ΑΒΕΡΩΦ

Διαδικτυακό Θωρηκτό

  • Ἡ Ἱστορία,ΔΕΝ ἀλλάζει !

  • Ἡ Μακεδονία εἶναι Ε Λ Λ Α Δ Α

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Kατηγορίες

  • Υπέρ της ζωής, κατά των εκτρώσεων

  • ΓΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

  • Η ΒΟΡ.ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

  • Ἀπό τήν Φλωρεντία,στήν ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

  • ΜΕΤΑΜΟΥΣΕΙΟΝ – Θ/Κ «Γ.ΑΒΕΡΩΦ»

  • Μαθαίνουμε…

  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ

  • ΝΕΩΤΕΡΟ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ «ΗΛΙΟΥ»

  • ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ (Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ)

  • ΛΕΞΙΚΟΝ ΗΣΥΧΙΟΥ

  • ΛΕΞΙΚΟΝ «LIDDEL-SCOTT»

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

  • 324 – 1453

  • ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ

  • 1 8 2 1

  • Ἀπομνημονεύματα Ἡρώων τοῦ 1821

  • Ὁ ΕΛΛΗΝΟ – ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ τοῦ…

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝ (1904-8)

  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ’12- ’13

  • ΤΟ ΠΝ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ

  • Α’ ΠΠ (1914-18)

  • Μ.ΑΣΙΑ (1919-22)

  • O X I (1940-41)

  • ΙΩΑΝ.ΜΕΤΑΞΑΣ

  • ΕΑΡΙΝΗ ΕΠΙΘΕΣΙΣ (9-24 Μαρ.1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ (1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (1941)

  • Β’ ΠΠ (1 9 4 1 – 4)

  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Θ/Κ «ΓΕΩΡ. ΑΒΕΡΩΦ»

  • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

  • ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

  • ΕΓΕΡΤΗΡΙΟΝ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

  • Πρόσφατα σχόλια

    Γιώργης στη FDA ΚΑΙ PFIZER: «Συγκάλυψη μαζ…
    Γιώργης στη FDA ΚΑΙ PFIZER: «Συγκάλυψη μαζ…
    1868: Το ατμόπλοιο Έ… στη Ναυμαχία μεταξύ «Ενώσεως» και…
    Πετροβούβαλος στη Χρειάζεται υποχρεωτικό rapid t…
    ΘΑΝΟΣ ΚΟΥΚ στη Χρειάζεται υποχρεωτικό rapid t…
  • Ὁ Γκρεμιστής Κωστῆ Παλαμᾶ

  • Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» ΣΗΜΑ 3 Δεκ.1912

  • ΟΡΚΟΣ ΕΦΗΒΩΝ

  • ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ

  • ——————————

  • ΦΟΡΕΣΙΕΣ καί ΑΡΜΑΤΑ τοῦ ’21

  • Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ (1838)

  • ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (1974) …ἡ ταινία

  • ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑΙ ΩΜΟΤΗΤΕΣ

  • Μία ἀνοικτή πληγή Μνήμης 1914-23

  • Η ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

  • ——————————

  • Ζημίαι τῶν ἀρχαιοτήτων έκ τοῦ πολέμου καί τῶν στρατευμάτων κατοχῆς (1946)

  • Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

  • ΘΑ ΑΝΟΙΞΗι Ο ΦΑΚΕΛΛΟΣ ;

  • ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

  • 1944-49

  • ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

  • ΣΕΜΝΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΟΙ ΤΥΜΒΩΡΥΧΟΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΔΙΟΛΚΟΣ,ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ

  • ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

  • M.K.I.E.

  • Γιά ἀποπληρωμή ἐξωτ.χρεῶν,μόνο…

  • Ἡ ἔξοδός μας,εἶναι ἡ Κ_ _ _ά _α τους !

  • ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ…

  • INSIDE JOB

ΚΩΝ/ΝΟΣ ΠΑΡΘΕΝΗΣ (10 Μαΐ.1878 – 25 Ἰουλ.1967)

Posted by ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ στο 25 Ιουλίου, 2014

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b2/Kost-parthenis-rubens-circa1900.jpg/250px-Kost-parthenis-rubens-circa1900.jpgΟ Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967) είναι αναμφισβήτητα ο σημαντικότερος Έλληνας ζωγράφος του 20ού αι. Κατόρθωσε να συνδυάσει την ελευθερία της μοντέρνας τέχνης με την ελληνική πνευματικότητα, αξιοποιώντας τα διδάγματα της αρχαίας και βυζαντινής κληρονομιάς. Γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου ενώ σπούδασε ζωγραφική στη Βιέννη πλάι στον μυστικιστή Ντίφφενμπαχ, παράλληλα μάλιστα έπαιρνε μαθήματα μουσικής. Επιστρέφει στην Ελλάδα το 1903 και αχολείται με την αγιογραφία (Άγιος Γεώργιος, Πόρου).

Από το 1909 ως το ’14 ζει στο Παρίσι όπου μυείται στον μεταΐμπρεσσιονισμό συμμετέχοντας σε εκθέσεις και λαμβάνοντας βραβεία (πρώτο βραβείο 1910 “Η Πλαγιά“, πρώτο βραβείο 1911 “Ο Ευαγγελισμός“). Εγκαθίσταται στην Κέρκυρα και δίνει αγώνα με το Νικόλαο Λύτρα και άλλους για την ανατροπή του συντηρητικού ακαδημαϊσμού των Αθηνών. Αγιογραφεί τον Άγιο Αλέξανδρο Παλαιού Φαλήρου και η φήμη του εξαπλώνεται, ενώ το ’37 λαμβάνει το χρυσό βραβείο της Διεθνούς Έκθεσης των Παρισίων για το έργο του “Ο Ηρακλής μάχεται με τις Αμαζόνες“.

Με τον μεσογειακό κολοσσό της αρχιτεκτονικής Δημ. Πικιώνη είχαν κτίσει στους πρόποδες της Ακρόπολης, στην οδό Ροβέρτου Γκάλι 40, το εμβληματικό σπίτι-εργαστήριό του που σχεδίασαν μαζί σύμφωνα με τις πρωτοποριακές αρχές του Bauhauss. Τα χρόνια αυτά του ’20 υποστηρίζεται από τα υψηλότερα στρώματα του οικονομικού κατεστημένου και κυρίως από τους τραπεζίτες αδελφούς Λοβέρδου. Μέχρι το 1933, ολοκληρώνει μια σειρά από μεγάλες συμβολικές συνθέσεις, από τις οποίες ξεχωρίζουν εκείνες με τα ορφικά-μουσικά θέματα κι οι «Αποθεώσεις Του Αθανασίου Διάκου».

Με τη μεσολάβηση του Βενιζέλου το ’30 διορίζεται καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών αλλά παραιτείται το ’46 αφού το καθηγητικό κατεστημένο, τού πριόνιζε ασίγαστα κάθε ανανεωτική προσπάθεια. Πρόλαβαν ωστόσο κοντά του να θητεύσουν σπουδαίοι μετέπειτα ζωγράφοι όπως Τσαρούχης, Εγγονόπουλος, Διαμαντόπουλος, Λεονταρίτου. Ήδη εμφάνιζε ακραίες απομονωτικές συμπεριφορές, λέγεται πως η γυναίκα του Ιουλία ερμήνευε στους μαθητές του όσα θα ήθελε να πει, ενώ ο γιος του Νίκος είχε διηγηθεί ότι απαγόρευσε -σχεδόν προσβλητικά- ακόμα και στον βασιλιά Γεώργιο να καπνίσει στο ατελιέ του, όταν πόζαρε το ’38 για το πορτρέτο του.

Yπερευαίσθητος, εσωστρεφής και με μυστικιστικές πνευματικές αναζητήσεις, ήδη στα 1947 αποσύρεται σε μία δημιουργική σιωπή. Η κύρια αιτία της ιδιώτευσής του, της αποστροφής του κόσμου, της εσωστρέφειας, της οποίας η σιωπή δεν πρέπει να ήταν παρά ένα από τα πρώτα στάδια, ήταν η ανάγκη του για αυτοσυγκέντρωση και περισυλλογή, η απόφασή του να βαδίσει μιαν εσωτερική πορεία στοχασμού και ενόρασης, απερίσπαστος να αφιερωθεί στη φιλοτέχνηση του δικού του οραματικού κόσμου. Όσο η ψυχική του αγωνία τον οδηγούσε σε μια ερμητική στάση, όσο ο «διαφωτιστής» γινότας ερημίτης, τόσο η αισθητική του άλλαζε και στρεφόταν προς το «υψηλό» παρά προς το «ωραίο».

Έτσι, η ήρεμη σύνθεση, οι αβρές καμπυλώσεις των περιγραμμάτων, ο πλούτος του χρώματος, όλα δηλαδή τα μορφοπλαστικά στοιχεία που τον χαρακτήριζαν στις αρχές του αιώνα, θα αλλάξουν σταδιακά. Μεταμορφώθηκαν σε οξυγώνιες τομές, σε άξονες επικλινείς, σε βίαιες ιλιγγιώδεις καμπύλες και ευθείες αιχμηρές. Το χρώμα λιγόστεψε δίχως διαχύσεις φθάνοντας στη δραματικότητα της αντίθεσης του ψυχρού κυανού και της θερμής όμπρας, ενώ η τονική κλίμακα περιορίστηκε.

Ο κόσμος του, λυρικός, μυστικός, γαλήνιος, ξεθώριαζε όσο βίωνε όλο και περισσότερο την ανελέητη σκληρότητα των κοινωνικών σχέσεων. Προς το τέλος της ζωής του, ο Παρθένης έπαθε παράλυση και σταμάτησε κάθε δραστηριότητα. Πέθανε το 1967, ενόσω τα παιδιά του είχαν ήδη μπλεχτεί σε δικαστική διαμάχη για την κηδεμονία του παράλυτου πατέρα τους. «Έδωσε στη ζωγραφική μας κάτι μεγάλο: την Πειθαρχία στον “τόνο” και στη “σύνθεση”», σημειώνει ο Τσαρούχης. «Θεωρούσαμε τον Παρθένη ένα στήριγμα της μοντέρνας τέχνης στην Ελλάδα», γράφει ο γλύπτης Ζογγολόπουλος, αποτυπώνοντας την επιρροή που άσκησε στη γενιά του.

ΠΗΓΗ

Ένα Σχόλιο προς “ΚΩΝ/ΝΟΣ ΠΑΡΘΕΝΗΣ (10 Μαΐ.1878 – 25 Ἰουλ.1967)”

  1. oxtapus said

    Reblogged this on Oxtapus *blueAction.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: