ΑΒΕΡΩΦ

Διαδικτυακό Θωρηκτό

  • Ἡ Ἱστορία,ΔΕΝ ἀλλάζει !

  • Ἡ Μακεδονία εἶναι Ε Λ Λ Α Δ Α

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Kατηγορίες

  • Υπέρ της ζωής, κατά των εκτρώσεων

  • ΓΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

  • Η ΒΟΡ.ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

  • Ἀπό τήν Φλωρεντία,στήν ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

  • ΜΕΤΑΜΟΥΣΕΙΟΝ – Θ/Κ «Γ.ΑΒΕΡΩΦ»

  • Μαθαίνουμε…

  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ

  • ΝΕΩΤΕΡΟ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ «ΗΛΙΟΥ»

  • ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ (Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ)

  • ΛΕΞΙΚΟΝ ΗΣΥΧΙΟΥ

  • ΛΕΞΙΚΟΝ «LIDDEL-SCOTT»

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

  • 324 – 1453

  • ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ

  • 1 8 2 1

  • Ἀπομνημονεύματα Ἡρώων τοῦ 1821

  • Ὁ ΕΛΛΗΝΟ – ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ τοῦ…

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝ (1904-8)

  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ’12- ’13

  • ΤΟ ΠΝ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ

  • Α’ ΠΠ (1914-18)

  • Μ.ΑΣΙΑ (1919-22)

  • O X I (1940-41)

  • ΙΩΑΝ.ΜΕΤΑΞΑΣ

  • ΕΑΡΙΝΗ ΕΠΙΘΕΣΙΣ (9-24 Μαρ.1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ (1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (1941)

  • Β’ ΠΠ (1 9 4 1 – 4)

  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Θ/Κ «ΓΕΩΡ. ΑΒΕΡΩΦ»

  • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

  • ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

  • ΕΓΕΡΤΗΡΙΟΝ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

  • Πρόσφατα σχόλια

    Asia Pavlova στη Δ/Π «ΑΝΔΡΟΣ ΠΑΤΡΙΑ»…ἡ εἰ…
    Παντελής Βλαχάκης στη Τάλως, το πρώτο ρομπότ στην…
    Pantelis Vlahakis στη Τάλως, το πρώτο ρομπότ στην…
    georgeiraklion στη Τάλως, το πρώτο ρομπότ στην…
    georgeiraklion στη Και να που θυμηθήκαμε την Πρωτ…
  • Ὁ Γκρεμιστής Κωστῆ Παλαμᾶ

  • Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» ΣΗΜΑ 3 Δεκ.1912

  • ΟΡΚΟΣ ΕΦΗΒΩΝ

  • ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ

  • ——————————

  • ΦΟΡΕΣΙΕΣ καί ΑΡΜΑΤΑ τοῦ ’21

  • Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ (1838)

  • ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (1974) …ἡ ταινία

  • ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑΙ ΩΜΟΤΗΤΕΣ

  • Μία ἀνοικτή πληγή Μνήμης 1914-23

  • Η ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

  • ——————————

  • Ζημίαι τῶν ἀρχαιοτήτων έκ τοῦ πολέμου καί τῶν στρατευμάτων κατοχῆς (1946)

  • Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

  • ΘΑ ΑΝΟΙΞΗι Ο ΦΑΚΕΛΛΟΣ ;

  • ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

  • 1944-49

  • ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

  • ΣΕΜΝΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΟΙ ΤΥΜΒΩΡΥΧΟΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΔΙΟΛΚΟΣ,ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ

  • ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

  • M.K.I.E.

  • Γιά ἀποπληρωμή ἐξωτ.χρεῶν,μόνο…

  • Ἡ ἔξοδός μας,εἶναι ἡ Κ_ _ _ά _α τους !

  • ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ…

  • INSIDE JOB

Μία νέα εποχή στις Αμερικανο – Κινεζικές σχέσεις;

Posted by Πετροβούβαλος στο 22 Σεπτεμβρίου, 2014

κατάθεση του Christopher K. Johnson
ανώτερου Συμβούλου και πρόεδρου της έδρας Κινεζικών Σπουδών Freeman
του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών (CSIS)
ενώπιον της Υποεπιτροπής για την Ασία και τον Ειρηνικό
της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ
στις 17/9/2014

.

