ΑΒΕΡΩΦ

Διαδικτυακό Θωρηκτό

  • Ἡ Ἱστορία,ΔΕΝ ἀλλάζει !

  • Ἡ Μακεδονία εἶναι Ε Λ Λ Α Δ Α

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Kατηγορίες

  • Υπέρ της ζωής, κατά των εκτρώσεων

  • ΓΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

  • Η ΒΟΡ.ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

  • Ἀπό τήν Φλωρεντία,στήν ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

  • ΜΕΤΑΜΟΥΣΕΙΟΝ – Θ/Κ «Γ.ΑΒΕΡΩΦ»

  • Μαθαίνουμε…

  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ

  • ΝΕΩΤΕΡΟ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ «ΗΛΙΟΥ»

  • ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ (Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ)

  • ΛΕΞΙΚΟΝ ΗΣΥΧΙΟΥ

  • ΛΕΞΙΚΟΝ «LIDDEL-SCOTT»

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

  • 324 – 1453

  • ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ

  • 1 8 2 1

  • Ἀπομνημονεύματα Ἡρώων τοῦ 1821

  • Ὁ ΕΛΛΗΝΟ – ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ τοῦ…

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝ (1904-8)

  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ’12- ’13

  • ΤΟ ΠΝ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ

  • Α’ ΠΠ (1914-18)

  • Μ.ΑΣΙΑ (1919-22)

  • O X I (1940-41)

  • ΙΩΑΝ.ΜΕΤΑΞΑΣ

  • ΕΑΡΙΝΗ ΕΠΙΘΕΣΙΣ (9-24 Μαρ.1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ (1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (1941)

  • Β’ ΠΠ (1 9 4 1 – 4)

  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Θ/Κ «ΓΕΩΡ. ΑΒΕΡΩΦ»

  • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

  • ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

  • ΕΓΕΡΤΗΡΙΟΝ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

  • Πρόσφατα σχόλια

    Πετροβούβαλος στη Συνταγματάρχης Δημήτρης Θεοτόκ…
    Δημήτριος Θεοτόκης στη Συνταγματάρχης Δημήτρης Θεοτόκ…
    karavaki στη Οι τελευταίοι θα γίνουν π…
    Μέλια στη Από τα ανέκδοτα έγγραφα των Γε…
    Νικόλαος Καλκάνης στη Από τα ανέκδοτα έγγραφα των Γε…
  • Ὁ Γκρεμιστής Κωστῆ Παλαμᾶ

  • Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» ΣΗΜΑ 3 Δεκ.1912

  • ΟΡΚΟΣ ΕΦΗΒΩΝ

  • ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ

  • ——————————

  • ΦΟΡΕΣΙΕΣ καί ΑΡΜΑΤΑ τοῦ ’21

  • Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ (1838)

  • ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (1974) …ἡ ταινία

  • ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑΙ ΩΜΟΤΗΤΕΣ

  • Μία ἀνοικτή πληγή Μνήμης 1914-23

  • Η ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

  • ——————————

  • Ζημίαι τῶν ἀρχαιοτήτων έκ τοῦ πολέμου καί τῶν στρατευμάτων κατοχῆς (1946)

  • Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

  • ΘΑ ΑΝΟΙΞΗι Ο ΦΑΚΕΛΛΟΣ ;

  • ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

  • 1944-49

  • ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

  • ΣΕΜΝΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΟΙ ΤΥΜΒΩΡΥΧΟΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΔΙΟΛΚΟΣ,ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ

  • ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

  • M.K.I.E.

  • Γιά ἀποπληρωμή ἐξωτ.χρεῶν,μόνο…

  • Ἡ ἔξοδός μας,εἶναι ἡ Κ_ _ _ά _α τους !

  • ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ…

  • INSIDE JOB

Ἡ 1η Ἀεροπορική ἀποστολή «Ναυτικῆς Συνεργασίας»

Posted by ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ στο 25 Ιανουαρίου, 2014

Πραγματοποιήθηκε από τον Μούδρο της Λήμνου,με υδροπλάνο Maurice Farman Hydroplane. Ο χειριστής Υπολοχαγός Μιχαήλ Μουτούσης και ο παρατηρητής Σημαιοφόρος Αριστείδης Μωραϊτίνης,κατήρτισαν σκαρίφημα των θέσεων του τουρκικού Στόλου.
Η αποστολή αυτή χαρακτηρίστηκε ως η πρώτη -στον κόσμο- ναυτικής συνεργασίας,ενώ ασχολήθηκαν ιδιαίτερα με το γεγονός ο Ελληνικός και διεθνής τύπος,αλλά και ο τουρκικός…

Από τις πρώτες ενέργειες στις οποίες προέβη η γαλλική Στρατιωτική αποστολή στην Ελλάδα,ήταν η σύσταση Αεροπορικής υπηρεσίας στον Ελληνικό Στρατό,σύμφωνα με τα γαλλικά πρότυπα. Η Γαλλία,άλλωστε,ήταν το πρώτο κράτος που το 1909 είχε ιδρύσει Αεροπορική Υπηρεσία Στρατού.

Έλληνες Αξιωματικοί του Στρατού εστάλησαν το Δεκέμβριο του 1911 στη γαλλική σχολή αεροπορίας Farmam και οι πρώτοι αεροπόροι ήσαν ο υπολοχαγός Πυροβολικού Δημήτριος Καμπέρος,ο υπολοχαγός Μηχανικού Μιχαήλ Μουτούσης και ο ανθυπίλαρχος Χρήστος Αδαμίδης.Από πλευράς ναυτικού,ο σημαιοφόρος Κωνσταντίνος Παναγιώτου,που εκείνη την εποχή βρισκόταν στο Παρίσι με άδεια,θέλησε να φοιτήσει στην Ecole Superieure d’Aviation,αλλά το κράτος δεν κάλυψε τα έξοδα φοίτησης.
Η βρετανική αποστολή του ναυάρχου Tufnell,που βρισκόταν στην Ελλάδα,παρά τη συντηρητική αντίληψη για το νέο αυτό μέσο στον ναυτικό πόλεμο,άρχισε να σκέπτεται για δημιουργία Ναυτικής Αεροπορίας.

Ο «ΝΑΥΤΙΛΟΣ»

Το πρώτο υδροπλάνο αγοράσθηκε από τη Γαλλία,για τις ανάγκες του ναυτικού. Ήταν διπλάνο,είχε κινητήρα Renault 100 ίππων και έφερε συσκευή ρίψης βομβών. Κατασκευάστρια ήταν η γαλλική Astra.Το όνομα «Ναυτίλος»,δόθηκε στο νέο όπλο από τον υπουργό Νικόλαο Στράτο,στις 11 Νοεμβρίου 1912,στη περιοχή του Φαληρικού όρμου.Χρέη πιλότου εκτελούσε ο Γάλλος μηχανικός Gurnard,λόγω μη εκπαιδευμένου ναυτικού αεροπόρου.

Ο Ναυτίλος,στις 2 Δεκεμβρίου,μεταφέρεται -φορτωμένος στο ατμόπλοιο «Βαρβάρα»- στον Μούδρο,όπου συνενούται με το στόλο και αρχίζει τις δοκιμαστικές πτήσεις.Χαρακτηριστική είναι η άποψη του κυβερνήτου του «Γεώργιος Αβέρωφ»,αντιπλοιάρχου Σοφ. Δούσμανη,για το «Nαυτίλο»,διατυπωμένη στις 11 Δεκεμβρίου :
Βλέπομεν το υδροπλάνον (με το Γάλλο πιλότο) να καταγίνεται πάντοτε να πετάξη,αλλα χωρίς να το κατορθώνη!
Στις 20 Δεκεμβρίου,ο Δουσμάνης αναφέρει και πάλι,στο ημερολόγιο του:
Το υδροπλάνον εκτελεί πτήσιν δοκιμαστικήν,καταπίπτει και επιστρέφει ρυμουλκούμενον υπο του τορπιλοβόλου 15,όπερ είχε διαταχθη να το συνοδεύση.Έχει μερικάς βλάβας…
Οι αλλεπάλληλες αποτυχίες έπεισαν τους αρμοδίους ότι το υδροπλάνο δεν ήταν αξιόπιστο και δόθηκε εντολή να σταλεί,για ενίσχυση του στόλου,ένα Maurice Farman Hydroplane,που είχε εν τω μεταξύ αγορασθεί για το ναυτικό.

https://averoph.files.wordpress.com/2014/01/cebccebfcf85cf84cebfcf85cf83ceb7cf83-cebccf89cf81ceb1cf8acf84ceb9cebdceb7cf83.jpg

Ο ΜΟΥΤΟΥΣΗΣ ΚΙ Ο ΜΩΡΑΪΤΙΝΗΣ,ΣΤΟΥΣ ΠΛΩΤΗΡΕΣ ΤΟΥ Maurice Farman

Μετά την ναυμαχία της Λήμνου (5 Ιανουαρίου 1913),όπου ο τουρκικός στόλος κατατροπωθείς απεσύρθη στο ναύσταθμο του Ναγαρά,μέσα στη Προποντίδα,ο ναύαρχος Κουντουριώτης ήθελε να μάθει λεπτομέρειες για την έκταση των ζημιών.Για τον σκοπό αυτό,αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το υδροπλάνο.
Στις 24 Ιανουαρίου,μια ηλιόλουστη και καταγάλανη ημέρα -από αυτές που μας χαρίζουν οι αλκυονίδες- το υδροπλάνο,με πιλότο τον Υπολοχαγό Μιχαήλ Μουτούση και παρατηρητή τον Σημαιοφόρo Αλέξανδρο Μωραϊτίνη,αποθαλασσώυεται από τον Μούδρο,κατευθυνόμενο προς τον Ελλησποντο.Σε ύψος 1300 μέτρων υπερίπταται της χερσονήσου της Καλλιπόλεως,εντοπίζοντας εντός της Προποντίδος,στον ναύσταθμο του Ναγαρά,τον τουρκικό στόλο. Ο Μωραϊτίνης αναγνωρίζει τα θωρηκτά «Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα» και «Τουργκούτ Ρέις»,τρία τορπιλοβόλα και επτά αντιτορπιλικά,από τα οποία το ένα είχε εξωκείλει.

ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΜΩΡΑΪΤΙΝΗ,ΜΕ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΧΘΡΙΚΩΝ ΠΛΟΙΩΝ

Οι τούρκοι βλέποντας από τα πλοία το «αλλόκοτο» πτηνό να ρίχνει εναντίον τους βομβίδες,έντρομοι έτρεχαν στα καταστρώματα,αλλά μετά από λίγο άρχισαν να βάλλουν εναντίον του και από τα πλοία και από τα φρούρια της ξηράς, ευτυχώς ανεπιτυχώς.
Μετά τη κατόπτευση του στόλου,το υδροπλάνο έριξε τέσσερις βομβίδες (εκ των οποίων την μία επί μεταγωγικού),με αποτέλεσμα να φονευθούν 20 άτομα και κατόπιν στρέφει με πορεία προς την Λήμνο.Πλησίον όμως της Ίμβρου,αναγκάζεται να προσθαλασσωθεί,λόγω βλάβης του κινητήρος.
Το αντιτορπιλικό «Βέλος»,που είχε διατεθεί για να παρακολουθεί το υδροπλάνο,αφού παρέλαβε τους αεροπόρους,το ρυμούλκησε μέχρι το Μούδρο όπου έφθασε στις 15:30.
Η πτήση αυτή καταγράφεται ως η πρώτη -παγκοσμίως- αεροπορική επιχείρηση ναυτικής συνεργασίας.

ΤΟ Maurice Farman,ΡΥΜΟΥΛΚΟΥΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ Α/Τ «ΒΕΛΟΣ»

Ρίγη ενθουσιασμού και υπερηφάνειας καταλαμβάνουν τον Ελληνικό λαό,μόλις μαθεύτηκε το κατόρθωμα των Μουτούση και Μωραϊτίνη. Εγκωμιαστικά επίσης είναι και τα σχόλια στο Ελληνικό και διεθνή τύπο.
Νέα τακτική καθιερώνουν οι Έλληνες στις ναυτικές επιχειρήσεις με τη βοήθεια του αεροπορικού όπλου.
Ο διαπρεπής βρετανός ιστορικός W.H.Wilson,στο βιβλίο του με γαλλικό τίτλο Les Flottes de Guerre,γράφει: Για πρώτη φορά στην ιστορία,πρώτος ο Ελληνικός Στόλος χρησιμοποίησε αεροπλάνο προς αναγνώριση του αντιπάλου στόλου και βομβαρδισμό αυτού.Το γεγονός αποτέλεσε ιδιάζοντα χαρακτηριστικόν σταθμόν ως προς την γενικήν έκτοτε εξέλιξη των ελιγμών των ναυτικών επιχειρήσεων και την εν γένει χρησιμοποίηση του αεροπλάνου προς κατόπτευση και βομβαρδισμό του αντιπάλου στόλου.Είναι πλέον φανερό,ότι το Ελληνικό Ναυτικό πρώτο εφήρμοσε ένα νέο είδος επιχειρήσεων στον κατά θάλασσαν πόλεμο,αυτόν των αεροναυτικών.

ΠΗΓΗ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: