική διοίκηση.
ΠΗΓΗ
(Καί γιά περισσότερες πληροφορίες: ΕΔΩ )
Σήμερα,τό μόνο πού ἔχει ἀπομείνη γιά νά μᾶς θυμίζῃ τό ΚΕΑ 202 στό παλαιό Φάληρο,εἶναι τό ναΐδριο τῆς ἁγίας Σκέπης πού χτίσθηκε τό 1952,μέ συνεισφορά ὅλων τῶν ἐργαζομένων.
Μέλια said
Η δημιουργία του Κρατικού Εργοστασίου Αεροσκαφών,αποφασίστηκε το 1917, επιλέχθηκε ο τόπος εγκατάστασή του, όμως οι πολεμικές περιπέτειες που ακολούθησαν αργότερα, και προπάντων ο διχασμός των δύο μεγάλων πολιτικών παρατάξεων, είχαν ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση της ίδρυσής του.
Ιδρύθηκε το 1925, μετά από απόφαση του Ελευθερίου Βενιζέλου, ο οποίος πείστηκε από τον Α. Μωραϊτίνη, ο οραματιστής της αεροπορικής βιομηχανίας για την Ελλάδα, για την ίδρυση ενός εργοστασίου αεροπλάνων στο Παλιό Φάληρο, σε συνεργασία με την βρετανική εταιρεία Blackburn Aeroplane and Motor Company Limited, σήμερα γνωστή ως British Aerospace. Ο Νόμος 3440 της Βουλής των Ελλήνων, επικύρωνε τη συμφωνία με τους Βρετανούς. Απασχόλησε αρχικά κάπου 200 εργάτες, και μια ομάδα Βρετανών τεχνικών. Σκοπός του, η κατασκευή εκπαιδευτικών αεροσκαφών και η συντήρηση των υπόλοιπων αεροσκαφών της εποχής εκείνης.
antart22 said
Άλλο ένα όραμα που «σκουπίστηκε» με άζαξ που τα κάνει αόρατα…
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Ἔμ βλέπεις ἡ ΧΕΛΙΔΩΝ,δέν ἦταν κατάλληλη κι ἔπρεπε νά ἀγοράσουμε ἀπό τά αγγλανά
Ρέ ἅμα ἔχουμε «ἐθνάρχιδες»,δέν φοβόμαστε χᾶρο…
antart22 said
Αχ, Ανδρέα μου…
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Σέ λίγο,ἄλλοι θά βογγᾶνε καί πολύ μάλιστα…θά πληρώσουν καί τῶν προηγουμένων τά κρίματα
Astillais said
Ανδρέα
στην προπαραλήγουσα περισπωμένη;
αααα πα πα
γιατί τέκνον το εμόν;
γιατίι;;;;
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Οὖ γάρ…τό φελέκι μου μέσα
φωτεινη said
δεν μπορω να καταλαβω γιατι οποιαδηποτε κινηση γινοταν και γινεται στην Ελλαδα για καλο,θαβεται.
μια ζωη τα ιδια.
ποιες δυναμεις το κατορθωνουν αυτο;
juliet said
Ο κακός εαυτός του Ελληνα , το alter ego .
Kαλησπέρα , Φωτεινή μου .
φωτεινη said
καλησπερα Ζουλιετ.
ο κακος εαυτος του Ελληνα,Ζουλιετ μου,η οι προδοτες του Ελληνα;
οι ελληνοφωνοι,οπως τους λενε,αλλα σποροι αλλονων…
Astillais said
Άν μιλήσεις σου λένε
Γιατί εσύ θα φτιάξεις τον κόσμο;
ή
τι σε νοιάζει;
ή
έλα μωρέ σιγά;
ή
ή
ή
αν δεν μιλήσεις
εμ δεν μίλησες;
αυτό δεν είναι φασισμός όοοοχι δεν είναι
εμ τι είναι δηλαδή;
Να σε γκαβώνουν και να σε κατηγοράνε για τυφλό
Μωρ΄μπα κι έχουμε τον κατηγορουμενοέλκτη
Λεπόοοον το αποφάσισα
Τέλος η αντικειμενικότης και η αυτογνωσία
Όση είχα να δώσω , έδωσα.
Απο τούδε επίθεση κι άγιος ο Θεός
Γιάννης Μ. said
Την καλησπέρα μου
face & twit καλούν κόσμο την Τρίτη στο Σύνταγμα. Είδωμεν. Θα είναι η πρόβα για το τελικό ΟΧΙ ;
juliet said
Συμφωνώ , αλλά μην ξεχνάς ότι βρίσκουν και τα κάνουν .
» Οταν λέμε πως ο χειρότερος εχθρός του τόπου μας είμαστε εμείς οι ίδιοι , δεν λέμε τίποτε διαφορετικό από το αν λέγαμε πως ο χειρότερος εχθρός του ανθρώπου είναι ο ίδιος ο άνθρωπος »
Λορεντζάτος Ζήσιμος
Αρχάγγελος(Το πιό βαθύ σκοτάδι είναι πρίν ξημερώση.) said
Καλησπέρα, και συγχαρητήρια για το άρθρο, άμα διαβάσει κανείς την ιστορία του Ελληνικού αυτοκινήτου
(h**p://www.votegreece.gr/archives/9047)
μαζί με το άρθρο
(h**p://www.defencenet.gr/defence/index.php?option=com_content&task=view&id=56092&Itemid=151)
θα καταλάβει ότι είναι πολλά τα οικονομικά συμφέροντα μαζί με τα κλειστά «επαγγέλματα», πρέπει αν θυμάμαι καλά να έχω ξαναγράψει για τα fuel cells ή αλλιώς κυψέλες υδρογόνου, είναι η νέα μορφή ενέργειας που δεν θέλουν οι ΝΤΠ να την αναπτύξουμε διότι είναι πολύ φτηνή 100% οικολογική, αφού δεν αφήνει ρύπους και παράγεται από νεράκι που δόξα το Θεό έχουμε μπόλικο και δεν το ελέγχουν αυτοί.
Για να μην πω ακόμα για το Pony που θα θυμάστε όλοι (h**p://ellas2.wordpress.com/2012/05/13/pony-%CE%B7-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%B9%CE%BF-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%84%CF%85%CF%87%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CF%85-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD/)
πως το «φάγανε» και αυτό.
Για να θυμίσω και το αμυντικό σύστημα από το ΑΠΘ που δεν το προωθήσαμε διότι δεν ήταν αγορασμένο με τις ανάλογες μίζες από τους φίλους μας προμηθευτές από το εξωτερικό.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Καλημέρα κι εὐχαριστῶ.
Δές αὐτό