Εκλεκτά μέλη της Υπο – Eπιτροπής,

καλό σας απόγευμα, και σας ευχαριστώ για την ευκαιρία να παρουσιασθώ σήμερα ενώπιόν σας. Θεωρώ εξαιρετικά ευχάριστο το γεγονός ότι, παρά τις πολύπλοκες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι ΗΠΑ με το ISIS στο Ιράκ και στη Συρία, καθώς και τους κινδύνους για τη Δύση που προβάλλονται από τη Ρωσσία στην Ουκρανία, υπάρχει εκ μέρους σας προθυμία να συζητήσετε τα σημαντικά αυτά ζητήματα εν σχέση προς τη μελλοντική πορεία των Αμερικανο – Κινεζικών σχέσεων υπό την ηγεσία του Κινέζου προέδρου Xi Jinping.

Παρ’ ότι αυτές οι προκλήσεις είναι σημαντικές και, στην περίπτωση του ISIS, αντιπροσωπεύουν ένα σαφή και άμεσο κίνδυνο για τα συμφέροντα των ΗΠΑ και τις ζωές των πολιτών μας, θεωρώ πως τελικώς, θα πρέπει να θεωρηθούν ως άμεσα, τακτικής φύσεως ζητήματα, που πρέπει να τύχουν επιδέξιων χειρισμών από τους υπεύθυνους του καθορισμού της Αμερικανικής πολιτικής.

Αντιθέτως, οι ορθοί χειρισμοί των σχέσεών μας με την Κίνα θα πρέπει να αποτελούν τη θεμελιώδη στρατηγική ενασχόληση των Αμερικανών πολιτικών στοχαστών της εξωτερικής πολιτικής του 21ου αιώνα.

Επιτρέψτε μου λοιπόν να ξοδέυσω λίγο χρόνο διαγράφοντάς σας την προσωπική μου εκτίμηση για τους ορθούς χειρισμούς αυτών των σχέσεων, καθώς και ορισμένα από τα συγκεκριμένα ζητήματα που μου ζητήθηκε να παρουσιάσω στην Υπο – επιτροπή σας.

Επισκόπηση της καταστάσεως των Αμερικανο – Κινεζικών σχέσεων

Οι σχέσεις μεταξύ της Ουάσιγκτον και του Πεκίνου, ενώ σε γενικές γραμμές είναι σταθερές, βρίσκονται σήμερα υπό πίεση. Οι Κινέζοι ηγέτες και αξιωματούχοι, στην καλύτερη περίπτωση, είναι συγχισμένοι με αυτό που θεωρούν ως έλλειψη συνέπειας της κυβερνήσεως Obama, όσον αφορά στην πολιτική της απέναντι στην Κίνα, και στη χειρότερη περίπτωση είναι πεπεισμένοι ότι οι ΗΠΑ, σε μεγάλο βαθμό μέσω της ανα – εξισορροπήσεως στην Ασία, είναι αποφασισμένες να παρεμποδίσουν την Κινεζική άνοδο, μέσω της αποσταθεροποιήσεως της ηγεσίας του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος. Έτσι, οι Κινέζοι ηγέτες αναζητούν συνεργασία με τους συμμάχους και τους συνεργάτες τους, προκειμένου να θέσουν σκληρά όρια στην Κινεζική ελευθερία δράσεως στην περιοχή Ασίας – Ειρηνικού.

Από την πλευρά τους, οι Αμερικανοί φορείς χαράξεως πολιτικής ανησυχούν βαθύτατα με τις εξαιρετικά ειλικρινείς αξιώσεις κυριαρχίας που προβάλει το Πεκίνο σε αμφισβητούμενα εδάφη στα Ανατολικά και στη Νότιο Κινεζική Θάλασσα, καθώς και με τη νέα, φαινομενικά πιο ενεργή – μερικοί θα έλεγαν ανησυχητική – εξωτερική πολιτική προσέγγιση των Κινέζων ηγετών σε περιοχές εκτός της παραδοσιακών τομέων της εξωτερικής πολιτικής και της εστιάσεως ενδιαφέροντος της Κίνας.

Προσθέστε σε αυτά τις επίμονες Αμερικανικές ανησυχίες όσον αφορά στην Κινεζική κατασκοπεία στον Κυβερνοχώρο, καθώς και στις διμερείς οικονομικές σχέσεις, στα ζητήματα που σχετίζονται με την προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, στη νομισματική αποτίμηση, καθώς και στην πρόσβαση στις αγορές, και είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς το γιατί οι σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών διαγράφονται περισσότερο τεταμένες από ότι παλαιότερα.

Επιπλέον, ανώτεροι αξιωματούχοι και στις δύο πρωτεύουσες διαπιστώνουν με λύπη την έλλειψη ουσιαστικού στρατηγικού διαλόγου μεταξύ των δύο ηγεσιών, παρά την άτυπη σύνοδο κορυφής μεταξύ των δύο προέδρων στο καταφύγιο Sunnylands στην Καλιφόρνια πρίν από περίπου ένα χρόνο, που πρόκειται να επαναλληφθεί στην Κινα, όταν ο Πρόεδρος Obama θα συμμετάσχει στη σύνοδο κορυφής της Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας – Ειρηνικού (APEC) τον Νοέμβριο, και την ύπαρξη περισσότερο επίσημων και υψηλών διαύλων διαλόγου μεταξύ των δύο πλευρών, όπως τον Αμερικανο – Κινεζικό Στρατηγικό και Οικονομικό Διάλογο (S&ED). Κάποια από αυτά τα ζητήματα σχετίζονται με τις προσωπικότητες των δύο ηγετών. Υφίσταται μια κοινή γενική πεποίθηση, ότι υπάρχει πολύ μικρή παρατηρήσιμη «χημεία» μεταξύ των προέδρων Obama και Xi, ειδικά όταν συγκρίνεται με την φαινομενικά στερεά σχέση του προέδρου Xi με τον Ρώσσο πρόεδρο Vladimir Putin.

Στο αμέσως χαμηλότερο επίπεδο, οι Κινέζοι θεωρούν, σε γενικές γραμμές, πως οι συνομιλητές τους στον S&ED διακατέχονται από έλλειψη ενδιαφέροντος στην Ασία, ή πως είναι πολύ επικεντρωμένοι στους στενούς τους συμμάχους. Ομοίως, από την Αμερικανική πλευρά, υπάρχουν ερωτήματα σχετικά με την αναντιστοιχία χαρτοφυλακίου που προκύπτει από το γεγονός ότι, σε αντίθεση με τον προκάτοχό του Wang Qishan, ο Κινέζος αντιπρόεδρος Wang Yang, ομόλογος του Αμερικανού υπουργού Οικονομικών Jacob Joseph «Jack» Lew, δεν επιβλέπει τις οικονομικές υποθέσεις μέσα από το Κρατικό Συμβούλιο της Κίνας, ή το υπουργικό συμβούλιο. Ομοίως, υφίσταται αβεβαιότητα σχετικά με το εάν ο συνομιλητής του υπουργού των Εξωτερικών John Forbes Kerry, κρατικός Σύμβουλος Yang Jiechi, διαθέτει ανάλογο επίπεδο αρμοδιοτήτων επί των διεθνών υποθέσεων με τον προκάτοχό του Dai Bingguo.

Οι πρακτικές συνέπειες από μια σειρά τέτοιων σχέσεων, που συχνά δείχνουν ασυντόνιστες, είναι η απουσία στρατηγικής εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο ηγεσιών και η προκύπτουσα μετατόπιση αυτής της απουσίας εμπιστοσύνης στις διμερείς σχέσεις, μέσω της πολιτικής στασιμότητος. Η φετεινή λειτουργία της S&ED αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα: Εάν ο μηχανισμός λειτουργούσε κανονικά, θα είχε χρησιμοποιηθεί ως ζωτικό πολιτικό εφαλτήριο για την προετοιμασία μίας σημαντικής σύνόδου κορυφής μεταξύ των δύο προέδρων. Ειδικότερα, μίας συνόδου κορυφής όπου ο πρόεδρος Xi, ως ένας σχετικά αδοκίμαστος ηγέτης, θα ήταν πρόθυμος να αναδείξει το δαιμόνιο του επί της εξωτερικής πολιτικής στο παίγνιο υποδοχής των σημαντικότερων ηγετών της περιοχής στη σύνοδο κορυφής της APEC.

Αντ’ αυτού, η συνάντηση παρήγαγε μια σειρά σχετικά ήπιων δηλώσεων, οι οποίες, μετά από μια έντονη εστίαση στις αρχές του Φθινοπώρου σε κρίσιμα εγχώρια ζητήματα στις δύο χώρες, αφήνει ελάχιστο πολύτιμο χρόνο στις δύο πρωτεύουσες για να σκεφτούν πολιτικές λύσεις με στόχο τη βελτίωση των μεταξύ τους σχέσεων στη σύνοδο κορυφής.

Ωστόσο, καμία από αυτές τις τάσεις δεν είναι μη αναστρέψιμη. Απαιτούνται απλώς ηγετικές ικανότητες και μια δέσμευση και από τις δύο πλευρές για την οικοδόμηση μιας πραγματικά νέου είδους τάσεως βελτιώσεως των σχέσεων μεταξύ των δύο εθνών.

Τέλος, οι παραδοσιακές αντιλήψεις και ο ρυθμός των σχέσεων, εξακολουθούν να προσαρμόζονται στο φαινόμενο που αποτελεί η ηγεσία του Xi Jinping. Αν και σίγουρα δεν αποτελεί την πηγή της εξουσίας στην Κίνα, ο Xi είναι αναμφίβολα ο πλέον ισχυρός Κινέζος ηγέτης των τελευταίων δεκαετιών. Η προσοχή μας σχετικά προς την κατανόηση των προσωπικών ανησυχιών του Xi και περιστασιακά των συλλογισμών του που διέπουν την προσέγγιση της εξωτερικής πολιτικής της Κίνας, συμπεριλαμβανομένων των σχέσεων με την Ουάσιγκτον, θα πρέπει να κατευθύνεται από δύο πρωτογενείς παραμέτρους:

1ον. Ο Xi έχει χειριστεί επιδέξια ένα συχνά καταπιεστικό σύνολο πολιτικών εργαλείων, προκειμένου να συγκεντρώσει τεράστια προσωπική ισχύ εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος.

2ον. Η αντίληψη που διατηρεί για τον εαυτό του ως ενός «ανθρωπου της δράσεως» σημαίνει πως η προδιάθεσή του για ανάληψη κινδύνων, τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, είναι σημαντικά υψηλότερη από εκείνη των άμεσων προκατόχων του.

Η έμφυτη ηγετική του αυτοπεποίθηση και η εφαρμογή εκ μέρους του μίας πολιτικής που καθορίζεται από μια ανεπίσημη ομάδα συμβούλων, σημαίνει ότι η διαδικασία λήψεως αποφάσεων σύμφωνα με αυτόν, μπορεί να είναι περισσότερο αδιαφανής και πολύ λιγότερο διαβουλευτικής φύσεως απ’ ότι πρωτύτερα.

Παρότι είναι πολύ νωρίς για να προβλεφθούν με βεβαιότητα οι ακριβείς επιπτώσεις της προσωπικότητός του στη χάραξη της Κινεζικής εξωτερικής πολιτικής, έχει ήδη γίνει απολύτως σαφές το εξής: Ο Xi δεν ανταποκρίνεται στα παραδοσιακά Αμερικανικά μηνύματα, όπως αυτά που σχετίζονται με τις εντάσεις στην Ανατολική και τη Νότιο Κινεζική Θάλασσα, ή τουλάχιστον δεν ανταποκρίνεται με τρόπο αρεστό στην Αμερικανική κυβέρνηση.

Αυτή η πραγματικότητα δεν απαιτεί απαραιτήτως ένα συγκεκριμένο σύνολο πολιτικών απαντήσεων από τις ΗΠΑ. ΄Θα πρέπει όμως να προσφέρει στους Αμερικανούς υπεύθυνους χαράξεως της πολιτικής, μία παύση και μια επιθυμία να προβληματιστούν σχετικώς προς το εάν και το πως ενδέχεται να χρειαστεί να επαναρυθμιστούν οι ενέργειες των ΗΠΑ ώστε να αντιμετωπίσουν αυτή τη ριζικά διαφορετική προσέγγιση. Προσφέρει επίσης την αντίληψη, ότι οι παραδοσιακές εκτιμήσεις σχετικώς προς τους προειδοποιητικούς δείκτες των δυνητικά διασπαστικών Κινεζικών ενεργειών, ενδέχεται να χρειαστούν επανεξέταση σε ένα πολύ πιο ρευστό Κινεζικό πολιτικό περιβάλλον, όπου η προηγούμενη χρησιμότητα αυτών των εργαλείων μπορεί να είναι ουσιωδώς μειωμένη.

Εκτίμηση της καταστάσεως και της προοπτικής της οικονομικής μεταρρυθμίσεως

Έπειτα από την αίσθηση αισιοδοξίας και ευφορίας που προήλθε από το σαφή ανακοίνωση του οικονομικού μεταρρυθμιστικού οράμματος που κατετέθη από την ηγεσία και ενεκρίθη από την τελευταία ολομέλεια της Κεντρικής Επιτροπής (του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας) το περασμένο Φθινόπωρο, είναι δίκαιο να πούμε ότι η πρόοδος της μεταρρυθμίσεως κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους είναι ανεπαρκής. Αυτό μπορεί να αποδοθεί σε διάφορους αλληλένδετους παράγοντες.

Ένας από αυτούς, είναι αυτό που διαφαίνεται ως μία νέα προσέγγιση της αξιολογήσεως εκ μέρους του Xi και του οικονομικού του επιτελείου, που προκύπτει από τη αντίθεση μεταξύ μη ρεαλιστικών προσδοκιών και πολιτικών δεδομένων. Διαφαίνεται πως ο Xi και οι υποστηρικτές του, πίστευσαν αρχικώς πως θα μπορούσαν απλώς να συντρίψουν πολλά κατεστημένα συμφέροντα του καθεστώτος μέσω μιας μορφής οικονομικού «Σοκ και Δέους», που θα συνδύαζε τολμηρές μεταρρυθμιστικές συνταγές με την εδραίωση εκ μέρους της Ολομέλειας του Κ.Κ.Κ. μίας νέας υπερ – ηγετικής ομάδος με καθήκον την εμβάθυνση της μεταρρυθμίσεως ώστε να καθοδηγήσει και να επιβάλει τη διαδικασία.

Έκτοτε, έχει αναγνωρισθεί ότι η κλίμακα της προκλήσεως είναι πολύ μεγαλύτερη και η αντίσταση σε αυτήν πολύ πιο εδραιωμένη. Έχοντας αντιληφθεί ότι θα χρειαστεί περισσότερα από μία «μεγάλη ιδέα» και ορισμένες γραφειοκρατικές παραμέτρους ώστε να επιτύχει τους στόχους του, υπάρχουν αρκετές ενδείξεις ότι ο Xi, τουλάχιστον, εξετάζει μία περισσότερο μεταρυθμιστική προσέγγιση προκειμένου να υπονομεύσει τους επικριτές του. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα το «πάγωμα» πολλών από τις άμεσα παρατηρήσιμες μεταρρυθμιστικές προτάσεις, όπως ένα σύστημα ασφαλίσεως των καταθέσεων ή την απελευθέρωση των επιτοκίων καταθέσεων, ώστε να επικεντρωθεί αντ’ αυτών στην προώθηση των μεταρρυθμίσεων που σχετίζονται με τη διακυβέρνηση. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις θα μπορούσαν να αναμορφώσουν το κομματικό κράτος, ώστε να προωθήσει τον δεδηλωμένο κυβερνητικό στόχο της αναθέσεως στις αγορές ενός «αποφασιστικού ρόλου» στην οικονομία.

Μία άλλη παράμετρος, είναι ο διάχυτος φόβος που έχει προκληθεί στην κρατική γραφειοκρατία, ως αποτέλεσμα της επιθετικότητος της εκστρατείας κατά της διαφθοράς του Xi. Οι υπάλληλοι βρίσκονται σχεδόν σε κατάσταση παραλύσεως, εξ αιτίας του φόβου ότι μπορεί με κάποιο τρόπο να σαρωθούν από την εκστρατεία, εξ αιτίας μιας συγκεκριμένης αποφάσεως ή της εκφράσεως υποστηρίξεως εκ μέρους τους ενός μεταρρυθμιστικού σχεδίου ή δράσεως. Οι γραφειοκράτες επίσης, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ο Xi έχει υποδαυλίσει την ουσιαστική δυσαρέσκεια άλλων ισχυρών «βαρόνων» του κόμματος, κυρίως του πρώην προέδρου Jiang Zemin, στοχεύοντας στα δίκτυα στηρίξεώς τους μέσω της εκστρατείας κατά της διαφθοράς. Μπροστά σε αυτή την κατάσταση, ελάχιστοι γραφειοκράτες είχαν την τάση να διατυπώσουν ριζοσπαστικές μεταρρυθμιστικές προτάσεις, όσο ήταν ξεκάθαρο πως υπήρχε ασυμφωνία στην ανώτερη ηγεσία και ότι η έκβαση αυτής της διαμάχης ήταν ασαφής.

Τέλος, οι υποτονικές οικονομικές επιδόσεις έχουν λειτουργήσει ως τροχοπέδη για την πρόοδο των μεταρρυθμίσεων. Τα εξόχως απογοητευτικά στοιχεία για τη βιομηχανική παραγωγή του Αυγούστου, που μόλις κοινοποιήθηκαν και που καταδεικνύουν ότι η ανάπτυξη επιβραδύνθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο από την παγκόσμια κρίση του 2008, δέν είναι παρά μία μόνο ένδειξη της δυσφορίας που διαφαίνεται σε ορισμένα τμήματα της οικονομίας.

Αυτό θα παράσχει στην κυβέρνηση όλα τα απαραίτητα κίνητρα για την υϊοθέτηση επιπλέον μέτρων για την ανάπτυξη στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, προκειμένου αυτή να ανταποκριθεί στον ετήσιο ρυθμό αναπτύξεως 7,5% που έχει θέσει ως στόχο η ηγεσία τον περασμένο Μάρτιο. Τέτοιες πιέσεις και πρακτικές, ενέχουν τον κίνδυνο παραγκωνισμού των μεταρρυθμίσεων, καθώς οι υπάλληλοι, ιδιαιτέρως σε τοπικό επίπεδο, θα προφυλάσσονται προκειμένου να «αντιμετωπίσουν την καταιγίδα».

Παρόλα αυτά, υπάρχουν λόγοι να πιστεύουμε ότι οι προοπτικές για την πρόοδο των μεταρρυθμίσεων στα τέλη του τρέχοντος έτους και στις αρχές 2015 ενδέχεται να είναι ευνοϊκότερες. Με την εξόντωση των δύο μεγάλων «τίγρεων» (χαρακτηρισμός του Xi για τους διεφθαρμένους ανώτερους αξιωματούχους) κατά τους τελευταίους μήνες, ως μέρος της σταυροφορίας κατά της διαφθοράς, υπάρχει κάποια αίσθηση ότι τουλάχιστον τα χειρότερα των πολιτικών εντάσεων υψηλού επιπέδου στο σύστημα έχουν περάσει και οι υπάλληλοι αισθάνονται ότι μπορούν να αρχίσουν να εκτίθενται κάπως περισσότερο. Ομοίως, θα είναι σημαντικό για την ηγεσία να ορίσει το σωστό ρυθμό των μεταρρυθμίσεων πριν οι οικονομικοί σχεδιαστές του Κομμουνιστικού Κόμματος αρχίζουν να εστιάζουν σοβαρά στη σύνταξη του 13ου πενταετούς σχεδίου που θα εγκριθεί στην Ολομέλεια του επομένου έτους. Δεδομένου του ότι το σχέδιο (2016 – 2020) θα λήξει ακριβώς στο σημαντικό στρατηγικό σημείο αναφοράς που έχει θέσει η ηγεσία για την επίτευξη «ουσιαστικής προόδου» στις μεταρρυθμίσεις, μπορούμε να αναμένουμε πως ο Xi, του οποίου η κληρονομιά εν μέρει θα κριθεί εκ του αποτελέσματος, προτίθεται να συνεχίσει να ασκεί πίεση στους αξιωματούχους.

Επιπλέον, και μόνο από τους χρονικούς κύκλους του Κινεζικού πολιτικού ημερολογίου, ο Xi και η ομάδα του διαθέτουν το πολύ 18 μήνες προκειμένουν να επιτύχουν ουσιαστική πρόοδο πριν αρχίσουν ξανά οι σοβαρές πολιτικές διαπραγματεύσεις στο επόμενο συνέδριο του κόμματος το 2017.

Αναθεώρηση των συνθηκών της αγοράς που αντιμετωπίζουν οι ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα

Το περιβάλλον που αντιμετωπίζουν οι ξένες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα έχει αλλάξει σημαντικά στον απόηχο της παγκόσμιας οικονομικής κρίσεως του 2008. Το αλλοιωμένο τοπίο αντανακλάται καλύτερα στη μετατόπιση των προτύπων στις ετήσιες έρευνες που αποτυπώνουν τα συναισθήματα των επιχειρηματιών που εργάζονται στην Κίνα και διεξάγονται από τους εμπορικούς μηχανισμούς της χώρας – έδρας των επιχειρήσεών τους. Παρότι πρόσφατες έρευνες συνέχισαν να δίνουν έμφαση στους παραδοσιακούς τομείς ενδιαφέροντος, όπως η αύξηση του εργατικού κόστους εργασίας και η ασυνέπεια ή η ασάφεια νόμων και κανονισμών, η θετική ανταπόκριση στις φετεινές έρευνες μηδενίζεται σε ζητήματα σχετικά προς τους παράγοντες που δημιουργούν δυσανάλογες προκλήσεις στις ξένες επιχειρήσεις. Σύμφωνα με μελέτη που διεξήχθη από το AmCham China, για παράδειγμα, λιγότεροι ερωτηθέντες από ποτέ πιστεύουν ότι οι άδειες χορηγούνται υπό ίσους όρους σε ξένες και σε Κινεζικές εταιρείες. Μία ισχυρή πλειοψηφία των ερωτηθέντων εξακολουθούν να χαρακτηρίζουν την εφαρμογή των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας στην Κίνα ως αναποτελεσματική, και το 40% των ερωτηθέντων θεωρούν ότι οι ξένες εταιρείες υφίστανται διακρίσεις σχετικά με τις τιμολογήσεις και τις αντι – μονοπωλιακές έρευνες που τώρα αγγίζουν ένα πολύ ευρύ φάσμα των βιομηχανιών που λειτουργούν στη χώρα.

Δεν υπάρχει μία σαφής απάντηση σχετικά με το τι μπορεί να καθοδηγεί αυτές τις τακτικές πιέσεων, και τα κίνητρά τους διαφαίνεται πως διαφέρουν κάπως στη βιομηχανία. Στην περίπτωση των ερευνών που σχετίζονται με τις τιμολογήσεις, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι προϊόντα, όπως τα φαρμακευτικά και τα βρεφικού γάλακτος σε σκόνη, αποτελούν πρωταρχικό στόχο. Η κεντρική ηγεσία αντιλαμβάνεται πολύ καλά τη σημασία του 1 τρις. $ του νομοσχεδίου υγειονομικής περιθάλψεως εώς το 2020, καθώς επεκτείνεται δραματικά η κάλυψη του τεράστιου Κινεζικού πληθυσμού, και δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το μήνυμα έχει περάσει από την ηγεσία στο σύνολο της κρατικής γραφειοκρατίας, ώστε να πράξει κάθε τι δυνατό ώστε να μειωθεί το κόστος.

Σε άλλες περιπτώσεις, το κίνητρο φαίνεται να είναι τόσο απλό όσο η παραδοσιακή προσπάθεια ενός ιδιοκτήτη να αυξήσει το ενοίκιο της ιδιοκτησίας του, ή η αντίληψη ότι μια σημαντική οικονομική αναποδιά βρίσκεται σε κοντινή απόσταση. Εξετάζοντας μόνο στην έρευνα στην εταιρεία Glaxo SmithKline για παράδειγμα, είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι οι κινεζικές αρχές δεν ήταν εμπνευσμένες, τουλάχιστον εν μέρει, από την αποδοχή της εταιρείας να δεχτεί να καταβάλει 3 δις. $ σε πρόστιμα για τη διευθέτηση των εναντίον της κατηγοριών στις ΗΠΑ περί απάτης. Τέλος, δεν μπορούμε επίσης να προεξοφλήσουμε την επίδραση των απλών γραφειοκρατικών αντιπαλοτήτων στην εξήγηση της ανόδου του αριθμού αναφορών που αφορούν σε ξένες επιχειρήσεις, η οποία προέρχεται από διάφορες τακτικές του ισχυρού βραχίονα των Κινεζικών ρυθμιστικών αρχών.

Το γεγονός ότι υπάρχουν τρεις ξεχωριστές οντότητες της Κινεζικής κυβερνήσεως – η Εθνική Επιτροπή Αναπτύξεως και Μεταρρυθμίσεων (NDRC), το Υπουργείο Εμπορίου (MOFCOM) και η Κρατική Διοίκηση Βιομηχανίας και Εμπορίου (SAIC) –  που ανταγωνίζονται για την κυριαρχία σε έναν σαφώς ευννοημένο πολιτικό τομέα της ανώτερης ηγεσίας, βοηθά σε κάποιο επίπεδο στην εξήγηση της φαινομενικής εμφανίσεως διεκδικήσεων ευνοιών μεταξύ αυτών των φορέων, κατά την προσέγγισή τους σε αυτές τις διαφόρων ειδών έρευνες. Στην πραγματικότητα, οι προτάσεις που συζητούνται στους Κινεζικούς πολιτικούς κύκλους σχετικώς προς μια πιθανή ενοποίηση αυτών των αρμοδιοτήτων σε μια ενιαία αρχή, θα κατενδείκνυαν ότι ο ανταγωνισμός μεταξύ αυτών των ρυθμιστικών φορέων και η ταυτόχρονη πίεση προς τις ξένες επιχειρήσεις μπορούν μόνο να ενταθούν στο μέλλον.

Παρόλα αυτά, αυτές οι εξηγήσεις, αν και σίγουρα μέρος του παζλ, επισκιάζονται από μία ενιαία ύψιστη προτεραιότητα του καθεστώτος: Τη διατήρηση και την ενίσχυση του Κινεζικού, μοναδικού στον κόσμο, κρατικού καπιταλιστικού συστήματος. Επομένως, σε κάποιο βαθμό, οι έρευνες μπορούν να θεωρηθούν ως η προσπάθεια της κεντρικής ηγεσίας να καθησυχάσει τα κρατικά μεγαθήρια με τον ίδιο τρόπου που, σύμφωνα με την τρίτη Διακήρυξη της Ολομέλειάς του, το Κομμουνιστικό Κόμμα σκοπεύει στη μεγαλύτερη απελευθέρωση σε αρκετές βιομηχανίες που απολάμβαναν προηγουμένως καθεστώς προστασίας.

Επιπλέον, και σε συνδυασμό με τη δραματική επέκταση των διοικητικών τους εργαλείων, οι ρυθμιστικοί οργανισμοί διαφαίνεται πως σχεδιάζουν ένα πρότυπο για αυτές τις έρευνες, με δυνατότητα εφαρμογής του σε ένα ευρύ φάσμα βιομηχανιών. Τα ειδικά μέτρα που θα ληφθούν, θα διαφέρουν για κάθε ξεχωριστή περίπτωση, αλλά είναι πιθανό να περιλαμβάνουν ένα συνδυασμό από διάφορες τεχνικές, συμπεριλαμβανομένης της απειλής για έλεγχο επί των τιμολογήσεων προκειμένου να επιτευχθούν παραχωρήσεις, τη χρήση των ερευνών, ή καλά συντονισμένων «αποκαλύψεων» από ελεγχόμενα από το κράτος μέσα ενημερώσεως που θα καταστρέψουν την φήμη και το κύρος της στοχευμένης επιχειρήσεως, την παροχή επιδοτήσεων και την προώθηση της ενοποιήσεως των εγχώριων παραγωγικών μονάδων στη στοχευμένη βιομηχανία, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητος των προκαθορισμένων εθνικών πρωταθλητών.

Πηγαίνοντας προς τα εμπρός, μπορούμε να αναμένουμε ότι η Κίνα θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί όλα τα εργαλεία που έχει στη διάθεσή της, συμπεριλαμβανομένων της επιλεκτικής επιβολής των κανόνων, την παροχή επιδοτήσεων, καθώς και τις απαιτήσεις μεταφοράς τεχνολογίας, προκειμένου να δημιουργήσει ένα περιβάλλον που θα ευννοεί με τρόπο άδικο την ανάπτυξη των εγχώριων πρωταθλητών.

.

Απόδοση: Πετροβούβαλος/Αβέρωφ

Πηγή: Ιστοσελίδα της Επιτροπής Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ (κείμενο σε μορφή .pdf)

Εικόνα: Έργο του Rike Lee από το Cruzine.com

2 Σχόλια προς “Μία νέα εποχή στις Αμερικανο – Κινεζικές σχέσεις;”

  1. Φαίη said

    Δεν μπορώ να καταλάβω αυτούς τους αμερικανούς.
    Δαιμονισμένοι είναι;
    Γιατί δεν αφήνουν τις χώρες να κανονίζουν τα εσωτερικά τους οικονομικά θέματα όπως αυτές θέλουν;

    Η Glaxo SmithKline για την οποία στενοχωρήθηκε ο ομιλητής είναι εδώ:

    Ονοματίζοντας ονόματα: Η πραγματική κυβέρνησή σου.
    https://averoph.wordpress.com/2013/12/01/%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%AF%CE%B6%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82-%CE%BF%CE%BD%CF%8C%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%B7-%CF%80%CF%81%CE%B1%CE%B3%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE/

    Πολυεθνική Φαρμακευτική εταιρεία υπό το Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων [Council on Foreign Relations]

    • Πετροβούβαλος said

      Βασικά, επειδή είναι αναγκασμένοι να υποστηρίξουν την αυτοκρατορία τους, αλλιώς θα βρεθούν προ της ανεμπόδιστης αναδύσεως μίας άλλης αυτοκρατορίας που θα τους απειλήσει (οι νόμοι της γεωστρατηγικής είναι σαφείς, βλέπε Π. Ήφαιστος).

      Αυτό που βρίσκω ενδιαφέρον στην εν λόγω κατάθεση πάντως, είναι πως πλέον οι Αμερικανοί σε υψηλό δημόσιο επίπεδο (αναφέρομαι στον Johnson και το CSIS, όχι στην υπο – επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων), ρίχνουν σοβαρές προειδοποιητικές εναντίον του Κινέζου ηγέτη. Άξιο λόγου επίσης, το επίπεδο της καταθέσεως (η σύγκριση με τις εγχώριες επιτροπές επιεικώς θλιβερή). Και ακριβώς εξ αιτίας του επιπέδου, αποκαλύπτονται άκρως διαφωτιστικές εσωτερικές υποθέσεις της Κίνας, καθώς σε αυτή την φάση της Αμερικανικής δημόσιας επιθέσεως είναι υποχρεωτικό να αποκαλυφθούν και αληθινά γεγονότα, πολλά από αυτά «ανάμεσα και πίσω από τις γραμμές».

      Θένκς για την υπενθύμιση και το λίνκ, ενημέρωσα το άρθρο.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: