ΑΒΕΡΩΦ

Διαδικτυακό Θωρηκτό

  • Ἡ Ἱστορία,ΔΕΝ ἀλλάζει !

  • Ἡ Μακεδονία εἶναι Ε Λ Λ Α Δ Α

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Kατηγορίες

  • Υπέρ της ζωής, κατά των εκτρώσεων

  • ΓΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

  • Η ΒΟΡ.ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

  • Ἀπό τήν Φλωρεντία,στήν ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

  • ΜΕΤΑΜΟΥΣΕΙΟΝ – Θ/Κ «Γ.ΑΒΕΡΩΦ»

  • Μαθαίνουμε…

  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ

  • ΝΕΩΤΕΡΟ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ «ΗΛΙΟΥ»

  • ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ (Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ)

  • ΛΕΞΙΚΟΝ ΗΣΥΧΙΟΥ

  • ΛΕΞΙΚΟΝ «LIDDEL-SCOTT»

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

  • 324 – 1453

  • ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ

  • 1 8 2 1

  • Ἀπομνημονεύματα Ἡρώων τοῦ 1821

  • Ὁ ΕΛΛΗΝΟ – ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ τοῦ…

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝ (1904-8)

  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ’12- ’13

  • ΤΟ ΠΝ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ

  • Α’ ΠΠ (1914-18)

  • Μ.ΑΣΙΑ (1919-22)

  • O X I (1940-41)

  • ΙΩΑΝ.ΜΕΤΑΞΑΣ

  • ΕΑΡΙΝΗ ΕΠΙΘΕΣΙΣ (9-24 Μαρ.1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ (1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (1941)

  • Β’ ΠΠ (1 9 4 1 – 4)

  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Θ/Κ «ΓΕΩΡ. ΑΒΕΡΩΦ»

  • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

  • ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

  • ΕΓΕΡΤΗΡΙΟΝ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

  • Πρόσφατα σχόλια

    Επικαιρότητα 1ης Ιου… στη Φθινόπωρο και τέταρτη δόση…
    georgeiraklion στη Αβέρωφ: Δέκα «ολόκληρα» χρόνια…
    3 του Ιούνη ξεχείλισ… στη Τό Ὁλοκαύτωμα στήν Κάνδανο (3…
    Επικαιρότητα 28ης Μα… στη Ο κορονοϊός και η ελευθερία το…
    Γιώργης στη Αβέρωφ: Δέκα «ολόκληρα» χρόνια…
  • Ὁ Γκρεμιστής Κωστῆ Παλαμᾶ

  • Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» ΣΗΜΑ 3 Δεκ.1912

  • ΟΡΚΟΣ ΕΦΗΒΩΝ

  • ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ

  • ——————————

  • ΦΟΡΕΣΙΕΣ καί ΑΡΜΑΤΑ τοῦ ’21

  • Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ (1838)

  • ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (1974) …ἡ ταινία

  • ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑΙ ΩΜΟΤΗΤΕΣ

  • Μία ἀνοικτή πληγή Μνήμης 1914-23

  • Η ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

  • ——————————

  • Ζημίαι τῶν ἀρχαιοτήτων έκ τοῦ πολέμου καί τῶν στρατευμάτων κατοχῆς (1946)

  • Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

  • ΘΑ ΑΝΟΙΞΗι Ο ΦΑΚΕΛΛΟΣ ;

  • ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

  • 1944-49

  • ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

  • ΣΕΜΝΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΟΙ ΤΥΜΒΩΡΥΧΟΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΔΙΟΛΚΟΣ,ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ

  • ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

  • M.K.I.E.

  • Γιά ἀποπληρωμή ἐξωτ.χρεῶν,μόνο…

  • Ἡ ἔξοδός μας,εἶναι ἡ Κ_ _ _ά _α τους !

  • ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ…

  • INSIDE JOB

Τα έθιμα και οι παραδόσεις της φυλής!..

Posted by Μέλια στο 14 Μαρτίου, 2016

.

Σήμερα, Καθαρά Δευτέρα, όλοι σχεδόν οι Έλληνες βρίσκονται σε υπαίθριους χώρους και πετούν τον χαρταετό τους, έχοντας ο καθένας τον συμβολισμό του!..

Το βέβαιο είναι ότι όσες παγκοσμιοποιήσεις κι αν έρθουν, όσες Νέες Εποχές κι αν ανατείλουν, όσες Τρόϊκες και Διεθνή Νομισματικά Ταμεία κι αν εμφανισθούν, τα ήθη και τα έθιμα του ελληνικού λαού, οι παραδόσεις της φυλής μας, θα είναι πάντα ζωντανές και θα καίνε σαν ζωντανή λαμπάδα μέσα στην καρδιά των Ελλήνων!..

ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ σήμερα!… Οι ουρανοί γέμισαν κυριολεκτικά από χαρταετούς, το παιδικό παιχνίδι των ονείρων μας! Οι παιδικές φωνές και η χαρά των εκδομέων είναι κάτι παρά πάνω από ευχάριστη και συγκινητική.

Ο χαρταετός, ως γνωστό, είναι ένα παιδικό παιχνίδι από λεπτό χαρτί, κολλημένο σε ξύλινο σκελετό, που ανυψώνεται με νήμα στον αέρα, αλλά και το βασικό έθιμο τής Καθαρής Δευτέρας!

Η λέξη χαρτετός (χαρτί + αετός) μαρτυρείται από το 1861 στον Β. Λάκωνα και οι Έλληνες, που ξεχύθηκαν στη γύρω ύπαιθρο, παρά τις κακές διαθέσεις του καιρού, θέλησαν για μια ακόμη φορά να τιμήσουν το έθιμο!.. Αλλά τι είναι έθιμο;

Το έθιμο ή τα έθιμα είναι η κοινή συνήθεια μιας κοινωνικής ομάδας, η οποία προέρχεται από μακρά παράδοση. Από τα βάθη των αιώνων. Καμιά φορά από την αυγή ή το χάραμα του ανθρώπινου πολιτισμού.

Ο Έλληνας, στην πορεία του μέσα στους αιώνες, κατάφερε να διατηρήσει τα ήθη και τα έθιμά του, πολλές φορές αναλλοίωτα και απαράλλαχτα. Όπως γινόντουσαν παλιά! Το ίδιο και με τις παραδόσεις του!

Η Καθαρά Δευτέρα ονομάστηκε έτσι, επειδή οι Χριστιανοί «καθαρίζονταν» σωματικά και πνευματικά. Κι όχι μόνο!..

(Αριστερά: Η περίφημη λαγάνα που συνηθίζουμε να καταναλώνουμε την Καθαρά Δευτέρα και η οποία παραπέμπει στα «άζυμα» της Παλαιάς Διαθήκης. Δεξιά: Τα λεγόμενα «Κούλουμα» δεν είναι παρά η έξοδος των Ελλήνων Χριστιανών την Καθαρά Δευτέρα στην εξοχή και το πέταγμα του αετού. Οι Έλληνες πιστοί παρέες-παρέες βγαίνουν στην εξοχή παίρνοντας μαζί τους νηστίσιμα φαγητά (μαρουλάκια, κρεμμύδια και σκόρδα, ταραμάς, ελιές, φασολάδες λευκές, βοβριά, κ.α.) και το ρίχνουν στην διασκέδαση και τον χορό!.. (Οι εικόνες είναι από το “My Memories”)

Την Καθαρά Δευτέρα σταματά η κατανάλωση κάθε αρτύσιμου φαγητού και ξεκινά μια νηστεία που είναι διάρκειας 40 ημερών, όσες δηλαδή και οι μέρες νηστείας του Χριστού στην έρημο. Ταυτόχρονα ξεκινά και η πνευματική κάθαρση, με την παρακολούθηση των λειτουργιών την Μεγάλης Σαρακοστής.

Λένε πως οι τρεις πρώτες μέρες επέβαλαν αυστηρή νηστεία. Όχι μόνο δεν έτρωγαν λάδι οι νηστικοί, μόνο νερό έπιναν. Το βράδυ ίσως λίγες σταφίδες να ξεγελάσουν την πείνα τους. Έτσι θεωρούσαν τον εαυτό τους άξιο της θείας Κοινωνίας με την λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων, την Τετάρτη που ακολουθούσε.

Αλλά όπως κάθε έθιμο έχει και την δική του αθέατη πλευρά, έτσι και εδώ έχουμε μια άλλη παράμετρο, που έχει να κάνει με τους γέροντες και κυρίως τις γερόντισσες οι οποίες, δεν μπορούσαν να ευχαριστηθούν την Τυρινή (Τουρνή) με τα καλούδια της, για να γεννηθεί η χιουμοριστική λαϊκή παροιμία: «Όσο συλλογάται η γριά το Τρίμερο, μαύρη Τουρνή (Τυρινή) την πάει».

Όπως και να έχει το πράγμα, το θέμα είναι ότι από παλιά η Καθαρά Δευτέρα, πέρασε στην συνείδηση του λαού, σαν μέρα καθαρμού, ενώ οι Βυζαντινοί, την Καθαρά Δευτέρα την ονόμαζαν Απόθεση-Απόδοση και τελούσαν δρώμενα. Αυτός και ο λόγος που τραγουδούσαν σχετικά άσματα, από τα οποία έχουν σωθεί μικρά μέρη μέχρι στις μέρες μας: «Ίδε το έαρ το καλόν πάλιν επανατέλλει, φέρον υγείαν και χαρά και την ευημερίαν»

Αποδεικνύεται, λοιπόν, ότι όσες παγκοσμιοποιήσεις κι αν έρθουν, όσες Νέες Εποχές κι αν ανατείλουν, όσες Τρόϊκες και Διεθνή Νομισματικά Ταμεία κι αν εμφανισθούν, τα ήθη και τα έθιμα του ελληνικού λαού, οι παραδόσεις της φυλής μας, θα είναι πάντα ζωντανές και θα καίνε σαν ζωντανή λαμπάδα μέσα στην καρδιά των Ελλήνων!..

Καλή Σαρακοστή!

Με σεβασμό και τιμή

ΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΝ. ΣΑΚΚΕΤΟΣ
Καθαρά Δευτέρα, 27 Φεβρουαρίου 2012

Πηγή: Σακκέτος Άγγελος

.

4 Σχόλια προς “Τα έθιμα και οι παραδόσεις της φυλής!..”

  1. Καλά και άγια όλα αυτα και ορθώς προβάλλονται αλλα καλό είναι να μη λησμονουμε και τα μη χριστινικά έθιμα της φυλής.
    Δικά μας ειναι και αυτα.Τό ‘οτι είμαστε Ορθόδοξοι δήμερα δεν πρέπει να μας κάνει να ξεχνούμε τα πρίν.
    Δυστυχώς όμως υπάρχει μια αγωνία ,ένας φοβος να το πώ , κόμπλεξ δεν ξερω στην ηγεσάι της εκκλησίας
    ότι αν θυμηθουμε τις Διονυσιακές τελετές των ημερων θα γινουμε ….ειδολωλάτρες.
    Θυμάμαι κάποτε στη Θράκη απλούς χωριάτες, με ατ κουδούναι ζωσμένοι και μασκαρεμένοι να πηγαίνουν τετοia μέρα με μαι αφέλεια αλλά με πολύ ευλάβεια ταυτόχρονα να πηγαινουν στο Μητροπολίτη να τους ευλογησει και να αλληευχηθούν καλή σαρακοστή.Τους πήρε με τις καταρες και τη μαγκούρα.Ο οποίος ιεράρχης ήταν σε όλα του ΑΞΙΟΣ, εδίχε κάνει πολυ καλη δουλειά στο θέμα των ιεχωβάδων της περοχής.Οι άνθρωποι που πηγαν εκει ΟΛΟΙ εκκλησιαζονταν ,απλοί άνθρωποι αγρότες , του χωραφιού.Τηρούσαν όαλ τα της εκκλησίας μας.Είχαν μια παράδοση από τοςυ παπούδες τους.Καταβολές αρχαίες ελληνικές.Δεν πηγαν να αλλαξοπιστισουν να γινουν ιεχωβαδες,ουτε τιποτε αλλα.Κακα τα ψεματα υπάρχει ενας ρατσισμός με ότι δεν ειναι χριστινικό εθιμο.

  2. Reblogged στις Ῥωμηῶν Ἐνημέρωση.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: