ΑΒΕΡΩΦ

Διαδικτυακό Θωρηκτό

  • Ἡ Ἱστορία,ΔΕΝ ἀλλάζει !

  • Ἡ Μακεδονία εἶναι Ε Λ Λ Α Δ Α

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Kατηγορίες

  • Υπέρ της ζωής, κατά των εκτρώσεων

  • ΓΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

  • Η ΒΟΡ.ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

  • Ἀπό τήν Φλωρεντία,στήν ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

  • ΜΕΤΑΜΟΥΣΕΙΟΝ – Θ/Κ «Γ.ΑΒΕΡΩΦ»

  • Μαθαίνουμε…

  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ

  • ΝΕΩΤΕΡΟ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ «ΗΛΙΟΥ»

  • ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ (Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ)

  • ΛΕΞΙΚΟΝ ΗΣΥΧΙΟΥ

  • ΛΕΞΙΚΟΝ «LIDDEL-SCOTT»

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

  • 324 – 1453

  • ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ

  • 1 8 2 1

  • Ἀπομνημονεύματα Ἡρώων τοῦ 1821

  • Ὁ ΕΛΛΗΝΟ – ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ τοῦ…

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝ (1904-8)

  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ’12- ’13

  • ΤΟ ΠΝ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ

  • Α’ ΠΠ (1914-18)

  • Μ.ΑΣΙΑ (1919-22)

  • O X I (1940-41)

  • ΙΩΑΝ.ΜΕΤΑΞΑΣ

  • ΕΑΡΙΝΗ ΕΠΙΘΕΣΙΣ (9-24 Μαρ.1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ (1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (1941)

  • Β’ ΠΠ (1 9 4 1 – 4)

  • 1944-49

  • ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

  • ΘΑ ΑΝΟΙΞΗι Ο ΦΑΚΕΛΛΟΣ ;

  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Θ/Κ «ΓΕΩΡ. ΑΒΕΡΩΦ»

  • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

  • ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

  • ΕΓΕΡΤΗΡΙΟΝ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

  • Πρόσφατα σχόλια

    Γεωργιος Κονις στη Η ειρωνική επιστολή των Γερμαν…
    SXOLIASTHS στη Ἡ μάχη καί ἡ κατάληψις τοῦ Καρ…
    asxetos στη Ποια είναι η Αικατερίνη Σ…
    asxetos στη Το μετρό της Αθήνας χρησιμοποι…
    Ιωάννης Καποδίστριας… στη «Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΕΓΓΥΗΣΗ ΤΟΥ…
  • Ὁ Γκρεμιστής Κωστῆ Παλαμᾶ

  • Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» ΣΗΜΑ 3 Δεκ.1912

  • ΟΡΚΟΣ ΕΦΗΒΩΝ

  • ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ

  • ——————————

  • ΦΟΡΕΣΙΕΣ καί ΑΡΜΑΤΑ τοῦ ’21

  • Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ (1838)

  • ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (1974) …ἡ ταινία

  • ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑΙ ΩΜΟΤΗΤΕΣ

  • Μία ἀνοικτή πληγή Μνήμης 1914-23

  • Η ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

  • ——————————

  • Ζημίαι τῶν ἀρχαιοτήτων έκ τοῦ πολέμου καί τῶν στρατευμάτων κατοχῆς (1946)

  • Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

  • ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

  • ΣΕΜΝΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΟΙ ΤΥΜΒΩΡΥΧΟΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΔΙΟΛΚΟΣ,ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ

  • ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

  • M.K.I.E.

  • Γιά ἀποπληρωμή ἐξωτ.χρεῶν,μόνο…

  • Ἡ ἔξοδός μας,εἶναι ἡ Κ_ _ _ά _α τους !

  • ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ…

  • INSIDE JOB

Ἑκατὸ χρόνια ἀπὸ τὸν Αὐτονομιακὸ ἀγώνα τῶν Βορειοηπειρωτῶν

Posted by Μέλια στο 16 Φεβρουαρίου, 2014

Γράφει ὁ Κωνσταντῖνος Χολέβας, Πολιτικός Ἐπιστήμων

.

Μία ἀπό τίς σημαντικές ἐπετείους τοῦ ἔτους πού διανύουμε εἶναι ἡ συμπλήρωση ἑκατό ἀκριβῶς ἐτῶν ἀπό τόν Αὐτονομιακό Ἀγῶνα τῶν ἀδελφῶν μας Βορειοηπειρωτῶν (Φεβρουάριος-Μάϊος 1914). Τιμῶντας τή μνήμη τῶν κληρικῶν καί λαϊκῶν πού ἀγωνίσθηκαν ὑπέρ τῆς ἐλευθερίας τῆς πανάρχαιας αὐτῆς ἑλληνικῆς πατρίδος καί ἀντλῶντας διδάγματα γιά τό παρόν καί τό μέλλον, ὑπενθυμίζουμε τά κυριώτερα γεγονότα:

.

Α) Ἡ δημιουργία τοῦ ἀλβανικοῦ κράτους. Κατά τήν βυζαντινή περίοδο δέν ἀναφέρεται λαός Ἀλβανῶν στά Βαλκάνια, ἀλλά μόνον στόν Καύκασο. Ὁ Γεώργιος ΚαστριώτηςΣκεντέρμπεης, πού τιμᾶται σήμερα ὡς ἐθνικός ἥρωας τῶν Ἀλβανῶν, ὀνόμαζε τόν ἑαυτό του Ἠπειρώτη καί ἀγωνίσθηκε τόν ΙΕ΄ αἰῶνα κατά τῶν Τούρκων. Ἐπί τουρκοκρατίας στήν ἑνιαία Ἤπειρο κατοικοῦσαν κατά πλειοψηφία Ὀρθόδοξοι Ἔλληνες. Ἡ Χειμάρρα καί τό Σοῦλι γέννησαν γενναίους ἀγωνιστές, ἀλλά καί τό πνευματικό ἔργο τοῦ Ἁγίου Κοσμᾶ τοῦ Αἰτωλοῦ στίς ψυχές τῶν Ἠπειρωτῶν βρῆκε λίαν γόνιμο ἔδαφος. Ἄλλωστε ὁ Ἅγιος μαρτύρησε στό Κολικόντασι τῆς Βορείου Ἠπείρου, ὅπου ἀπαγχονίσθηκε στίς 24 Αὐγούστου 1779 μέ ἐντολή τοῦ Κούρτ Πασᾶ. Ἡ πρώτη ἔκφραση ἀλβανικῆς ἐθνικῆς συνειδήσεως ἐκδηλώθηκε τό….

.

1878 στήν Πριζρένη τοῦ Κοσσυφοπεδίου. Μέχρι τότε οἱ Μουσουλμάνοι τῆς σημερινῆς Ἀλβανίας ἔνιωθαν Τοῦρκοι , ἐξ οὗ καί ὁ ὅρος Τουρκαλβανοί.

.

Μέ τόν Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο τοῦ 1912-1913 ὁ Ἑλληνικός Στρατός ἀπελευθέρωσε ὅλη τήν Ἑνιαία Ἤπειρο. Χειμάρρα, Ἀργυρόκαστρο, Κορυτςᾶ, Ἱωάννινα, Πρέβεζα καί τόσα ἄλλα ἱστορικά μέρη ὑποδέχθηκαν μέ πανηγυρισμούς τόν Ἀρχιστράτηγο Διάδοχο Κωνσταντῖνο καί τούς στρατιῶτες μας. Μάλιστα στό Ἀργυρόκαστρο ὁ Γάλλος δημοσιογράφος Ρενέ Πυώ ἐντόπισε καί κατέγραψε για τήν γαλλική ἐφημερίδα ΧΡΟΝΟΣ καί μία μορφή κρυφοῦ σχολειοῦ. Τά Ἑλληνόπουλα  παραδέχθηκαν ὅτι στό ἐπίσημο σχολεῖο μάθαιναν μόνον τήν ὕλη πού ἐπέβαλαν οἱ Τοῦρκοι, ἀλλά παραλλήλως ὑπῆρχαν κρυφά μαθήματα ἑλληνικῆς Ἱστορίας!

.

Δύο ἀπό τίς Μεγάλες Δυνάμεις τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, ἡ Ἰταλία καί ἡ Αὐστρουγγαρία, ἤθελαν νά κατασκευάσουν ἕνα κρατίδιο-δορυφόρο γιά νά ἐλέγχουν τήν εἴσοδο τῆς Ἀδριατικῆς θαλάσσης. Ἔτσι μάζεψαν διάφορες ἀλβανικές φυλές καί τούς ὑποσχέθηκαν κράτος. Γιά νά ἔχει ἐπαρκές ἔδαφος ἡ νέα καί τεχνητή Ἀλβανία οἱ Δυνάμεις ζήτησαν ἀπό τόν Ἐλ. Βενιζέλο νά ἀποσύρει τόν Ἑλληνικό Στρατό ἀπό τό βόρειο τμῆμα τῆς Ἡπείρου, ὥστε νά τό παραχωρήσει η διεθνής διπλωματία στήν Ἀλβανία. Ὁ Πρωθυπουργός Βενιζέλος πιέσθηκε πανταχόθεν μέ τό δίλημμα: Ἤ τήν Β. Ἤπειρο ἤ τήν Χίο καί Μυτιλήνη. Γιά νά μήν χάσει τά δύο μεγάλα νησιά τοῦ Αἱγαίου, πού μόλις εἶχαν ἐλευθερωθεῖ, ἡ Ἑλλάς ἀναγκάσθηκε νά ἀποσύρει τόν Στρατό της ἀπό τά βόρεια ἐδάφη τοῦ ἱστορικῶς καί πολιτιστικῶς ἑνιαίου Ἠπειρωτικοῦ χώρου. Ἔτσι διχοτομήθηκε ἡ Ἤπειρος καί δημιουργήθηκε ὁ ὅρος «Βορειοηπειρωτικό ζήτημα». Ἔκτοτε οἱ Βορειοηπειρῶτες τυραννήθηκαν, ἀλλά καί ἀγωνίσθηκαν γιά νά διατηρήσουν τήν Ἑλληνική γλῶσσα, τήν Ὀρθόδοξη Πίστη καί τήν ἐθνική τους ταυτότητα. Ἀκόμη ταλαιπωροῦνται!

.

Στίς 17.12.1913 ὑπεγράφη τό Πρωτόκολλο τῆς Φλωρεντίας, μέ τό ὁποῖο ὁρίζονται τά σύνορα Ἑλλάδος καί Ἀλβανίας ὅπως περίπου εἶναι σήμερα. Ἕξι Μεγάλες Δυνάμεις ἀπομακρύνουν βιαίως τήν κόρη ἀπό τήν φυσική της μητέρα, τήν Βόρειο Ἤπειρο ἀπό τήν Ἑλλάδα, καί τήν χαρίζουν σέ ἕνα συνονθύλευμα φυλῶν πού κέρδισε κράτος χωρίς νά ἀγωνισθεῖ. Πολλοί ἀπό τούς Μουσουλμάνους Ἀλβανούς ἀντέδρασαν στήν ἰδέα ἀλβανικοῦ κράτους καί τό 1914 ὀργάνωσαν κίνημα στό Δυρράχιο ζητῶντας νά ἐπανέλθουν ὑπό τόν τουρκικό ζυγό. Γιά τή τύχη τῶν Βορειοηπειρωτῶν ὁ Γάλλος δημοσιογράφος καί πολιτικός Ζώρζ Κλεμανσώ ἔγραψε στήν ἐφημερίδα του:  «Ἰδού 350.000 ἀληθινοί Ἕλληνες διανεμόμενοι εἰς χωρία, τά ὀνόματα καί μόνον τῶν ὁποίων δηλοῦν τήν ἑλληνική καταγωγήν….  Καί ξαφνικά, χωρίς καμμίαν προπαρασκευήν, χωρίς νά λάβουν διά τούς δυστυχεῖς αὐτούς πληθυσμούς καμμίαν ἐγγύησιν… καληνύχτα σας, ἀγαπητοί συμπατριῶται καί καλήν τύχην μέ τούς ληστάς Ἀλβανούς»!

 .

Β) Ὁ Αὐτονομιακός Ἀγώνας. Οἱ Βορειοηπειρῶτες δέν κάθησαν μέ σταυρωμένα χέρια. Παρά τήν οὐδετερότητα τῶν Ἀθηνῶν μόνοι τους ἀπερφάσισαν νά ξεκινήσουν ἔνοπλο ἀγῶνα γιά να κερδίσουν ὅ,τι περισσότερο μποροῦσαν ἐντός Ἀλβανίας. Μέ ἡγέτες τόν Μητροπολίτη Βελλᾶς καί Κονίτσης Σπυρίδωνα Βλάχο, μετέπειτα Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος, καί τόν Γεώργιο Χρηστάκη Ζωγράφο, ἀνακοινώνουν στίς 13.2.1914 στό Ἀργυρόκαστρο τήν ἀπόφασή τους. Στίς 28 Φεβρουαρίου ἀνακηρύσσουν τήν Αὐτόνομη Δημοκρατία τῆς Βορείου Ἠπείρου. Πρωθυπουργός ἀνέλαβε ὁ Ζωγράφος καί Ὑπουργοί ἐπιφανεῖς κληρικοί καί λαϊκοί. Σημαία τους ἦταν ἡ γαλανόλευκη Ἑλληνική πολεμική με τόν δικέφαλο ἀετό στό κέντρο τοῦ λευκοῦ σταυροῦ καί κάτω ὑπῆρχαν τά ἀρχικά Α.Η., δηλαδή  Αὐτόνομος Ἤπειρος.

.

Ὁ άγώνας διεξήχθη μέ παλλαϊκή συμετοχή καί μέ μεγάλη ἐπιτυχία. Οἱ Ἀλβανοί καί οἱ προστάτες τους Ἰταλοί αἰφνιδιάσθηκαν καί τελικά τό νεότευκτο ἀλβανικό κράτος ὑοποχρεώθηκε νά ἀναγνωρίσει ἐπισήμως τήν Αὐτονομία τῶν Ἑλλήνων Βορειοηπειρωτῶν. Μεταξύ τῶν ἡρωικῶς πεσόντων καταγράφεται καί ὁ διάκονος Βασίλειος Γκιώνης τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Κορυτσᾶς.

.

Στίς 17 Μαΐου 1914 στήν Κέρκυρα ὑπεγράφη Πρωτόκολλο μεταξύ Ἀλβανίας καί Βορειοηπειρωτικῆς Κυβερνήσεως  χωρίς τήν συμμετοχή τῆς Ἑλλάδος, ἀλλά μέ τήν ὑπογραφή τῶν προτεκτόρων (προστατῶν) τῆς Ἀλβανίας, δηλ. τῆς Ἰταλίας καί τῆς Αὐστρουγγαρίας, καθώς καί τεσσάρων ἄλλων Μεγάλων Δυνάμεων. Τό Πρωτόκολλο τῆς Κερκύρας προέβλεπε ὅτι:

.

1)      Ἡ Βόρειος Ἤπειρος (νομοί Ἀργυροκάστρου καί Κορυτσᾶς) εἶναι αὐτόνομη.

.

2)      Ἀναγνωρίζει τόν Βασιλέα τῆς Ἀλβανίας Γουλιέλμο Βήδ ὡς νόμιμο Βασιλέα της.

.

3)      Ἀποστέλλει βουλευτές στό ἀλβανικό κοινοβούλιο.

.

4)      Ἡ ἐπίσημη γλῶσσα τῆς Β. Ἠπείρου εἶναι ἡ ἑλληνική.

.

5)      Ὑποχρεωτικῶς ἡ γλῶσσα τῶν σχολείων εἶναι ἡ ἑλληνική διδασκομένης καί τῆς ἀλβανικῆς προαιρετικῶς.

.

6)      Οἱ Ἠπειρῶτες ἔχουν δικαίωμα νά διατηροῦν δική τους στρατιωτική δύναμη μέ δικούς τους ἀξιωματικούς, τήν ὁποία ἡ άλβανική κυβέρνηση δέν μπορεῖ νά χρησιμοποιήσει ἔξω ἀπό τά σύνορα τῆς Β. Ἠπείρου.

.

Ὅλα αὐτά τά δικαιώματα καταπατήθηκαν ἀπό τίς ἀλβανικές κυβερνήσεις εἴτε τῆς βασιλικῆς περιόδου, εἴτε τῆς κομμουνιστικῆς- ἀθεϊστικῆς δικτατορίας (μετά τό 1946), εἴτε τῆς σύγχρονης «δημοκρατικῆς» περιόδου (μετά τό 1990).

 .

Γ) Ἡ συμμετοχή τῆς νεολαίας. Ὁ διακεκριμένος μελετητής τῆς Βορειοηπειρωτικῆς Ἱστορίας Ἀπόστολοος Παπαθεοδώρου, τ. Γενικός Ἐπιθεωρητής Μέσης Ἐκπαιδεύσεως, βρῆκε πολλά και συγκινητικά στοιχεῖα γιά τή συμμετοχή ἐθελοντῶν, κυρίως νέων στόν ἀγῶνα τῶν Βορειοηπειρωτῶν. Στή Β. Ἤπειρο δημιουργήθηκαν Ἱεροί Λόχοι φοιτητῶν καί ἄλλων νέων, ὅπως ἐπίσης καί στά Ἰωάνιννα τῆς Νοτίου Ἠπείρου. Στήν Ἀθήνα οἱ Ἠπειρῶτες φοιτητές ἄνοιξαν γραφεῖα ἐπί τῆς ὁδοῦ Ἀκαδημίας 63 καί καλοῦσαν τούς νέους νά ἐγγραφοῦν σέ λόχους ἐθελοντῶν. Πολλοί Κύπριοι φοιτητές συμμετεῖχαν στόν Ἀγῶνα, ἐνῶ ἡ Ἐκκλησία τῆς Κύπρου (ὑπό Βρετανικό ζυγό) συγκέντρωσε χρήματα ὑπέρ τῶν ἀδελφῶν τοῦ Βορρᾶ. Ἀξίζει νά ἀναφερθεῖ καί ἡ παρουσία Σέρβων φοιτητῶν ἀπό τό Πανεπιστήμιο τοῦ Βελιγραδίου στό πλευρό τῶν Αὐτονομιστῶν Ἠπειρωτῶν.

.

Ἦταν ἕνας ὑπέροχος ἀγώνας, τόν ὁποῖο σήμερα οἱ νέοι μας δυστυχῶς ἀγνοοῦν. Ἔνας ἀγώνας γιά τήν Ὁρθοδοξία καί τόν Ἑλληνισμό, γιά τήν Ἐλευθερία καί τήν Ἀξιοπρέπεια. Ἕνας ἀγώνας, ὁ ὁποῖος ἀκόμη περιμένει τήν δικαίωσή του.

 .

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ἀχιλλέως Λαζάρου: Ἑλληνισμός και Λαοί Νοτιοανατολικῆς Εὐρώπης, τόμος Γ΄, Ἀθήνα 2010, χορηγός ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ Δούκας.

.

Ἀποστόλου Παπαθεοδώρου: Ἡ συμβολή τῆς σπουδαζούσης νεολαίας κατά τόν Αὐτονομιακόν Ἀγῶνα τῆς Βορείου Ἠπείρου 1914, Ἰωάννινα 1985, ἐκδόσεις ΣΦΕΒΑ

 

«Πειραϊκή Εκκλησία», Φεβρουάριος 2014

.

Πηγή: Ρωμαίϊκο Οδοιπορικό

.

30 Σχόλια to “Ἑκατὸ χρόνια ἀπὸ τὸν Αὐτονομιακὸ ἀγώνα τῶν Βορειοηπειρωτῶν”

  1. Πετροβούβαλος said

    Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος τα κανάλια της Ελληνικής τηλεοράσεως θα κάνουν εκτενή αφιερώματα στον αγώνα των Ελλήνων της Βορείου Ηπείρου….

  2. oxtapus said

    Reblogged this on Oxtapus *blueAction.

  3. Μέλια said

    Χιμάρα

    Δεν τους βαραίνει ο πόλεμος, αλλ’ έγινε πνοή τους.
    Σολωμός («Οι ελεύθεροι πολιορκημένοι»).
    ——-

    Ας άνθισαν οι μυγδαλιές, κι ας την κρυφομηνάτε
    την άνοιξη από τώρα
    με τα γλυκοχαράματα καθώς γοργοξυπνάτε,
    πουλάκια ειρηνοφόρα.
    ——-

    Ας είναι μέσα μου η καρδιά σκληρά σφιχτοδεμένη
    από ένα ρήγα πόνο
    που απάνου της χαλάσματα μαστόρεψε και σταίνει
    το μαύρο του το θρόνο.

    ——–
    Ας άνθισαν οι μυγδαλιές. Νά! Ο ουρανός θολώνει,
    νά! του Φλεβάρη η μπόρα
    σε φοβερίζει ατίναχτη με τ’ όψιμο το χιόνι,
    πλάση λευκή, ανθοφόρα.

    ———-
    Ας κλαίει και μέσα μου η καρδιά. Κι από τα κλάματά της
    αθάνατο λουλούδι,
    της μοναξιάς παρηγοριά, της Χώρας παραστάτης,
    φυτρώνει το Τραγούδι.

    ———–

    Τέλος να πήρε ο πόλεμος;
    Άλλος δεν είναι αγώνας; Ελλήνων ιεροί λόχοι,
    για ύπνο βαρύ σας δέχτηκε της δόξας ο λιμιώνας;
    Η δάφνη αμάραντη; — Όχι!

    ———-

    Λαλούμενα ξενύχτηδων. Σωπάτε, χαροκόποι!
    — Ω σπαθωτή κιθάρα
    τυρταία, φόρεσε πύρινη, μπροστά στην κρύαν Ευρώπη,
    κορόνα τη Χιμάρα!
    ——–

    Κιθάρα μου, ανυπόταχτη ψυχή, οι καιροί και οι τόποι
    πάντα υποταχτικοί σου,
    φως πάρε από τον Όλυμπο, νύχτα από τη Ροδόπη,
    και λάμψε και σκορπίσου.

    ——-

    Στα χιμαριώτικα βουνά ροβόλα, τα τουφέκια
    30 τ’ άγρια συντρόφεψέ τα,
    με της πατρίδας την ψυχή και με τ’ αστροπελέκια
    την άγια γη χαιρέτα.

    ——–

    Γεια σας χαρά σας, Βασιλιά νικητή, Κυβερνήτη
    με την τρανή τη γνώμη!
    Θυσίας βωμός! Εκεί πετώ. Φτερά με παν πετρίτη,
    εμένα είν’ άλλοι οι δρόμοι.

    ——

    Στους ξέγνοιαστους αλίμονο! Τους πρέπει να είναι δούλοι,
    στον άρπαγα, τρομάρα!
    Η Ελλάδα πού; Στην Ήπειρο. Δόξα στο Κακοσούλι,
    Νίκη σ’ εσέ, Χιμάρα!

    ——–

    Τα Γιάννενα ονειρεύονται, η Κρήτη ξαποσταίνει,
    βουβή η Θεσσαλονίκη,
    η Αθήνα ξεφαντώνει… Ποιός βογκάει σα να πεθαίνει;
    — Χιμάρα, ολόρθη! Οι λύκοι.


    14 του Φλεβάρη 1914.

    http://195.251.117.186/digitalAssets/literature/tools/concordance/browse.html?cnd_id=7&text_id=1781

    ΧΕΙΜΑΡΡΑ ΟΛΟΡΘΗ!
    Το ποίημα αυτό το οποίο γράφτηκε πριν από σχεδόν 100 χρόνια ήταν μια έμπνευση του μεγάλου μας εθνικού ποιητή Κωστή Παλαμά.

  4. Το Βορειοηπειρωτικό παραμένει εκκρεμές στο συμβούλιο των υπουργών των Εξωτερικών

    των τεσσάρων νικητριών Δυνάμεων (Ηνωμένων Πολιτειών, Σοβιετικής ‘Ένωσης, Βρετανίας και Γαλλίας).

    ‘Όπως είναι γνωστό στο Παρίσι το 1946 πραγματοποιήθηκε η Διάσκεψη των τεσσάρων νικητριών Δυνάμεων.

    Στο συμβούλιο των υπουργών των Εξωτερικών και πάλι δεν ικανοποιήθηκε το αίτημα της Ελλάδος και η Βόρειος Ήπειρος (αντέδρασε ο υπουργός των Εξωτερικών της Σοβιετικής Ένωσης Mολότωφ) παρέμεινε στην αλβανική επικράτεια.

    Δεν υπάρχει καμιά άλλη μεταπολεμική διεθνής πράξη

    που να κατοχυρώνει νομικά το γεγονός ότι η Βόρειος Ήπειρος παραμένει τμήμα της Αλβανίας.

    H μεθοριακή γραμμή μεταξύ Ελλάδος και Αλβανίας υφίσταται μόνο de facto και όχι de jure.

    Tο Βορειοηπειρωτικό ζήτημα εξακολουθεί να παραμένει ανοιχτό ηθικά και νομικά.

    Ήδη μετά την κατάρρευση του Xοτζικού καθεστώτος οι ‘Έλληνες της Βορείου Ηπείρου

    εγκαταλείπουν ομαδικά τις πατρογονικές τους εστίες για να ζήσουν καλύτερα οι ίδιοι και τα παιδιά τους,

    με αποτέλεσμα να «αδειάζει» στην κυριολεξία ο τόπος, με ανυπολόγιστες συνέπειες.

    Είναι ανάγκη, για να μην μεμφόμεθα αργότερα άλλους, να γίνει κατανοητό ότι η δική μας αδιαφορία

    κρύβει οδυνηρές εκπλήξεις για τον μαρτυρικό Βορειοηπειρωτικό ελληνισμό.

    ΗΠΕΙΡΟΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΓΕΝΟΥΣΟ ΠΟΤΑΜΟ.

    ΟΣΟΙ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΑΛΒΑΝΟΙ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΣΙΑ.

    ‘Αλεξάνδρου Ανάβασις ‘

    «Ώς δέ ομού ήδη τά στρατότεδα έγίγνετο, ώφθη Δαρείος και οί άμφ΄ αυτόν,

    οί τε μηλοφόροι Πέρσαι και Ινδοί και ΑΛΒΑΝΟΙ και Κάρες οι ανάσπαστοι

    και οί Μαρδοι τοξόται κατ΄ αυτόν Άλέξανδρον τεταγμένοι και την ίλην την βασιλικην.»

    ΖΗΤΩ Η ΗΠΕΙΡΟΣ.

  5. Πολυφωνικό Πωγωνιού

    Το τραγούδι που τραγουδούσαν οι βορειοηπειρώτες ήταν μια σύνθεση από πολλές φωνές ή αργότερα από πολλά μουσικά

    όργανα. Έτσι, η συνήχηση αυτή δημιούργησε μια πολυφωνία, γι’ αυτό και τα βορειοηπειρώτικα τραγούδια λέγονται

    «πολυφωνικά». Για να αχήσει βροντερά και δυνατά το τραγούδι η παρέα των τραγουδιστών αποτελούταν από 4 μέχρι 10

    τραγουδιστές. Ο πρώτος (κορυφαίος) του τραγουδιού τραγουδάει την καθ´ αυτού μελωδία, δηλαδή αρχινάει, «παίρει» το

    τραγούδι, γι’ αυτό και έχει το όνομα του «πάρτη» ή του «συκωτή». Σ’ αυτόν απαντά ο δεύτερος που «γυρίζει» ή «τσακίζει» το

    τραγούδι, ήτοι που κάνει τη μελωδική επανάληψη του τραγουδιού και λέγεται «γυριστής» ή «τσακιστής». Ο τσακιστής με μια

    ιδιόμορφη φωνή κλώθει γύρω από τη μελωδία διάφορα μελίσματα. Τη τονική της μελωδίας, δηλαδή το βαθμό του ύψους ή της

    έντασης του ήχου και ιδίως της φωνής, την κανονίζουν οι υπόλοιπη, οι «ισοκράτες», που από κοινού κρατούν τον «ίσο» και

    γεμίζουν το τραγούδι για να πηγαίνει στρωτό «ένα το τραγούδι», όπως λένε οι βορειοηπειρώτες, δηλαδή ομαλό και κανονικό.

    Το τραγούδι ο γυριστής και ο κλωστής το κόβουν απότομα στην υποτονική της μελωδίας, δημιουργώντας έτσι μαζί με τους

    υπόλοιπους τραγουδιστές μια δυνατή διφωνία, χαρακτηριστικό τούτο της πολυφωνικής μορφής δίνοντας έτσι στο τραγούδι

    ένα ξεχωριστό άκουσμα.

    Τό συγκεκριμένο εἶναι ἀπὸ τό χωριό Χλωμό Πωγωνίου .
    Αὐθεντικό κομμάτι τῆς μουσικῆς παράδοσης τῆς περιοχῆς.

    • Μέλια said

      Να είσαι καλά Πελασγέ μου…τόσες λεπτομέρειες για τα «πολυφωνικά» δεν τις γνώριζα..

    • Γιώργης said

      Καὶ βεβαίως ἰσχύουν ὅλα ὅσα ἔγραψε ὁ Πελασγός, ἀλλὰ δέν λέγονται πολυφωνικὰ ἐπειδὴ τά τραγουδοῦν πολλὰ ἄτομα μαζί, δηλ. πολλὲς φωνές…. Λέγονται ἔτσι διότι πέραν τῆς βασικὴς μελωδικῆς γραμμμῆς, ὅσοι κρατοῦν τὸ ἴσο καὶ ὅσοι κάνουν τὰ γυρίσματα συνθέτουν ἁρμονικὴ συγχορδία βασισμένη στὴν πεντατονικὴ κλίμακα σὲ διαστήματα πέμπτης καὶ τετάρτης φωνῆς ἀπ τὴν τονική. Τὸν ρόλο αὐτὸν μπορεῖ νὰ παίρνει καὶ ὁ γυριστὴς καὶ ὸ κλώστης. Ὁ κλώστης εἶναι αὐτὸς πού άυτοσχεδιάζει (..κλώθει) μέσα στὸ τραγούδι τοῦ παρτῆ. Τὰ διαστήματα τῆς πεντατονικῆς κλίμακας εἶναι πέντε τόνοι χωρὶς ἠμιτόνια, ἀκριβῶς προσομοιάζουσα μὲ τὴν ἀρχαία ἑλληνικὴ δωρικὴ κλίμακα ἤ «τρόπο» ὅπως λέγεται…! Ἐπομένως τὰ ἤπειρώτικα εἶναι “πολυφωνικά” έπειδὴ συνδυάζουν πέραν τῆς μίας «φωνές», δηλ. συνθέτοντας συγχορδίες μὲ τρεῖς μουσικοὺς φθόγγους.
      Ὅπως καταλάβατε ὐπάρχουν ἰσχυρότατες βάσεις νὰ ἰσχυριστοῦμε ὅτι ἡ Ήπειρος εἶναι ὴ βάσις τῆς πεντατονίας ἀφοῦ ὑπάρχουν ἐνδείξεις ὅτι ἵσως εἶναι καὶ προἑλληνική…. (πάντοτε στὴν ἴδια περιοχή μιλᾶμε). Τὰ “Βlues” καὶ ἡ κέλτικη μουσικὴ εἶναι πεντατονικὲς κλίμακες ἄμεσα συσχετισμένες μὲ τὴν ἠπειρώτικη. Ὅπως διατείνονται ὅλο καὶ περισσότεροι μουσικολόγοι, τὸ πιθανότερο εἶναι νὰ ξεκίνησε ἡ διάδοσι τῆς πεντατονικῆς ἀπὸ ἐδῶ, ἀπὸ τήν… (χέ-χε-χε….) «φτωχὴ» Ἤπειρο… 😉 😎 😎 😉

      • Γιώργη μ ‘
        πρίν φύγω … εὐχαριστῶ πού τό ἐξήγησες ὡραιότατα, χώρα τῆς πεντατονίας ἡ Ἤπειρος .
        Νά εἶσαι καλά.

      • Γιώργης said

        Ἔτσι φαίνεται. Καὶ προσωπικὰ πιστεύω ὅτι ἔτσι εἶναι!
        Κι ἐσὺ νὰ ’σαι καλά!

      • Γιώργης said

        Καὶ ἀκόμα…. χέε-χε-χε… ἀν νομίζετε ὅτι τὰ κρητικὰ πᾶνε πίσω… γελαστήκατε! Κι αὐτὰ βασισμένα στὴν πεντατονικὴ εἶναι, βλ. «Ἐρωτόκριτος»…

        Ἤντα νὰ τὸ κάμωμε ἀλλοιῶς, δεεέ ζίνεται…!
        Ἔεεχχμμ…. 😎

  6. Η Ειρηνη Κυριακου με το συγκροτημα της Φοινικης.
    Απο το Φεστιβάλ Βορειοηπειρωτικής Λαογραφίας

    Αθηνα, Παρασκευή 25 Μαίου 2007 στο Ζάππειο Μέγαρο (25/05/07) .

    » Ξενητεμένο μου πουλί …και παραπονεμένο »

  7. Ἡ Ἀδερφή μας Βόρειος Ἤπειρος…κουκλίτσα ἀληθινή .

  8. Πολυφωνικό Δρυμάδων Χειμάρας

    Το τραγούδι: Στη Χειμάρα βγαίνει ο ήλιος (ιστορικό τραγούδι)

  9. περάσαν 100 χρονια ε,,,
    ηρθε ο Γεροντοκαψούρης τση Μιμής,,,ευλόγησε την αριστεριστικη νοοτροπία,,και εγινε παντιέρα το «Η Ελλάς δεν διεκδικεί τίποτα απο τους γείτονες της»,,μονοκονδυλιά,,παραχώρηση σκλαβωμένων πατρίδων,,
    μωρε ,,διεκδικεί η Ελλας ,διεκδικεί,,και τις σκλαβωμένες πατριδες να ελευθερώσει και να απαλλαγεί απο τα ντόπια προδοτοσκυλα,,,θα έρθει ΚΑΙ αυτη η ημέρα που θα γινουν οι διεκδικήσεις πράξη

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s