ΑΒΕΡΩΦ

Διαδικτυακό Θωρηκτό

  • Ἡ Ἱστορία,ΔΕΝ ἀλλάζει !

  • Ἡ Μακεδονία εἶναι Ε Λ Λ Α Δ Α

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Kατηγορίες

  • Υπέρ της ζωής, κατά των εκτρώσεων

  • ΓΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

  • Η ΒΟΡ.ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

  • Ἀπό τήν Φλωρεντία,στήν ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

  • ΜΕΤΑΜΟΥΣΕΙΟΝ – Θ/Κ «Γ.ΑΒΕΡΩΦ»

  • Μαθαίνουμε…

  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ

  • ΝΕΩΤΕΡΟ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ «ΗΛΙΟΥ»

  • ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ (Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ)

  • ΛΕΞΙΚΟΝ ΗΣΥΧΙΟΥ

  • ΛΕΞΙΚΟΝ «LIDDEL-SCOTT»

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

  • 324 – 1453

  • ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ

  • 1 8 2 1

  • Ἀπομνημονεύματα Ἡρώων τοῦ 1821

  • Ὁ ΕΛΛΗΝΟ – ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ τοῦ…

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝ (1904-8)

  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ’12- ’13

  • ΤΟ ΠΝ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ

  • Α’ ΠΠ (1914-18)

  • Μ.ΑΣΙΑ (1919-22)

  • O X I (1940-41)

  • ΙΩΑΝ.ΜΕΤΑΞΑΣ

  • ΕΑΡΙΝΗ ΕΠΙΘΕΣΙΣ (9-24 Μαρ.1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ (1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (1941)

  • Β’ ΠΠ (1 9 4 1 – 4)

  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Θ/Κ «ΓΕΩΡ. ΑΒΕΡΩΦ»

  • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

  • ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

  • ΕΓΕΡΤΗΡΙΟΝ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

  • Πρόσφατα σχόλια

    Παναγιωτης σχοινεζος στη Συνταγματάρχης Δημήτρης Θεοτόκ…
    ΘΑΝΟΣ ΚΟΥΚ στη Gatestone Institute: Στην Ευρώ…
    PETSAGGOURAKIS στη Μελέτιος Μεταξάκης, ο μασώνος…
    Makis στη Η Ληστοκρατία στην Ελλάδα: « Φ…
    Πετροβούβαλος στη Συνταγματάρχης Δημήτρης Θεοτόκ…
  • Ὁ Γκρεμιστής Κωστῆ Παλαμᾶ

  • Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» ΣΗΜΑ 3 Δεκ.1912

  • ΟΡΚΟΣ ΕΦΗΒΩΝ

  • ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ

  • ——————————

  • ΦΟΡΕΣΙΕΣ καί ΑΡΜΑΤΑ τοῦ ’21

  • Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ (1838)

  • ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (1974) …ἡ ταινία

  • ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑΙ ΩΜΟΤΗΤΕΣ

  • Μία ἀνοικτή πληγή Μνήμης 1914-23

  • Η ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

  • ——————————

  • Ζημίαι τῶν ἀρχαιοτήτων έκ τοῦ πολέμου καί τῶν στρατευμάτων κατοχῆς (1946)

  • Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

  • ΘΑ ΑΝΟΙΞΗι Ο ΦΑΚΕΛΛΟΣ ;

  • ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

  • 1944-49

  • ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

  • ΣΕΜΝΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΟΙ ΤΥΜΒΩΡΥΧΟΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΔΙΟΛΚΟΣ,ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ

  • ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

  • M.K.I.E.

  • Γιά ἀποπληρωμή ἐξωτ.χρεῶν,μόνο…

  • Ἡ ἔξοδός μας,εἶναι ἡ Κ_ _ _ά _α τους !

  • ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ…

  • INSIDE JOB

Η αντιπολίτευση στον Καποδίστρια και η δολοφονία του

Posted by Μέλια στο 25 Σεπτεμβρίου, 2012

Φωτογραφία από: local.e-history.gr

   Η δυσαρέσκεια των πολιτικών παραγόντων από την πολιτική του Καποδίστρια άρχισε να μορφοποιείται σε οργανωμένη αντιπολιτευτική δράση ιδίως μετά τη Δ’ Εθνοσυνέλευση (καλοκαίρι 1829). Στην εθνοσυνέλευση αυτή επιβεβαιώθηκαν η αναστολή του συντάγματος, η κατάργηση της Βουλής και η συγκέντρωση όλων των εξουσιών στον Κυβερνήτη.

Με άλλα λόγια, επιβεβαιώθηκε η περιθωριοποίηση των πολιτικών φατριών που έως τότε κυριαρχούσαν διαδοχικά στην πολιτική ζωή. Παρότι ο Καποδίστριας φάνηκε στην αρχή να τηρεί προς όλους ουδέτερη και δύσπιστη στάση, σταδιακά προσέγγισε τον Κολοκοτρώνη και τη φατρία του, που πλαισίωσαν την ηγετική ομάδα η οποία είχε ήδη συγκροτηθεί από συγγενείς και ανθρώπους της εμπιστοσύνης του Κυβερνήτη.

Η προσέγγιση αυτή οδήγησε σταδιακά στη δημιουργία ενός «καποδιστριακού» ή, αλλιώς «κυβερνητικού» πολιτικού σχηματισμού, ενόσο οι κατακερματισμένες ομάδες της αντιπολίτευσης συσπειρώνονταν και συντόνιζαν τη δράση τους. Παρόμοια, αν και αρχικά προσπάθησε να αποτινάξει τη φήμη του ρωσόφιλου, η πρόσδεσή του στη Ρωσία γινόταν ολοένα και ισχυρότερη, ενόσω οι πρεσβευτές της Αγγλίας και της Γαλλίας τηρούσαν ουδέτερη στάση ή προσέγγιζαν την αντιπολίτευση.

Η Ύδρα και η Μάνη αποτέλεσαν τα σημαντικότερα κέντρα της αντιπολίτευσης και από τις αρχές του 1830 η εξουσία του Κυβερνήτη ήταν εκεί μάλλον τυπική. Περιοχές με προνομιακό οικονομικό και διοικητικό καθεστώς τόσο κατά την Οθωμανική περίοδο όσο και στη διάρκεια της επανάστασης αποτέλεσαν πηγή έντασης και στασιαστικών κινημάτων. Η Μάνη, προπύργιο της οικογένειας Μαυρομιχάλη, βρισκόταν διαρκώς σε κατάσταση αναταραχής από την άνοιξη του 1830.

Σημειώθηκαν αρκετές εξεγέρσεις, με σημαντικότερη εκείνη του καλοκαιριού του 1831, οπότε καταλήφθηκε η Καλαμάτα. Το κίνημά τους ήταν μάλλον «παραδοσιακό», με την έννοια ότι στόχευε στη διατήρηση των ιδιαίτερων προνομίων της περιοχής. Παρόμοιες αιτίες θα οδηγήσουν τους Μανιάτες στην πρώτη ένοπλη εξέγερση που σημειώθηκε στη διάρκεια της βασιλείας του Όθωνα (1834).

Στην Ύδρα, όπου κυριαρχούσε η οικογένεια Κουντουριώτη, είχαν συγκεντρωθεί οι μοραΐτες και οι νησιώτες πρόκριτοι καθώς και ο Αλ. Μαυροκορδάτος. H αντιπολιτευτική τους κίνηση προσανατολιζόταν, στην αρχή τουλάχιστον, στην ανατροπή της καποδιστριακής πολιτικής με την περιστολή των εξουσιών του Κυβερνήτη και την υπαγωγή του σε συνταγματικό έλεγχο. Ακραία εκδήλωση των «συνταγματικών» υπήρξε η κατάληψη του ναύσταθμου στον Πόρο από το Μιαούλη και η πυρπόληση μέρους του ελληνικού στόλου το καλοκαίρι του 1831.

Με τους «συνταγματικούς» συμπορευόταν και ο Ι. Κωλέττης, στον οποίο αποδίδεται το περιορισμένης έκτασης στρατιωτικό κίνημα του Τσάμη Καρατάσου στην Α. Στερεά το καλοκαίρι του 1830. Η δολοφονία του Καποδίστρια στις 27 Σεπτεμβρίου 1831 στο Νάυπλιο από δυο μέλη της οικογένειας Μαυρομιχάλη επέτεινε την ένταση και κλιμάκωσε την αντιπαράθεση. Οι δύο πλευρές επιδόθηκαν σ’ ένα νέο γύρο ένοπλων συγκρούσεων που τερματίστηκαν τις παραμονές της άφιξης του Όθωνα και των μελών της Αντιβασιλείας τον Ιανουάριο του 1833.

Πηγή: ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ

77 Σχόλια προς “Η αντιπολίτευση στον Καποδίστρια και η δολοφονία του”

  1. juliet said

    Ιωάννης Καποδίστριας !!!!!!!!!!
    Σαν κυβερνήτης αρνήθηκε μισθό ,αρνήθηκε και την χρηματική αποζημίωση από τον Τσάρο για να μην κατηγορηθεί για μεροληψία απέναντι στη Ρωσία.Διέθεσε τη περιουσία του για τους σκοπούς του κράτους .

    • Πετροβούβαλος said

      …και δολοφονήθηκε…

      • juliet said

        😦 😦

      • Μέλια said

        Τον Aπρίλιο του 1827 η Γ΄ Eθνική Συνέλευση των Eλλήνων στην Tροιζήνα εξέλεξε ομόφωνα τον πρώτο κυβερνήτη του Eλληνικού Kράτους τον Iωάννη Kαποδίστρια.

        Aποδέχθηκε την εκλογή του ως οφειλόμενο ύψιστο χρέος πρός την πατρίδα του.

        Eίχε πλήρη γνώση τι θα αντίκρυζε στο «απέραντον ερείπιον» που ήταν τότε η Eλλάδα.

        «Γνωρίζω ότι η κάθοδός μου εις την Eλλάδα σημαίνει άνοδον εις τον Γολγοθά. Όμως μετά χαράς αποδέχομαι τον ουρανόθεν επικαταβαίνοντα μοι Σταυρόν ψήφω της Γ΄ Eθνικής Συνελεύσεως, αρκεί αυτή να συντελέσει εις την απελευθέρωσιν της Πατρίδος μας και εις την μόρφωσιν του ελληνικού λαού», έγραψε τότε.

        Έφθασε στη ρημαγμένη γη στίς 8 Iανουαρίου 1828 και άρχισε αμέσως το τιτάνιο έργο του πιστεύοντας όπως διακήρυξε στην πρώτη εγκύκλιό του πρός το Πανελλήνιο ότι «Ει ο Θεός μεθ’ ημών, ουδείς καθ’ ημών».

      • juliet said

        Ημίαιμος Ελληνας ….εδωσε ,τίμησε ,θυσίασε δόξες ,δολοφονήθηκε από Ελληνα πολεμιστή του ’21.Ελληνας είναι όποιος κλέινει στη ψυχή του την Ελλάδα και όχι όποιος θέλει να λέγεται Ελληνας .

      • Μέλια said

        «Λαλήσατε εις τας καρδίας του λαού τον νόμον του Θεού,
        ορθοτομούντες τον λόγον της αληθείας κηρύξατε την ειρήνην,
        ευαγγελίσασθε την ομόνοιαν, διδάξατε την φιλαδελφίαν,
        την πρός αλλήλους αγάπην, ίνα ώσιν οι πάντες εν εν Xριστώ
        στηρίξατε τας καρδίας των πιστών εις τα θεία δόγματα,
        εμπνεύσατε εις αυτούς τον φόβον του Θεού,
        την αγάπην πρός τον πλησίον και τήν υποταγήν πρός τας Aρχάς»

        ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

      • ΜΑΡΙΑ said

        Τζουλιέτα, ἡμίαιμος ὁ Καποδίστριας;;;;;;;;;Κάποιο λάθος κάνεις ἤ σέ κάποιον ἄλλον ἀναφέρεσαι!!

        http://ioannis-kapodistrias.blogspot.gr/p/4e.html

        http://www.sansimera.gr/biographies/195

        Μιλᾶμε γιά τόν ἀξιότερο καί ἐντιμότερο ΕΛΛΗΝΑ πολιτικό,πού ἔχει βγάλει αὐτός ὁ Τόπος….

      • juliet said

        Μαρία μου , εννοούσα με ρίζες από την Ανδριατική ή τη Βενετία κατ’άλλους ….όσο για Ελληνα , έδωσε ΚΑΙ τη ζωή του για τη Πατρίδα του . Ξέρεις ότι οι ευγενείς στα Επτάνησα έχουν ρίζες Ιταλικές ως επι τω πλείστω .

      • ΜΑΡΙΑ said

        Ἑπτανήσια εἶμαι Τζούλιετ,ἄλλο ρίζες καί ἄλλο ἀπόδοση τίτλων,κάτι σύνηθες ἐκείνη τήν ἐποχή.
        Ὁ προπάππους του Ἰωάννης Βιάρος,ἐτιμήθη μέ τόν τῖτλο τοῦ Κόμητος,ἀπό τόν Δούκα τῆς Σαβοΐας,μέ κληρονομική ἱσχύ.
        Τό Καποδίστριας προῆλθε ἀπό τό ἀκρωτήριο Ἴστρια τῆς Ἀδριατικῆς.
        Οἱ ρίζες τοῦ Καποδίστρια εἶναι Ἑλληνικότατες καί ἀπό τήν πλευρά τοῦ πατέρα του καί ἀπό τῆς μητέρας του,τῆς Διαμαντίνας Γονέμη.
        ΕΛΛΗΝΑΣ μέ ὅλη τήν ἔννοια τῆς λέξεως….

    • juliet said

      Επτανήσια και η δική μου καταγωγή ,Κεφαλλονιά, η οικογένεια της νόνας μου από τον πατέρα μου είναι στο Λίμπρο ντ’Ορο …..με ρίζες Μασσαλίας .
      🙂

      • Astillais said

        Μα καλέ juliet, Πάτρα,Κεφαλλονιά Ρουμανία
        Πόσοι τόποι ερίζουν για την καταγωγή σου;

      • juliet said

        Η καταγωγή μου η μισή απο τη μάνα μου και η μισή από τον πατέρα μου είναι από Κεφαλλονιά .Ο παππούς πήγε στη Ρουμανία , τα παιδιά γεννήθηκαν εκεί ….και ήλθαν το 49 όταν έκλειναν τα σύνορα ,είχανε και Ελληνικές υπηκοότητες ,πολιτικοί πρόσφυγες . Ο πατέρας μου πήγε Κεφαλλονιά να τους μάθει κτηνοτροφία και μάλιστα εκτροφή χοίρων αλλά οι Κεφαλλονίτες σχεδόν τον έδιωξαν , ξέρεις τι ήτανε να θέλει να σπείρει ηλίανθους ; τους οποίους θα χρησιμοποιούσε για εκτροφή των ζώων ; Ετσι εφού παντρεύτηκε τη μάνα μου – μισή Κεφαλλονίτισσα ,μισή Μαλτέζα – πήγαν στη Πάτρα και εγώ γεννήθηκα εκεί . Και βέβαια δεν θα μπορούσα ν’έχω γεννηθεί πουθενα αλλού …. καλοκαίρια στο Μύρτο .
        😉

  2. juliet said

    Εισήγαγε τη καλλιέργεια πατάτας και μάλιστα με πονηρό τρόπο . Έβαλε να φρουρούν τα σακκιά και πήγαν και τα έκλεψαν! τους τ’έδινε και δεν τα έπαιρναν …σου λέει για να τα δίνει άνευ αξίας θ’είναι ….Ελληνες .
    Πολλές φορές θες να πεις πολλά για κάποιον αλλά δεν τολμάς μη ξεχάσεις κάτι .Είμαστε περήφανοι που υπήρξε κυβερνήτης της Ελλάδας που κάτω από άλλες συνθήκες και με διαφορετικούς ανθρώπους η Πάτρίδα θα ήτανε διαφορετική .

  3. Μνήμων said

    Για την ισόρροπο μελέτη της ιστορίας καλόν είναι να ρίξουμε μία ματιά και στην προσφορά της οικογένειας των Μαυρομιχαλαίων στον αγώνα του Εθνους σε όλη την διάρκεια της σκλαβιάς. Ο Καποδίστριας πολύ σωστά ήθελε
    να οργανώσει το απελευθερωμένο κράτος όμως ήταν απόλυτα φυσικό οι Μανιάτες που δεν δέχθηκαν την Τουρκική
    επικυριαρχία να δυστροπούν σε κρατικούς ελέγχους. Από την άλλη πλευρά ο Κων/νος Μαυρομιχάλης έφερε βαρέως
    την διαπόμπευση του αδελφού του,να σύρεται σιδηροδέσμιος ο ελευθερωτής της Καλαμάτας της πρώτης πόλης που
    ελευθερώθηκε στην έναρξη της Επανάστασης του 21, συγκεκριμένα στις 17 Μαρτίου 1821. Χωρίς να απαλλάσσω τον
    δράστη, και το θύμα έχει ευθύνες για το γεγονός, στην προσπάθεια του να επιβληθεί παραγνώριζε το γεγονός πως οι
    οπλαρχηγοί είχαν χρόνια καταπίεσης και προσφορά σε θυσίες και αίμα χρειαζόταν λοιπόν μεγαλύτερη διπλωματικότητα
    προς αυτούς που χωρίς τους αγώνες τους για την ελευθερία της Πατρίδας αυτός δεν θα γινόταν Κυβερνήτης
    Περί Μαυρομιχαλαίων : ΒΙΚΙ ΠΑΙΔΕΙΑ.

    • juliet said

      Αγαπητέ μου , διαφορετικές κουλτούρες . Δεν ρίχνουμε ανάθεμα σε κανέναν γιατί η μόνη που έχασε πραγματικά είναι η Ελλάδα.Δεν υπάρχει υπέρμετρος εγωϊσμός υπάρχει μόνο κοινός αγώνας κάτι που δύσκολα γίνεται κατανοητό.

      • Μνήμων said

        Ο εγωισμός και το αψύ είναι φυσικά γνωρίσματα του επαναστάτη ειδικά όταν η σκλαβιά δεν του επέτρεψε την
        παιδεία. Ο Καποδίστριας όμως αν δείς δεν είχε στερηθεί τίποτε ούτε είχε διακινδυνεύσει τίποτε, δεν μπορούσαν
        οι καπεταναίοι του 21 να βλέπουν, έστω και λανθασμένα.στο προσωπό του εναν άλλο αυταρχικό αφέντη.
        Ηταν πολύ δύσκολο να ταιρίαξουν οι ΦΟΥΣΤΑΝΕΛΛΕΣ με την ΡΕΝΤΙΚΟΤΑ αυτός έπρεπε σαν διπλωμάτης να το
        γνωρίζει καλύτερα παντός άλλου. Φιλικότατα με την άδεια σου.

      • ΜΑΡΙΑ said

        Ὁ ἐγωϊσμός καί τό ἀψύ τοῦ χαρακτῆρα τους,ἔκαναν τεράστια ζημιά στήν Ἑλλάδα.
        Ἐκ τοῦ ἀποτελέσματος λοιπόν,κρίνονται….

      • juliet said

        Δεν είναι εύκολο …ο Καποδίστριας απαρνήθηκε για την Πατρίδα .Η πραγματική ευγένεια είναι να γνωρίζεις τ’όρια σου . Ταιριάζουν οι ρεντικότες με τις φουστανέλλες αρκεί οι φουστανέλλες να μην είναι πολύ μακριές …δημιουργούν πρόβλημα .Οσο για το έπρεπε να το γνωρίζει …….σου διαφεύγει η χρονική στιγμή .Κάποιος έπρεπε να είναι στο τιμόνι της χώρα και αυτός ήτανε Ελληνας ….όχι Τούρκος .Πάντα αυτός ο λαός θα υποφέρει από την καχυποψία αν του κάνεις καλό ,ενώ θα δέχεται με εμπιστοσύνη όποιον τον ξεγελά …..

      • Μνήμων said

        Μαρία χωρίς αυτά τα χαρακτηριστικά δεν γίνεσαι ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ αν έχεις βγάλει την Γαλική ακαδημία γίνεσαι
        διπλωμάτης και χρησιμοποιείς το μαχαίρι για να κόβεις το μπον φιλέ σου,ο επαναστάτης τρώει με τα χέρια και
        χρησιμοποιεί το μαχαίρι για να κόβει λαρύγγια. Φαντάζεσαι επαναστάτη να λέει »σας παρακαλώ αν έχετε την ευγενή
        καλωσύνη, μου δίνετε πίσω την πατρίδα μου;»

      • juliet said

        Διαφορετικοί ρόλοι ,που όταν πρόκειται για το κοινό συμφέρον συνυπάρχουν .

      • ΜΑΡΙΑ said

        Μνήμονα δέν διαφωνῶ στά χαρακτηριστικά τοῦ ἐπαναστάτη,τό ἀντίθετο.
        Μόνο πού τήν συγκεκριμένη στιγμή,ἡ ἐπανάσταση εἶχε τελειώσει καί ἡ Ἑλλάδα πάλευε νά γίνη κρᾶτος.
        Ἐκεῖ ὁ ἐγωϊσμός ὑπῆρξε καταστροφικός.Εἶναι δεδομένο…

      • Μέλια said

        Απέκαμα! Αλλ’ όμως θα παραμείνω στη χαλάστρα, μέχρι την τελευταία στιγμή της ζωής μου και ας κινδυνεύσω να χαθώ…

      • Μνήμων said

        Μαρία μου ας μην αντιγράφουμε λάθη που κατηγορούμε, φυσικά αυτό λέω και για λόγου μου, δεν αντιλέγω για να αντιείπω, όμως ο Καποδίστριας πίστευε πως ήταν πρόωρο να ξεκινήσει ο αγώνας,αρνήθηκε την συμμετοχή του
        στην ΦΙΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ,και αφού ύστερα από αγώνες 8 ετών ήλθε η λευτεριά φερνόταν με αψυχολόγητο αυταρχισμό
        στους αγωνιστές. Αυτά περιγράφονται και ενώ δεν αμφισβητώ τον πατρωτισμό του και τα οργανωτικά προσόντα
        του καταλογίζω έλειψη διπλωματικότητας,προς ανθρώπους μεγάλης προσφοράς και γενναιότητας,αλλά μηδαμινής
        παιδείας. Γιατί όταν αυτός ελάμβανε άριστη παιδεία εκείνοι μάθαιναν ανάγνωση στις σελίδες του Ευαγγελίου.
        Υ.Γ. Μη μου κακιώνεις.

      • juliet said

        Εγωισμοί δεν χωράνε ….εξυπνάδα είναι να πάρουμε ότι μας προσφέρει κάποιος απλόχερα και ανιδιοτελώς . Αλλο η παιδεία και άλλο ο εγωισμός ……η μόνη δικαιολογία είναι η σκληρότητα που έζησαν …….

      • ΜΑΡΙΑ said

        Βρέ Μνήμονα,γιατί νά σοῦ κακιώσω;;;;
        Ἐπειδή διαφωνοῦμε σέ 2-3 θέματα,σημαίνει ὅτι σέ ἀντιπαθῶ κιόλας;;
        Ἴσα-ἴσα μοῦ εἶσαι πολύ συμπαθῆς καί σέ θεωρῶ εὐγενέστατο καί καλῆς πάστας ἄνθρωπο.
        Νά τσακωθοῦμε καί λίγο βρέ παιδί μου,ὅμως…..ἑλληνικότατο καί ὑγειέστατο τό βρίσκω… 😉 🙂

      • Astillais said

        Μνήμονα, κάτσε εκεί που είσαι να σου κακιώσω εγώ
        Ο Καπποδίστριας λες ότι δεν διακινδύνευσε
        Την δολοφονία που την βάζεις;
        Το πόσα γνώριζε εκ της θέσεώς του μάλλον δεν το συνεκτιμάς στην κριτική σου
        Γιατί;

    • Μνήμων said

      Αστυ μου, μόλις γύρισα και για αυτό η καθυστερημένη μου απάντησης. Κατ΄αρχάς παρά το γεγονός πως δεν γνωριζόμαστε,απολαμβάνω τον χιουμοριστικό τρόπο της γραφής σου και με μαζοχιστική ζήλεια διαβάζω όσα
      κατά καιρούς σέρνεις σε άλλους σχολιαστές,γιατί δεν είμαι στην θέση τους. [Αυτά δεν είναι μετάφραση από το
      google] Aκου λοιπόν την απολογία μου. Δεν δικαιολόγησα την δολοφονία, αναφέρω πως το μορφωτικό επίπεδο των αγωνιστών
      του 21 δεν συγκρίνεται με αυτό του Καποδίστρια,δεν αμφισβήτησα τις πραγματικά πατριωτικές προθέσεις του,
      όμως η διαφωνία του για το πρώιμο της επανάστασης και της αρνησης του να ενταχθεί στην Φιλική όπου την θέση
      πήρε ο Υψηλάντης, τα αναφέρει η ιστορία. Φυσικά και δεν πέρασε τις κακουχίες και δεν έκλαψε φίλους και συγγενείς
      στον αγώνα. Παρά ταύτα το μόνο που του καταλογίζω είναι η ασυμβίβαστη με την παιδεία του έλειψη διπλωματικότητας προς τους αγωνιστές. Το ότι βρίσκω ελαφρυντικά δεν σημαίνει πως δέχομαι την πράξη και αθωώνω τους δράστες. Αχχχχχ τα είπα….

  4. Μιχαήλ said

    Μακρυά ἀπό «ἁγιογραφίες»…

    Ὅ,τι ἔγραψε ὁ Μακρυγιάννης.-

    • antart22 said

      «Αγιογραφία» όχι. Λαμπρό παράδειγμα ναι.

      • Μιχαήλ said

        Διαφωνοῦμε.

      • antart22 said

        Τεκμηρίωση παρακαλώ…

      • Astillais said

        Ποιοί άραγε ήταν πίσω απ΄την δολοφονία και γιατί;
        Αμα οι συμπτώσεις είναι πολλές δεν μιλάμε για συμπτώσεις μα για ΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ

      • Μιχαήλ said

        Λίγο παρακάτω Ἀντάρτισσα…
        Βέβαια μή μέ λαμβάνεις καί πολύ ὑπ’ ὄψι…
        Ἔχω περίεργα χούγια καί…ἀφετηρίες.

      • antart22 said

        Καλέ μου Μιχαήλ, δεν σε παρεξηγώ, αντιθέτως είμαι fan των «κρεμμυδωτών» σχολίων σου. Τ’ ότι έχεις «περίεργα» «χούγια» και …»αφετηρίες» είναι προφανές αλλά και απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεκινήσει μία εποικοδομητική συζήτηση. Και εγώ σε «τσιγκλάω» πολλές φορές για χάρη εκείνων των αναγνωστών, που για δικούς τους λόγους δεν μπαίνουν στο τριπάκι να σχολιάσουν.
        Για το σχόλιό σου πιο κάτω θα σου έλεγα ότι γίνεσαι υπερβολικά αφοριστικός. Ουδείς «άσφαλτος»… Το καλό πρέπει να επιβραβεύεται και το άσχημο να γίνεται μάθημα. Είδες πόση πίκρα νιώθεις εσύ που δεν σε έχουν επιβραβεύσει για τις προθέσεις σου; Τι κίνητρο σου δίνεται για ν’ αγγίξεις ψυχές και να «κάμεις χωριό»;

      • Κόριννα said

        Νομίζω οἱ Ἄγγλοι εἶναι πίσω ἀπὸ τὴν δολοφονία τοῦ Καποδίστρια.

        Τό γιατὶ,βρίσκεται στὸν λόγο ποὺ ἔβγαλε ὁ Λόρδος Λόντοντέρρυ στὴν Βουλή τῶν Λόρδων καὶ ὁ ὁποῖος εἶπε περίπου,πώς ἤθελε τὴν Ἑλλάδα κάτι σὰν προτεκτορᾶτο καὶ χειρότερα,γιὰ νὰ μὴν ἐνοχλῆ.

        Δλδ ἕνας Κίζιγκερ τῆς ἐποχῆς ἐκείνης.

      • Μιχαήλ said

        Πολύ φοβᾶμαι Ἀντάρτισσα ὅτι δέν μέ ἀντιλαμβάνεσαι καθόλου…

        Πίκρα νοιώθουν αὐτοί πού τούς ἀρέσουν τά «γλυκόλογα» καί τά χτυπήματα στήν πλάτη…
        Ὅταν ἀναλαμβάνει κάποιος κάτι, ὁποισδήποτε, ὁτιδήποτε, μετράει ΜΟΝΟ τό ἀποτέλεσμα…
        Οἱ…καλές καί λοιπές προθέσεις μποροῦν νά…παρκάρουν σέ κἄνα θερινό σινεμαδάκι καί νά ἀπολαύσουν τήν κωμωδία ἤ τό δρᾶμα…γούστα εἶν’ αὐτά, δέν θά τά χαλάσουμε…

        Στίς δουλειές ὅπως αί στά «οἰκοδομήματα» ξεκινᾶς ἀπό τό «Α»…
        Πάει νά πεῖ βάζεις θεμέλιο καί χτίζεις πάντα πάνω σέ…ΠΕΤΡΑ, ὄχι στήν ἄμμο…

        Καί «Πέτρα», γιά να΄ξαναγυρίσουμε στό θέμα μας, πιό στέρεη ἀπό τό…ΑΙΜΑ, δέν ὑπάρχει.

      • antart22 said

        Διαφωνώ Μιχαήλ. Ο κάθε άνθρωπος όταν αναλαμβάνει κάτι περιμένει κάποιου είδους επιβράβευση, από εκεί αντλεί τη δύναμή του. Το αποτέλεσμα είναι και συνάρτηση εξωτερικών παραγόντων. Η νοοτροπία του «δεν μπορεί κάτι έχεις κάνει λάθος» είναι καθαρά στρατιωτική (και δεν θα μπορούσε να είναι αλλιώς) και εφαρμόζεται απ’ τους ανώτερους στρατιωτικούς για λόγους πειθαρχίας. Έχεις δει πως καταλήγουν παιδιά με γονείς στρατιωτικούς που εφαρμόζουν αυτή την τακτική μέσα στην οικογένειά τους; Καταλήγουν ή στο χώμα, η στο τρελλάδικο ή στη φυλακή. Η ζωή θέλει έμπνευση και αυτή πηγάζει απ’ την ομορφιά και όχι απ’ την ασχήμια. Ο κάθε Κολοκοτρώνης έκανε έναν αγώνα για να ζήσουν λεύτερα τα παιδιά του (επιβράβευση) και όχι επειδή είχε ως …χόμπυ να σκοτώνει (παραβατική συμπεριφορά).
        Το δε αίμα αν δεν έχεις γνώση γιατί το χύνεις, όχι απλά δεν γίνεται θεμέλιο, αλλά βούρκος που μαζεύει …χεζόμυγες…

      • Μιχαήλ said

        Διαφωνεῖς δέν διαφωνεῖς Ἀντάρτισσα, τό ΑΙΜΑ ἀφανῶν καί μή ἡρώων τῆς συγκεκριμμένης περίπτωσης βοᾶ καί…ἐκδικεῖται…
        Ὅπως συμβαίνει σέ ΚΑΘΕ περίπτωση…

        Τά ὑπόλοιπα πού ἀναφέρεσαι, δέν ἔχουν καμμιά ἀπολύτως σχέση μέ τήν κρίσιμη σχέση παραγωγῆς σκέψης – ἀποτελέσματος καί τά βασικά ἐργαλεῖα ἐπεξεργασίας – διαχείρισής τους.

        Ὅπως καί νἄχει…ἀπόψεις.
        Καλημερίζω.

      • antart22 said

        Καλέ μου Μιχαήλ φοβάμαι πως ούτε εσύ με αντιλαμβάνεσαι. Σε καμμία περίπτωση δεν διαφωνώ με το αίμα των ηρώων. Την ακούω τη βοή του και με συνταράσσει…
        Ταυτόχρονα όμως μυρίζω και την βρώμα του σάπιου αίματος αυτών που σκότωσαν τους αδερφούς τους , παρασυρμένοι από ιδεολογίες ξένων συμφερόντων.
        Μιλάω για το στάδιο ΠΡΙΝ παραχθεί η σκέψη, που το βρίσκω εξαιρετικά σημαντικό – ίσως λόγω επαγγέλματος. Από που πηγάζει η έμπνευση; Απ’ το Φως ή απ’ το Σκοτάδι;
        Καλό μεσημέρι Φτερωτέ μου φίλε…

      • Μιχαήλ said

        Δέν βγάζουμε ἄκρη.
        Καλό μεσημέρι καί σέ σένα.

    • ΒΡΑΧΟΣ said

      Αγιογραφίες σε Αγίους…
      Ο Καποδίστριας ήταν άνθρωπος και ως άνθρωπος έκανε λάθη.
      ‘Οπως όλοι.
      Δεν νομίζω να υπάρχει κανείς που να αμφισβητεί τις προθέσεις του όμως…

      • Astillais said

        Για ξεκίνα να αναφέρεις τα λάθη του;

      • ΒΡΑΧΟΣ said

        Το βασικό του ήταν ότι ίσως πίστευε ότι όλοι έχουν καλές προθέσεις…
        Δεν κρίνω…

      • juliet said

        Οι κουτοπόνηροι σκέφτονται υστερόβουλα . Οι έξυπνοι όμως ….πάντα έχουν καλές προθέσεις .

      • Μιχαήλ said

        Προθέσεις;
        ΟΥΤΕ σέ κοτέτσι σέ ἐπιβραβεύουν γιά τία καλές σου προθέσεις…
        Πόσο μᾶλλον στό τιμόνι μιᾶς ματοβαμμένης καί πυοροούσσας Πατρίδας.
        Καί Πατρίδα εἶναι ΠΡΩΤΙΣΤΑ οἱ ἄνθρωποι της…
        Αὐτοί πού ἔδωσαν τό αἷμα, τήν ψυχή καί τό ΕΙΝΑΙ τους γιά νά τήν λευτερώσουνε…
        Οἱ χῆρες, τά ὀρφανά καί τά γερόντια πού ἄφησαν πίσω τους…
        Ἀπό κεῖ ξεκινάει ὁ ἅνθρωπος πού θέλει νά χτίσει Πατρίδα…
        Νά «κάμει χωριό»…
        Ἀπ΄τίς ΨΥΧΕΣ…
        Ὄχι ἀπ΄τά…»καμπαναριά».

        τραγικός ὑπῆρξε…
        ΤΡΑΓΙΚΟΣ…κυριολεκτικά καί μεταφορικά.

        υ.γ. ποτέ καί κανείς στήν ζωή μου δέν μέ…πλήρωσε γιά τίς καλές μου προθέσεις, οὖτε κι’ ἐγώ θά πλήρωνε κανέναν ΠΟΤΕ γι’ αὐτές…
        μιλᾶμε πάντα γιά ἀνθρώπους πού πιάνουνε τό «ΤΙΜΟΝΙ».

      • ΒΡΑΧΟΣ said

        Παίζουν ρόλο.
        Άλλο το λάθος, άλλο η πρόθεση, Μιχαήλ.
        Δεν μίλησα για επιβράβευση ή καταδίκη.
        Δεν έχω τις γνώσεις για να το κάνω.

      • juliet said

        Μα δεν περιμένεις επιβράβευση , το κάνεις γιατί πιστεύεις σ’έναν καλύτερο κόσμο ,με μια καλύτερη ζωή ,στην αναβάθμηση του ανθρώπου .
        Οι χήρες ,τα ορφανά και οι γέροντες τι σχέση έχουν με εγωισμούς και μικρότητες . Είδε την καλύτερη ζωή και έθελε και τουτη η αιματοκυλημένη Πάτρίδα να ζήσει .
        Τιμή που τον είχαμε στο τιμόνι ….και ούτε περίμενε πληρωμή ..έδωσε και τη ζωή του .

      • Astillais said

        Έμεινε στις προθέσεις;
        Όχι βέβαια
        Έγώ ένα βλέπω ως λάθος
        Ότι ξεβράκωσε κάποιους νωρίς νωρίς.
        Και το πλήρωσε και μαζί του κι όλο το έθνος.

        Εντιμώτατος γαρ, θεώρησε ότι έπρεπε νωρίς να καθαρίσει τα του οίκου.
        Τραγικός ναι
        γιατί δεν γνώριζε το τρυπανίζειν.
        Μάλλον δεν ήθελε να γίνει σαν τα μούτρα τους
        Και ιδού
        άλωσαν τα πάντα με το γρούτσου γρούτσου και την θυματοποίηση.

  5. juliet said

    Πρόγονους πάρε, απόγονους, δαιμόνους,
    όλα της Ιστορίας τα συναξάρια,
    όλους του Ελληνισμού τους φανφαρόνους,

    όλα της Ρωμιοσύνης τα καμάρια,
    του Λόγου τις κορφές, τους παραλήδες,
    τους σοφούς, των πολέμων τα λιοντάρια,

    Όμηρους, Αρχιμήδες, Αχιλλήδες,
    καθώς περνούν ανάκατα στη στράτα,
    Καποδίστρηδες, Διάκους, Κοραήδες.

    Όλα φκιάστα γκιουβέτσι και σαλάτα,
    νά και το ρετσινάτο στην ταβέρνα,
    και τα βιολιά, και ρίξου τους και φά’ τα.

    Κέρνα, ρούφα, ξεφάντωνε, και ξέρνα.
    Παλαμάς

  6. Γιώργης said

    Ἀσχέτως μέ τίς σωστές παρατηρήσεις τοῦ Μνήμωνος παραπάνω, σέ τίποτα δέν ἤταν τραγικός ὁ Καποδίστριας, ἐκτός ἁπό τό τέλος του βέβαια… Φυσικά κανείς δέν ξέρει ἄν τελικά θά προσανατόλιζε τήν Ἑλλάδα πρός τήν μεριά τῆς ὑπερδύναμης τῆς ὁποίας εἶχε τήν ὑποστήριξι στήν τότε ἐποχή, ἀλλά ἠ πολύ γρήγορη καί ἀπίστευτα ἀποτελεσματική μεταμόρφωσι τῆς ἐπαναστατημένης Ἑλλάδας σέ ὀργανωμένο Κράτος μέ συμπαγή δομή και λειτουργία εἶναι σίγουρο ὅτι «ἐξόργισε» πᾶντες ὅσους ἤθελαν νά ἐκμεταλλευθοῦν τήν γέννηση ἑνός ἀνεξάρτητου κράτους στήν περιοχή…
    Ἠ Ὀθωμανική Αὐτοκρατορία συρρικνωνόταν καί ἡ Ἑλληνική Ἐπανάσταση ἔδινε εὐκαιρία στίς Μεγάλες Δυνάμεις νά ξανα-ἀποκτήσουν πρόσβαση σέ μιά περιοχή πού εἶχαν χάσει γιά 4 περίπου αἱῶνες… Εὐκαιρία πού -πάσῃ θυσίᾳ- ἔπρεπε νά μήν πάη χαμένη. Καί ἔτσι ἔγινε…

  7. Πελασγός said

    Στη χώρα που το ατομικό συμφέρον είναι θεός απο την απελευθέρωση ακόμα,
    ήταν πολύ λογικό μόλις τους πήρε το τελωνείο να εξεγερθούν.
    Και φυσικά απείθαρχοι όπως ήταν και μη μπορώντας να διακρίνουν
    την ανιδιοτέλεια της πράξης του μεγάλου έλληνα Κυβερνήτη,
    που ήταν επιβεβλημένη για την οργάνωση του Κράτους τον καθάρισαν.
    Με την ύπουλη ηθική αυτουργία των «φίλων’ μας Άγγλων που χρησιμοποίησαν
    με μαεστρία τον θυμό τους σε βάρος του Κυβερνήτη.Δική μου εκτίμηση είναι ότι αν δεν ήταν αυτοί
    μπλεγμένοι δεν θα είχε γίνει το φονικό.Θα βρισκότανε λύση.
    Είχαν «προσβληθεί» και άφησαν την προσωπική τους οργή και το προσωπικό τους
    συμφέρον να κάνει αυτό το κακό.
    Διότι …..»δεν τους μίλησε καλά» ,»..τους έβγαλε γλώσσα ο τζιτζιφιόγκος….!! . »
    Μη ξεχνάμε οτι οι άγγλοι βάλανε και το Μιαούλη να κάνει …πραξικόπημα, μια και δεν τους άρεσε καθόλου ο Capo d’ Istria.
    ΚΑι όλη αυτη η οργή είχε δικαιολογία το αίμα που έδωσαν γαι την πατρίδα.Σημαντικό αλλά τότε τι θα πρέπει να πούμε για το Σταματελάτο τότε ; που ΔΕ ΖΗΤΗΣΕ ΠΟΤΕ ΤΙΠΟΤΑ.ΜΟΝΟ ΕΔΩΣΕ,ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΙΠΑΡΟΧΕΣ!

    ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΤΟ ΜΙΣΟΣ ΤΩΝ ΒΡΕΤΑΝΝΩΝ ΣΕ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ ΤΟΝ ΔΙΚΑΙΩΝΕΙ.

    ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ
    ΑΙΩΝΙΑ ΤΟΥ Η ΜΝΗΝΗ .
    ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΕΛΛΗΝΑ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ.

  8. Μνήμων said

    Μιχαήλ αν πρόσεξες αναφέρομαι με πολύ σεβασμό για τα ιστορικά πρόσωπα,αναγνωρίζοντας την ασημαντότητα μου, τα σχόλια μου περιορίζονται σε όσα οι ιστορία αναφέρει, η κριτική μου είναι επί γεγονότων,δεν κριτικάρω
    πρόσωπα. Συμφωνώ απολύτως μαζί σου γιατί για να διοικήσεις πατρίδα πρέπει πρώτα να την ελευθερώσεις.
    @ ΜΑΡΙΑ η αναβλητικότητα δεν δικαιολογείται από το γεγονός πως η επανάσταση πέτυχε. Οι αναβολές έκαναν
    τον εθνικό μας ποιητή να περιγράψει εύγλωττα το λαικό συναίσθημα.» Κια καρτέρει κια καρτέρει φιλελεύθερη λαλιά τόνα
    χτύπαε τάλλο χέρι από την απελπισιά.»

  9. γιώργος καλαμαράς said

    ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ!
    Ο μοναδικός Έλληνας Ηγέτης!
    Μέχρι και τον έρωτά του καταχώνιασε στα βάθη της ψυχής του για την Πατρίδα Ελλάδα!

    Η αείμνηστη καθηγήτρια Παν/μίου Αθηνών Ελένη Κουκου έχει γράψει βιβλία γι αυτόν.

    Ας είχαμε ακόμα έναν σήμερα…!
    γ.κ.

  10. Γιώργης said

    Ἀγωνίζεται ὁ «χριστιανός πατριώτης» με νύχια καί δόντια ἀλλά τό τζάμι δέν ἔχει ραγίσει ἁπλῶς…, ἔχει γίνει κομμάτια…

  11. Σουλιώτης said

    Επισης, τα καντονια της Ελβετιας που δημιουργησε ο Καποδιστριας, ειχε παρει την ιδεα απο τις πολεις – κρατη της αρχαιας Ελλαδας. Εκ του αποτελεσματος η ελβετια ειναι απο τις πιο καλα οργανωμενες χωρες

  12. Γιάννα said

    Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ: ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ
    (απόσπασμα από την ομώνυμη τραγωδία του)

    Καποδίστριας
    Ψυχή μαδούν, μαδούν τα κλώνια σου, μην τρέμεις
    σε λίγο θα απομείνεις έρημη, απροστάτευτη,
    στο κρύο και στις βροχές
    σα μυγδαλιά ανθισμένη.
    Σώπα, μη θλίβεσαι ψυχή μου πρωτοπόρα,
    κραυγή να σύρεις ανοιξιάτικη και φτάνει!
    Τα παραπέρα του θεού και του Θανάτου..

    ΧΟΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
    Αχ, πικρά είναι τα λόγια σου Πατέρα
    και βαθύς εγκρεμός και ζαλίζουμαι-
    δεν μπορώ και δε θέλω να σκύψω!

    Μη μιλάς, μη μιλάς για το θάνατο!
    Σαν τη μάνα θα ανοίξω τον κόρφο μου,
    κανακάρη μου γιε, να σε κρύψω!

    ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

    Θα ανοίξει την αγκάλη του ο Θεός, μην κλαίτε,
    τη μαύρη χωματένια αγκάλη, να με κρύψει…
    Μα έχουμε ακόμα λέω καιρό πα στο άγιο χώμα
    για την πατρίδα να δουλέψουμε..
    -Παιδιά μου, ένα λόγο έχω να σας πω, γρικήξετέ με:
    τόσο η πατρίδα μας ερήμαξε και τόσο λιγοθυμάει στις πέτρες πάνω στις πέτρες που της μείναν,
    που θα χαθεί, και φταίμε εμείς, εμείς μονάχα!
    Απ ‘τον Αράπη λυτρωθήκαμε τον όξω,
    ας λυτρωθούμε κι απ’ τον μέσα μας Αράπη
    όλοι μαζί παιδιά να βρούμε σωτηρία
    τούτη τη νέα βαθιά επανάσταση κηρύχνω!
    Δεν είμαι εγώ τραγουδιστής, με λόγια θεία
    να ανάβω τα μυαλά και τις καρδιές να σμίγω,
    μα τραγουδώ κι εγώ με τον δικό μου τρόπο,
    φυτεύοντας δεντρά, σκαρώνοντας καράβια,
    σκολειά και σπίτια χτίζοντας, ανοιώντας δρόμους
    και πολεμώντας τα θεριά να κάμω ανθρώπους.
    Με πράξεις τραγουδώ και χτίζω την Ελλάδα!

    ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ

    Γροικώ και ντρέπουμαι!αχ!τα μάτια μου βουρκώσαν
    στάρι σπυρί’ ναι ο λόγος σου
    και πέφτει μες στα οργωμένα σωθικά μου και φυτρώνει-
    καινούριο σπέρνεις, πιο μεγάλο Εικοσιένα!
    Γιουρούσι ορέ παιδιά, τον μέσα μας Μπραίμη
    απ’ το στερνό του να τον διώξουμε ταμπούρι
    απ’ την καρδιά, στην Κόκκινη Μηλιά να πάει,
    κι αληθινή να δούμε αδέλφια ελευτερία!
    Είκοσι πάλι γίνουμαι χρονών και νιώθω
    της παρθενιάς ξανά το χνούδι στην ψυχή μου
    καινούριο φως μου αστράφτει εντός, καινούρια Ελλάδα

    ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ
    Μεγάλη, αρχοντικιά, χιλιόχρονη η γενιά μας
    όλοι, το ξέρω, εμείς, αρχόντοι, καπετάνιοι,
    καλαμαράδες και λαός, οχτροί και φίλοι,
    ένα είμαστε κορμί και αθάνατη η πνοή μας!
    Όλοι μαζί καινούριαν ας πλάσουμεν Ελλάδα!
    Σίγουρα πάλι απ’ τα άγια χώματα ένας νέος στην ώρα του θα πεταχτεί Κολοκοτρώνης, πιο τιμημένος στρατοκράτορας,
    και ο νους του, φαρδύς πιο πέρα από το Μοριά θα ξεχειλίζει
    κι ένας καινούριος πα στα κύματα Μιαούλης
    Αστέρευτη πηγή ‘ναι τούτη που αναβρύζει,
    κι όλοι μας ζούμε βουτηγμένοι στα γαλάζια,
    τα διάφανα νερά του μύθου της Ελλάδας
    και σαν αθάνατα νερά λαμποκοπούμε!
    Όσο μιλώ πληθαίνει ο πόνος και η χαρά μου
    πληθαίνει ο νους, πρώτη φορά μακριά ξεκρίνω
    του Ρήγα το όνειρο να λάμπει σαν Ελλάδα!
    ……………………………..

    ( απόσπασμα δεύτερο )
    ………………

    ΧΟΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ

    Ε, Σουλιώτισσα, μόνη που γλύτωσες πα στο Ζάλογγο
    σούρνοντας το χορό στον γκρεμό τον αθάνατο
    αχ, τα λόγια σου μέτρα, κυρά, προσκυνούμε!

    ΣΟΥΛΙΩΤΙΣΣΑ

    Αν δε στοιχειώσετε άνθρωπο, γεφύρι δε στεριώνει.
    Και μη στοιχειώσετε ορφανό, μην ξένο, μη διαβάτη,
    παρά… τον Πρωτομάστορα!

    ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ

    Αλαφροΐσκιωτη γερόντισσα, βουβάσου!
    Ποιον Πρωτομάστορα μου λες και ποιο γεφύρι;
    Στοιχειώνονται στα παραμύθια μόνο ανθρώποι!

    ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

    Σουλιώτισσα, κορφή των γυναικών,
    ω θάμα αδάμαστης απελπισιάς κι αντρείας,
    χορεύτρα όλο χαρά πα στον γκρεμό του Χάρου,
    σε αγγίζω, παίρνω δύναμη,
    το χέρι δώσ’ μου, για να πιαστώ κι εγώ, κυρά,
    κι εγώ μες στο χορό σου!
    Ένα ψηλόγκρεμο Ζάλογγο είναι η ζωή μας,
    ολούθε Αράπηδες μας κυνηγούν
    θαρρώντας χαθήκαμε και δεν υπάρχει σωτηρία!
    μα εμείς, πα στην κορφή του χαλασμου,
    μεγάλες πετούμε, διπλές ελευτεριάς φτερούγες
    Δεν είναι η Μοίρα παντοδύναμη-η ψυχή ‘ναι του ελεύτερου, του αγνού κι απελπισμένου ανθρώπου!

    ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗΣ

    Αχ, δεν μπορώ να νιώσω τη χαρά σου. ..
    Λάμπει ασάλευτο άγιο φως στην όψη του άλλου κόσμου…

    ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ
    Λυτρώθηκα! ξαστέρωσαν βαθιά στο νου μου
    τα πάντα! Εγώ είμαι ο Πρωτομάστορας, παιδιά μου!

    Σουλιώτισσα
    Ανοίχτε του, ανοίχτε του το δρόμο να περάσει!
    Αλφάδι, να στα χέρια του κρατάει και στάφνη
    και μια μεγάλη πλάκα μπρούντζινη
    κι απάνω χτίρι θεόρατο θωρώ ζωγραφισμένο.
    Αφήστε τον και βιάζεται-όλοι τώρα εβγήκαν με τα μυστριά απ’ τη γη οι μαστόροι και προσμένουν
    κι όλοι οι πουργοί, σκυφτοί, μαλάζουν τον ασβέστη,
    και κουβαλούν το μαστορόπουλο στις πέτρες
    η ώρα η καλή και σίδερο να γίνεις, γιε μου!

    ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ
    Ανοίχτε μου, ανοίχτε μου το δρόμο να περάσω.
    Εγώ είμαι ο Πρωτομάστορας!
    και μου εμπιστεύτη το χτίρι τούτο της Ελλάδας να στεριώσω
    ο μέγας εργοδότης, ο Θεός, αδέλφια!
    Έργο τρανό, τρανή πολύ κι η πλερωμή μου,
    ο θάνατος!

    ΧΟΡΟΣ

    Ο θάνατος!

    ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

    Μην τρέμετε.
    Όχι, δε μου΄ δωκε ο Θεός μικροδουλειές στον κόσμο να ξετελέψω εγώ
    κι ανταμοιβή περίσσια να προσδοκώ αχαμνή: γυναίκες, πλούτη, δόξα.
    Μα έργο τρανό και ρηγικιά αμοιβή, το Χάρο!..

    Νεοελληνική Ποιητική Ανθολογία, Μ.Παναγιωτόπουλος, εκδ. Ακάδημος,1970

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: