ΑΒΕΡΩΦ

Διαδικτυακό Θωρηκτό

  • Ἡ Ἱστορία,ΔΕΝ ἀλλάζει !

  • Ἡ Μακεδονία εἶναι Ε Λ Λ Α Δ Α

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Kατηγορίες

  • Υπέρ της ζωής, κατά των εκτρώσεων

  • ΓΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

  • Η ΒΟΡ.ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

  • Ἀπό τήν Φλωρεντία,στήν ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

  • ΜΕΤΑΜΟΥΣΕΙΟΝ – Θ/Κ «Γ.ΑΒΕΡΩΦ»

  • Μαθαίνουμε…

  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ

  • ΝΕΩΤΕΡΟ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ «ΗΛΙΟΥ»

  • ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ (Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ)

  • ΛΕΞΙΚΟΝ ΗΣΥΧΙΟΥ

  • ΛΕΞΙΚΟΝ «LIDDEL-SCOTT»

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

  • 324 – 1453

  • ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ

  • 1 8 2 1

  • Ἀπομνημονεύματα Ἡρώων τοῦ 1821

  • Ὁ ΕΛΛΗΝΟ – ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ τοῦ…

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝ (1904-8)

  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ’12- ’13

  • ΤΟ ΠΝ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ

  • Α’ ΠΠ (1914-18)

  • Μ.ΑΣΙΑ (1919-22)

  • O X I (1940-41)

  • ΙΩΑΝ.ΜΕΤΑΞΑΣ

  • ΕΑΡΙΝΗ ΕΠΙΘΕΣΙΣ (9-24 Μαρ.1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ (1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (1941)

  • Β’ ΠΠ (1 9 4 1 – 4)

  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Θ/Κ «ΓΕΩΡ. ΑΒΕΡΩΦ»

  • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

  • ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

  • ΕΓΕΡΤΗΡΙΟΝ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

  • Πρόσφατα σχόλια

    Η πλάνη της επικράτη… στη Η πλάνη της επικράτησης της Δυ…
    Μέλια στη Αβέρωφ: Δώδεκα χρόνια στη θάλα…
    ΘΑΝΟΣ ΚΟΥΚ στη Αβέρωφ: Δώδεκα χρόνια στη θάλα…
    Η θρησκευτική πολιτι… στη Η θρησκευτική πολιτική του Μ.…
    Ο Αλέξιος Ε΄ Δούκας… στη Ο Αλέξιος Ε΄ Δούκας ο Μούρτζου…
  • Ὁ Γκρεμιστής Κωστῆ Παλαμᾶ

  • Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» ΣΗΜΑ 3 Δεκ.1912

  • ΟΡΚΟΣ ΕΦΗΒΩΝ

  • ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ

  • ——————————

  • ΦΟΡΕΣΙΕΣ καί ΑΡΜΑΤΑ τοῦ ’21

  • Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ (1838)

  • ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (1974) …ἡ ταινία

  • ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑΙ ΩΜΟΤΗΤΕΣ

  • Μία ἀνοικτή πληγή Μνήμης 1914-23

  • Η ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

  • ——————————

  • Ζημίαι τῶν ἀρχαιοτήτων έκ τοῦ πολέμου καί τῶν στρατευμάτων κατοχῆς (1946)

  • Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

  • ΘΑ ΑΝΟΙΞΗι Ο ΦΑΚΕΛΛΟΣ ;

  • ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

  • 1944-49

  • ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

  • ΣΕΜΝΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΟΙ ΤΥΜΒΩΡΥΧΟΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΔΙΟΛΚΟΣ,ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ

  • ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

  • M.K.I.E.

  • Γιά ἀποπληρωμή ἐξωτ.χρεῶν,μόνο…

  • Ἡ ἔξοδός μας,εἶναι ἡ Κ_ _ _ά _α τους !

  • ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ…

  • INSIDE JOB

Τέχνη, Αλήθεια και Πολιτική.

Posted by Φαίη στο 18 Μαΐου, 2012

Άρθρο της Φαίης

«Όταν κοιτάμε σε έναν καθρέπτη, νομίζουμε ότι η εικόνα που μας αντικρύζει είναι ακριβής. Άν κινηθούμε όμως ένα χιλιοστό η εικόνα αλλάζει. Στην πραγματικότητα, κοιτάμε απεριόριστες αντανακλάσεις. Μερικές φορές όμως ο συγγραφέας πρέπει να σπάσει τον καθρέπτη γιατί είναι από την άλλη πλευρά του καθρέπτη που η αλήθεια μας κοιτάζει. Πιστεύω ότι παρά τις τεράστιες ανισότητες που υπάρχουν, η ατρόμητη, η απαρέγκλιτη, η ένθερμη πνευματική αποφασιστικότητα, ως πολίτες, για να ορίσουμε την πραγματική αλήθεια της ζωής μας και των κοινωνιών μας, είναι μια υψίστης σημασίας υποχρέωση που βαραίνει όλους μας. Είναι στην πραγματικότητα, υποχρεωτική.
Εάν μια τέτοια στάση δεν ενσωματωθεί στο πολιτικό μας όραμα, δεν έχουμε καμία ελπίδα να αποκαταστήσουμε ότι σχεδόν έχουμε χάσει – την αξιοπρέπεια του ανθρώπου.»
Harold Pinter 2005.

Με αυτόν τον τρόπο τέλειωσε την μαγνητοσκοπημένη ομιλία του ο Harold Pinter όταν του εδόθη το βραβείο νόμπελ λογοτεχνίας από τη Σουηδική Ακαδημία το 2005. Ήταν μια ομιλία καταπέλτης για την υποκριτική και βάρβαρη εξωτερική πολιτική της Αμερικής.

Ο συγγραφέας, καλεί τον άνθρωπο να κάνει τη διάκριση μεταξύ της αλήθειας του καλλιτέχνη και της αλήθεας του πολίτη. Η πρώτη είναι σχετική, η δεύτερη οφείλει να είναι αντικειμενική.

Λέει χαρακτηριστικά:
«Δεν υπάρχουν σαφείς διαχωρισμοί μεταξύ του πραγματικού και του μη πραγματικού, ούτε μεταξύ του τι είναι αλήθεια και τι είναι ψέμμα. Ένα πράγμα δεν είναι κατ’ ανάγκην αλήθεια ή ψέμμα, μπορεί να είναι και τα δύο. Πιστεύω ότι αυτοί οι ισχυρισμοί εξακολουθούν να έχουν νόημα και μπορούν να εφαρμοστούν στην διερεύνηση της πραγματικότητας μέσα από την τέχνη. Ως συγγραφέας τους υποστηρίζω αλλά ως πολίτης δεν μπορώ. Ως πολίτης πρέπει να ρωτήσω. Τι είναι ψέμμα; Τι είναι αλήθεια;«

Και επειδή έχω λίγη ποιητική διάθεση σήμερα, θα πω ότι και εμείς οι απλοί άνθρωποι μέσα στην καθημερινότητά μας ερχόμαστε αντιμέτωποι με την αλήθεια όπως ένας καλλιτέχνης. Ίσως είναι το βίωμα που έχει περισσότερο σημασία, σαν το ταξείδι του Οδυσσέα παρά οι αλήθειες αυτές καθ’ αυτές. Αυτές θα μπορούσαν να είναι οι μικρές πηγές που συναντάμε στο διάβα μας. Ο Harold Pinter περιγράφει όμορφα αυτήν την… ‘συνάντηση’ του καλλιτέχνη με την αλήθεια: «truth in drama is forever elusive.»

Θέλοντας όμως να χτυπήσει το καμπανάκι στις συνειδήσεις μας, ο Harold Pinter μας αντιπαραθέτει την άλλη σκληρή πραγματικότητα, αυτήν της πολιτικής. Εκεί, οι περισσότεροι δεν ενδιαφέρονται για την αλήθεια αλλά για την απόκτηση δύναμης και την διατήρηση αυτής. Είμαστε περικυκλωμένοι από μια τεράστια ταπετσαρία ψεμμάτων, λέει πάνω στην οποία τρεφόμαστε. Προσπαθεί να σπάσει την επικρατούσα εικόνα που μας κρατάει σε κατάσταση μωρίας, να την αποκωδικοποιήσει με λέξεις για να μας βγάλει από τις ψευδαισθήσεις μας. Η ‘αλήθεια’ η οποία βλέπουμε δεν είναι τίποτε άλλο από τον ρόλο που η Αμερική έχει αποφασίσει να δώσει στον εαυτό της και τον τρόπο που εκφράζει αυτόν τον ρόλο. Η Αμερική, η χώρα της ελευθερίας για μας αλλά στην πραγματικότητα η χώρα της καταστροφής. Νοιώθει την απόλυτη ανάγκη να ειπωθεί επιτέλους η αλήθεια εδώ και τώρα. Να φανερωθούν τα ψέμματά της. Η ανάμειξή της σε πληθώρα χωρών μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Ελλάδα, Ουρουγουάη, Χιλή, Φιλιππίνες, Ελ Σαλβαδόρ, Βραζιλία, Ιράκ και άλλες όπου φρόντισε έκδηλα ή υπόγεια να σπείρει την διχόνοια, το θάνατο και τη δυστυχία.

Τι θα μπορούσαν να σημαίνουν όλα αυτά για εμάς; Στην χιλιοβασανισμένη Πατρίδα μας που δε λέει να σηκώσει κεφάλι, καλούμαστε να ανοίξουμε τα μάτια μας. Εμείς, μια μικρή κουκκίδα μέσα σε έναν κόσμο που είναι έτοιμος να εκραγεί, οφείλουμε να αναζητήσουμε την αλήθεια ως Έλληνες πολίτες. Τώρα, που οι καιροί ωρίμασαν επικίνδυνα οφείλουμε να αυτοσκαμπιλιστούμε. Παλεύουμε έναν άνισο αγώνα όπου η υποκρισία και το ψέμμα έφτασαν μέσα στο σπίτι μας, ρίζωσαν για τα καλά. Χάνουμε τον προσωπικό και τον κοινωνικό μας ορίζοντα και περπατάμε σε μονοπάτια που δεν έχουμε ορίσει εμείς αλλά κάποιοι άλλοι. Ή φτιάχνουμε τον δικό μας δρόμο ή επιλέγουμε να χαθούμε ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ στο δρόμο της λήθης.

Η ομιλία του Harold Pinter.

15 Σχόλια to “Τέχνη, Αλήθεια και Πολιτική.”

  1. Μέλια said

    Φαίη αφιερωμένο.

    • Πετροβούβαλος said

      Η άγρια όψη της Αλήθειας…

    • Φαίη said

      Στον Πόλεμο του Κόλπου, είχε καλλιεργηθεί και αναπαραχθεί δεόντος από τα ΜΜΕ ένας στρατιωτικός ευφημισμός ο οποίος μιλούσε για «χειρουργικές επεμβάσεις» και «παράπλευρες απώλειες». Έφτασαν δε στο σημείο να διακηρύττουν ότι οι στρατιωτικές επεμβάσεις επιτέλους μπαίνουν σε ένα ανώτερο επίπεδο εφαρμογής όπου οι ανθρώπινες απώλειες θα είναι μηδαμινές. Μέσα από στρατιωτικούς και τεχνικούς όρους προσπάθησαν να εξευγενίσουν το έγκλημα που διέπρατταν και να αποπροσανατολίσουν από την ιδέα του θανάτου. Και όλα αυτά τη στιγμή που ο Πόλεμος του Κόλπου χαρακτηρίστηκε ως ένας από τους πιο καταστροφικούς του αιώνα. Και ο κόσμος το έχαψε. Η θριαμβολογία των στρατιωτικών και η επιμονή τους να ταυτίζονται με το καλό (αυτοί που πολεμούν τους κακούς) βρήκε αντίκτυπο και μέσα στην κοινωνία.

      Στο παρακάτω ποίημα ο Harold Pinter χρησιμοποιεί εσκεμμένα μια γλώσσα διαποτισμένη από βία, σεξουαλικά υπονοούμενα, αισχρότητα και θριαμβολογία για να περιγράψει αυτό που υποβόσκει ακόμα και σε εκείνους που φαινομενικά ήταν αντίθετοι με αυτόν τον πόλεμο. Μιλάει για μια κοινωνία που είναι το ίδιο ένοχη με αυτούς που την κυβερνούν. Μια κοινωνία που αρνείται να δει τις δικές της αλήθειες και υποκρίνεται.

      «AMERICAN FOOTBALL»
      (A reflection upon the Gulf War)

      Hallelullah!
      It works.
      We blew the shit out of them.

      We blew the shit right back up their own ass
      And out their fucking ears.

      It works.
      We blew the shit out of them.
      They suffocated in their own shit!

      Hallelullah.
      Praise the Lord for all good things.

      We blew them into fucking shit.
      They are eating it.

      Praise the Lord for all good things.

      We blew their balls into shards of dust,
      Into shards of fucking dust.

      We did it.

      Now I want you to come over here and kiss me on the mouth.

      • Πετροβούβαλος said

        Eγώ πάντως δεν τα έχω με την κοινωνία γιατί γνωρίζω την ισχύ των σύγρχονων μεθόδων πλύσεως εγκεφάλου.

      • Φαίη said

        Πρέπει και η κοινωνία να ξυπνήσει λίγο δε συμφωνείς;
        Ακόμα και αν δεν γνωρίζει το πρόσωπο (τα πρόσωπα μάλλον) των σύγχρονων μεθόδων πλύσης εγκεφάλου, να πει τουλάχιστον, Ρε φίλε κάτι δεν πάει καλά εδώ.
        Παίζει φυσικά ρόλο και σε ποια κοινωνία απευθύνεσαι.

        Καλημέρα. 🙂

      • Πετροβούβαλος said

        Kαλημέρα.
        Ιστορικά το λένε οι κοινωνίες όταν πέφτει πείνα. Υπάρχουν μηχανισμοί διόρθωσης. Με απασχολεί πάντως (σε προσωπικό επίπεδο) η καταστροφή των μηχανισμών πλύσεως εγκεφάλου στο μέτρο του δυνατού. Ο ίδιος ο Αβέρωφ είναι φτιαγμένος για αυτό το σκοπό.

      • Φαίη said

        «Ιστορικά το λένε οι κοινωνίες όταν πέφτει πείνα.»
        Έχεις δίκιο.

        Αυτοί οι μηχανισμοί πλύσεως εγκεφάλου μπορούν να περιγραφτούν με κάποιον τρόπο;
        Ως οντότητες εννοώ μέσα στην Ελληνική κοινωνία. Από που εκφράζονται;
        Και μετά να εξεταστούν οι τρόποι επικοινωνίας τους.

        Δηλαδή, να εντοπιστεί ο ένοχος και μετά να κριθεί η συμπεριφορά του.
        Ή μάλλον το ανάποδο που φαίνεται πιο πρακτικό, να εντοπιστούν αυτές οι μέθοδοι πλύσης εγκεφάλου, να περιγραφτούν όσο πιο καθαρά γίνεται και μετά να οδηγήσουν σε αυτόν/τους που κρύβονται από πίσω.

      • Πετροβούβαλος said

        Οι μηχανισμοί μπορούν να περιγραφούν και θα γίνει. Έχουμε πολύ υλικό και παραδόξως είναι εύκολο να εξηγηθούν.

        Ως οντότητες στην Ελληνική και τη διεθνή κοινωνία, όπως και η πηγή της έκφρασής τους είναι ένας στόχος σχεδόν ακατόρθωτος. Βλέπεις έχουμε υποστεί τέτοια διάβρωση ώστε να υπάρχουν προπαγανδιστές που δεν αισθάνονται τέτοιοι. Κι από εκεί μέχρι τα επιτελεία κεντρικού σχεδιασμού της μαζικής πλύσεως εγκεφάλου θα αναγκαστούμε να υποπέσουμε σε θεωρίες συνομωσίας. Θα ρίχνουμε δηλαδή άσφαιρα.

        Οι τρόποι επικοινωνίας τους όμως είναι εφικτός στόχος για εμάς. Το δύσκολο είναι το να μην μετατραπούμε κι εμείς ασυναίσθητα σε ένα είδος μηχανισμού πλύσεως εγκεφάλου. Ο Αβέρωφ είναι δομημένος κατά τρόπο τέτοιο ώστε να το αποφύγουμε κατά το δυνατόν.
        Πάντα ο εχθρός ήταν και θα είναι ο ανθρώπινος εγωϊσμός και η αυθεντία.

      • Φαίη said

        Πέτρε,

        Το πρόβλημα έχει κάνει μετάσταση σε όλον τον οργανισμό, δηλ. σε μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας. Σε αυτές τις περιπτώσεις ενισχύεις το ανοσοποιητικό σύστημα. Οι κοινωνίες αναρωτιούνται για το τι συμβαίνει όταν έχει πέσει πείνα γιατί δεν ήταν σε θέση να καταλάβουν τα συμπτώματα από πριν. Το ανοσοποιητικό τους σύστημα έχει ήδη ασθενήσει.

        Ο ασθενής που πάει στο γιατρό θέλει δυο πράγματα. Να του πει ο γιατρός τι έχει και μετά να του δώσει τη θεραπεία. Στη δική μας την περίπτωση και τα δυο είναι δύσκολο να επιτευχθούν διότι έχει μολυνθεί το ίδιο το μέσον που μας είναι απαραίτητο, αυτό της επικοινωνίας.

        Αυτό που μας μένει να κάνουμε είναι ένα είδος δικτυακού ανταρτοπόλεμου όπου θα πρέπει να εστιαστούμε σε 2 μέτωπα. Το ένα θα έχει να κάνει με την ενίσχυση των αμυντικών δυνάμεων της κοινωνίας (ποιος είσαι, μάθε από την ιστορία σου, ξεκαθάρισε τις αλήθειες σου, βρες τη δύναμη από μέσα σου, επαναπροσδιόρισε τα πράγματα στην αλήθινή τους βάση). Αυτό είναι κάτι σαν το φάρμακο που δίνει ο γιατρός στον ασθενή. Το άλλο που έχει να κάνει με την εξεύρεση της αλήθεας, και το ξεβράκωμα των μηχανισμών είναι η διάγνωση του γιατρού, είναι το τεχνικό κομμάτι της υπόθεσης. Έτσι όπως το έχω καταλάβει δηλ. ότι το εννοείς: ότι εντοπίζουμε τα ψεύδη και αποκαταστούμε την αλήθεια.

        Για να έχει όμως επιτυχία το ένα χρειάζεται και το άλλο. Πέτρε, σε έναν τυφλό ότι και να δείξεις αν είναι τυφλός δεν θα το δεί. Ένας καλός γιατρός θα εξηγήσει στον ασθενή τι έχει, γιατί το έχει και πως θα τον βοηθήσει η θεραπεία. Ο ασθενής αυτός έχει περισσότερες πιθανότητες να ξεπεράσει το πρόβημά του. Πιστεύω ότι μαζί με την αναζήτηση της αλήθειας πρέπει να δίνεται ταυτόχρονα και η ‘σωστή’ κατεύθυνση αλλιώς όπως πολύ σωστά είπες αυτή η προσπάθεια μπορεί να έχει τα αντίθετα αποτελέσματα. Βάζω το ‘σωστή’ σε εισαγωγικά γιατί δεν είμαι αυτή που κατέχει την απόλυτη γνώση του ‘σωστού’ και επειδή βράζω στο ίδιο καζάνι με τους όλους τους άλλους θα μπορούσα κάλλιστα να είμαι θύμα μιας αυταπάτης. Άρα, προχωρώ με πλήρη συνείδηση αυτής της πιθανότητας μη διεκδικώντας το αλάνθαστο.

        Έχω όμως ένα σύμμαχο, ένα σταθερό σημείο πάνω στο οποιο μπορώ να βασιστώ. Το παρελθόν μου. Σαν άνθρωπος, σαν Ελληνίδα. Αυτή είναι η μόνη πυξίδα μου.

      • Πετροβούβαλος said

        Μέσα σε όλα. Αλλά οι στόχοι πρέπει να ξεκαθαρίζονται και να ιεραρχούνται. Βήμα βήμα και προσεκτικά…

      • Μέλια said

        Καλησπέρα παιδιά. Το παρελθόν μας είναι το θεμέλιό μας. Πυξίδα μας είναι η πίστη μας.

      • Πετροβούβαλος said

        Πάντα ακριβολόγα Μέλια! 😎

  2. ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said

    Δυνατό ἄρθρο

Σχολιάστε