ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ (μέρος Ε’)
Posted by Μέλια στο 24 Σεπτεμβρίου, 2013
ΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΜΕΡΟΣ ΕΔΩ
άρθρο που αλίευσε ο Πελασγός
.
Μια ημέρα από τη ζωή μιας αθηναίας
Τα παιδικά χρόνια ενός κοριτσιού δεν ήταν στερημένα από χαρά. Τα πρώτα χρόνια της ζωής η μάνα ή μια τροφός το κουνούσαν σ’ ένα κρεμαστό καλάθι ή το κρατούσαν στα χέρια και το λίκνιζαν τραγουδώντας του νανουρίσματα.
Το παιδί τρεφόταν με χυλό στον οποίο έβαζαν μέλι για να γλυκάνει και το φύλαγαν από το κακό μάτι με πολλά φυλαχτά. Όλα θα πήγαιναν καλά αν δεν το τρόμαζαν συνεχώς με κάθε λογής ακάθαρτα και πονηρά πνεύματα, που παραφύλαγαν γύρω από το κρεβάτι του. Το κοριτσάκι δεν καταλάβαινε για τι λογής τέρατα γινόταν λόγος, παρ’ όλα αυτά όμως ο φόβος τρύπωνε στην ψυχή του.
Όταν το κοριτσάκι άρχιζε να περπατάει, τα σύνορα του κόσμου του πλάταιναν αισθητά. Είχε έναν κηπάκο όπου μπορούσε να παίζει, είχε παιχνίδια και κατοικίδια ζώα. Τα παιχνίδια ήταν διάφορα: κούκλες πήλινες και κέρινες, βαμμένες ωραία, που μπορούσαν να κινούν τα χέρια και τα πόδια τους, σπιτάκια και βαρκούλες δερμάτινες, σχεδόν ίδιες με τις αληθινές, μαϊμουδάκια από άργιλο που κρατούσαν στα χέρια άψυχα πουλάκια.
Αμαξάκια που κινούνταν με τροχούς και κουδουνίστρες που έκαναν φοβερό θόρυβο. Η κρεμαστή κούνια σηκωνόταν τόσο ψηλά που σου κοβόταν η αναπνοή. Στο κηπάκι υπήρχε αρκετός χώρος για να τρέχει με το στεφανάκι του ή να παίζει τόπι με τα αδελφάκια του, τα οποία ως τα επτά χρόνια μεγάλωναν μαζί με τα κοριτσάκια.
Εκτός από τα σκυλιά και τις γάτες είχε κι ένα γερανό εξημερωμένο. Μπορούσε να πηγαίνει στο τραπέζι των μεγάλων όταν πρόσφεραν τα επιδόρπια και συχνά έπαιρνε το πρόγευμα στην εσωτερική αυλίτσα, μαζί με τον πατέρα και τη μητέρα του.
.jpg)
Μάθαινε να διαβάζει, να γράφει και να παίζει διάφορα μουσικά όργανα. Δεν υπήρχε καμιά καθορισμένη μέθοδος αγωγής των κοριτσιών .η μάνα τούς μετέδιδε τις γνώσεις της, αυτές βέβαια που είχε. Ο Ευριπίδης υποστήριζε ότι η γυναίκα δεν γίνεται πιο καλή αν ξέρει πολλά.
Το κορίτσι μάθαινε να πλέκει, να υφαίνει, να κεντάει, να μαγειρεύει νόστιμα φαγητά, να μπορεί να τα κάνει όλα με τα χέρια του. .έπειτα του έδειχναν πώς να κρατάει γερά από τα ηνία τις δούλες και πώς διευθύνεται το νοικοκυριό.
Κι η αγωγή του σταματούσε εδώ. Να βλέπει όσο το δυνατό λιγότερα, να ακούει όσο το δυνατό λιγότερα και να θέτει όσο το δυνατό λιγότερες ερωτήσεις. Έτσι εννοούσε ο Ξενοφώντας την ιδανική αγωγή των κοριτσιών. Αποστολή της γυναίκας ήταν «να έχει τη φροντίδα του σπιτιού και να ακούει τον άντρα της». Στα γραπτά των ποιητών και των φιλοσόφων βρίσκονται πολυάριθμες επιβεβαιώσεις αυτής της αντίληψης.
Ο αθηναίος δεν κρατούσε τη γυναίκα κλειδωμένη στο σπίτι, αλλά ολόκληρο το σύστημα της αθηναϊκής ζωής έδειχνε στη σύζυγο ότι η θέση της είναι στο σπίτι και ότι ο χώρος όπου θα περνούσε τη ζωή της τελείωνε μπροστά στην εξώθυρα.
Τα νέα κορίτσια έβγαιναν στην πόλη συνοδευόμενα πάντοτε από τους γονείς ή από άλλα ηλικιωμένα πρόσωπα, αλλά και τότε μόνο για να πάρουν μέρος στις μεγάλες θρησκευτικές τελετές, σε μια κηδεία ή να μεταβούν στο ναό. Μόνο σε τέτοιες περιπτώσεις μπορούσε να τα δει το μάτι ξένου άντρα. Σε μια κωμωδία του Αριστοφάνη κάποια σύζυγος λεει: όταν ρώτησα τον άντρα τι αποφάσισε η εκκλησία του δήμου (η συνέλευση του λαού) αυτός μου απάντησε: «τι σε ενδιαφέρει; κλείσε το στόμα σου, και πρόσθεσε: σώπασα.
Έτσι, λοιπόν, η γυναίκα βρισκόταν σε κατάσταση κατωτερότητας, πράγμα που δεν σημαίνει ότι δεν τη σέβονταν και προπαντός ότι δεν σεβόταν η ίδια τον εαυτό της. Ο άντρας μπορούσε να της επιτρέψει ή να της απαγορεύσει να μιλήσει για την πολιτική στη διάρκεια του φαγητού, αλλά είναι αναμφίβολο πως αυτή επεδίωκε να φέρει τη συζήτηση στα πολιτικά.
Γάμος
Σ’ όλα τα ελληνικά κράτη ο γάμος κατοχυρωνόταν με νόμο. Η γυναίκα ήταν πολίτισσα και σαν τέτοια προστατευόταν από την ασπίδα των νόμων της πόλης- κράτους. Ένας πολίτης επιτρεπόταν να παντρευτεί μονάχα με μια πολίτισσα και μόνο τα παιδιά της νόμιμης συζύγου του κληρονομούσαν το όνομα και την περιουσία. Η μονογαμία αποτελούσε θεμελιακή αρχή του γάμου στους έλληνες. Απαγορευόταν στους αθηναίους να παντρευτούν με μια ξένη.
Στη Σπάρτη όσους έμεναν ανύπαντροι ως τα γεράματα δεν τους εκτιμούσαν όπως τους άλλους γέρους. Ένας νέος Λακεδαιμόνιος δεν παραχώρησε τη θέση του στο στρατηγό Δερκυλίδα λέγοντάς του: «γιατί και συ δεν έκανες αυτόν που θα παραχωρήσει τη θέση του σε μένα».
Οι αρχαίοι έλληνες θεωρούσαν ότι έπρεπε να υπάρχει ανάμεσα στους συζύγους διαφορά 12-14 χρόνων. Συνήθως η νύφη ήταν 12-16 χρόνων και ο γαμπρός 24-30. Τέτοιες διαφορές θεωρούνταν κανονικές.
Η τελετή του γάμου περιλάμβανε τρεις ξεχωριστές φάσεις: στο σπίτι της νύφης, μετακίνηση, στο σπίτι του γαμπρού. Η πρώτη και πιο σημαντική τελετή ήταν ο αρραβώνας, στον οποίο η παρουσία της νύφης δεν ήταν υποχρεωτική. Στην πράξη ο αρραβώνας περιοριζόταν στην υπογραφή του συμβολαίου του γάμου. Η προίκα καθοριζόταν στην υπογραφή του συμβολαίου του γάμου.
Η προίκα του κοριτσιού αποτελούνταν από χρήμα ρευστό, ρουχισμό, πολύτιμα αντικείμενα και δούλους, και έφτανε το λιγότερο στο ένα δέκατο της περιουσίας του πατέρα της νύφης. Κάποτε δινόταν σαν προίκα κι ένας κλήρος γης με τη μορφή πλασματικής ενοικίασης. Οι αθηναίοι την παντρεμένη χωρίς προίκα δεν τη θεωρούσαν εξασφαλισμένη. Γι’ αυτό κάποτε η εκκλησία ή μερικοί πλούσιοι πολίτες προίκιζαν τα κορίτσια των ανδρών που πρόσφεραν υπηρεσίες στην πατρίδα.
Γάμος χωρίς προίκα δεν είχε ισχύ στους αθηναίους. Στις ιδιωτικές τελετές, δεν ήταν υποχρεωτικό να παραβρίσκεται ιερέας ή εκπρόσωπος του κράτους έτσι η παρουσία μαρτύρων στο κλείσιμο του συμβολαίου αποτελούσε επιτακτική ανάγκη. Σε περίπτωση διαζυγίου ή θανάτου της συζύγου η προίκα επιστρεφόταν, γιατί κληρονόμος της δεν ήταν ο σύζυγος αλλά ο πιο κοντινός από αίμα συγγενής.
Οι γάμοι γίνονταν τις μέρες που ήταν πανσέληνος και συνήθως το χειμώνα, το μήνα γαμηλιώνα, που ήταν αφιερωμένος στη θεά ήρα. Πριν από την τελετή και στα δύο σπίτια προσφέρονταν θυσίες στους εφέστιους θεούς. Οι πλούσιες οικογένειες θυσίαζαν μια δαμαλίδα στο βωμό της Αθηνάς ή της Άρτεμης. Αλλά η πιο ευπρόσδεκτη προσφορά στους θεούς ήταν ένας βόστρυχος.
Την προσφορά αυτή την έκαναν στην Άρτεμη και τα πλούσια και τα φτωχά κορίτσια, ενώ οι γαμπροί πρόσφεραν βοστρύχους στον Απόλλωνα. Σ’ ένα αρχαίο ανάγλυφο παριστάνεται ο στολισμός μιας νύφης. Η νύφη καλύπτει το πρόσωπο με το πέπλο για να κρύψει τα δάκρυα. Μια δούλη τής πλένει τα πόδια και τα αλείφει με αρώματα. Το πιο χαρακτηριστικό νυφικό ένδυμα ήταν ο πέπλος.
Τέλος, όλα είναι έτοιμα. Ο γαμπρός, καλλωπισμένος και αρωματισμένος, με ένα στεφάνι στο κεφάλι, συντροφευμένος από το συνοδό, τους συγγενείς και φίλους, έρχεται στο σπίτι της νύφης, που οι πύλες του ήταν στολισμένες έγκαιρα με κλαδιά ελιάς και δάφνης.
Μπροστά σ’ όλη την οικογένεια και στους μελλόνυμφους, ο πατέρας προσφέρει θυσία στην εστία, δηλώνει επίσημα ότι δίνει την κόρη του στο γαμπρό και ότι από δω και μπρος δεν ανήκει στην οικογένεια των γονιών της, δηλαδή δεν πρέπει να τηρεί τη λατρεία των προγόνων του σπιτιού. Από δω και μπρος θα προσφέρει αναθήματα και θυσίες στους προγόνους της οικογένειας του συζύγου.
Όλα είναι έτοιμα για το γαμήλιο δείπνο, μαζί και ο γαμήλιος πλακούντας, φτιαγμένος από σουσάμι και μέλι. Στο γάμο οι άντρες και οι γυναίκες έτρωγαν μαζί, αλλά οι γυναίκες δεν ξάπλωναν στα κρεβάτια, αλλά κάθονταν σε καθίσματα, στην απέναντι άκρη απ’ αυτή που είχαν καταλάβει οι άντρες. Στις συζητήσεις όμως έπαιρνε μέρος όλος ο κόσμος.
Όταν σουρούπωνε, στη θύρα ακούονταν ήχοι αυλού. Καλυμμένη με έναν πέπλο, όπως και μέχρι τότε, η νύφη έβγαινε από το σπίτι για να ανεβεί στο αμάξι ανάμεσα στο γαμπρό και το συνοδό. Μπροστά από το αμάξι βάδιζαν οι αυλητές. Οι φίλοι μαζεύονταν γύρω από το αμάξι και τραγουδούσαν γαμήλια τραγούδια. Η μητέρα της νύφης βάδιζε πίσω από το αμάξι κρατώντας στο χέρι έναν πυρσό αναμμένο από την εστία του σπιτιού.
Οι περαστικοί χαιρετούσαν την πομπή, εύχονταν ευτυχία στους νεαρούς νεοπαντρεμένους και τους πείραζαν. Σ’ όλη τη διάρκεια της διαδρομής αντηχούσε ο ιερός ύμνος, ο υμέναιος. Κι έτσι η συνοδεία διέσχιζε τους δρόμους και τις συνοικίες, συνοδεύοντας τους νιόπαντρους, που πήγαιναν να συναντήσουν την ευτυχία που τους περίμενε.
Στο κατώφλι του σπιτιού του γαμπρού, που ήταν επίσης στολισμένο με κλαδιά ελιάς και δάφνης, τη νεαρή σύζυγο τη δεχόταν η πεθερά. «δεν είχα τύχη να σου ανάψω τον πυρσό στο γάμο», λέγει μια μάνα που ο γιος της βρήκε το θάνατο πριν παντρευτεί (Ευριπίδης).
Το σπίτι του γαμπρού όχι μονάχα ανακαινιζόταν και επιπλωνόταν με καινούργια έπιπλα, αλλά συχνά χτίζονταν καινούργιες αίθουσες και κτίρια, η αγαπημένη του δάφνη λεει στο βοσκό της: «να μου χτίσεις ένα νυφικό θάλαμο, να μου χτίσεις ένα σπίτι και μια στάνη για τα πρόβατα».
Στην πύλη τη σκεπασμένη με γιρλάντες λουλουδιών έβγαινε ένα παιδάκι που έφερνε ένα καλάθι με φρούτα και έψαλλε έναν ύμνο, που η επωδός του έλεγε: «πιο θαυμαστή θα είναι η καινούργια σου τύχη απ’ την παλιά». Η νύφη έτρωγε ένα σύκο ή ένα κυδώνι- τα πιο γλυκά φρούτα -, σύμβολο της ήρεμης ευτυχίας την οποία θα χαιρόταν από δω και μπρος.
Μα η νύφη δεν θα μπει μόνη της στο καινούργιο της σπίτι. Γυρίζει προς τους συγγενείς της, που σπεύδουν να την περιτριγυρίσουν κάνοντας πως θέλουν να την υπερασπίσουν από το σύζυγο. Ο σύζυγος την αρπάζει και τη σηκώνει στα χέρια του να την πάει στο σπίτι, χωρίς να παίρνει υπόψη τα ξεφωνητά της. Φροντίζει τα πόδια της νύφης να μην αγγίζουν το κατώφλι, γιατί αυτό θα ήταν κακοσημαδιά.
Παντρεμένη
Πρώτη φροντίδα της νεαρής συζύγου στο καινούργιο της σπίτι είναι να κάνει ιερές σπονδές μπροστά στην εστία και τα εμβλήματα των προγόνων του συζύγου, που έγιναν τώρα και δικοί της πρόγονοι.
Μια χορωδία κοριτσιών τραγουδάει ένα επιθαλάμιο, η τελετή τελειώνει.
Τη δεύτερη μέρα το νεαρό ζευγάρι δέχεται τους φίλους. Κάποτε οι φίλοι τους κάνουν την τιμή να τους τραγουδήσουν εωθινό τραγούδι. Η μέρα αυτή λέγεται μέρα της αποκάλυψης. Τον πέπλο η νεαρή νιόπαντρη θα τον δωρίσει στην ήρα, παρακαλώντας τη θεά να της χαρίσει ευτυχισμένη οικογενειακή ζωή.
Έτσι λοιπόν η νεαρή σύζυγος βγάζει τον πέπλο και παρουσιάζεται μπροστά στους καλεσμένους που ήρθαν με τα γαμήλια δώρα. Τα δώρα είναι κάθε λογής: ζωγραφιστά αγγεία, σανδάλια, καθρέφτες, χτένες, αρώματα κι άλλα αντικείμενα. Τώρα η νεαρή γυναίκα έγινε οικοδέσποινα. Ο άντρας της είναι πολύ μεγαλύτερος στα χρόνια. Είναι έμπειρος κι όλος ο κόσμος τον θεωρεί καλό νοικοκύρη.
Το πρωί της δεύτερης μέρας ο σύζυγος θα προσκυνήσει πρώτα τους θεούς και μαζί με τη σύζυγό του θα τους προσφέρει θυσία, παρακαλώντας τους να της δώσουν τη θεία χάρη να μάθει όλα όσα χρειάζονται και να αποκτήσει χρήσιμες συνήθειες. Με τη σειρά της η σύζυγος υπόσχεται ότι θα προσπαθήσει να είναι επιμελής.
Στο χωρισμό η μάνα δεν της είπε παρά μόνο πως σαν σύζυγος πρέπει να είναι επιφυλακτική και σεμνή. Αλλά ο σύζυγός της, της εξηγεί πως από τη στιγμή που έγινε οικοδέσποινα έχει χρέος να μοιάζει με τη μάνα των μελισσών, να κάθεται πάντα μαζί με το σμήνος και να μην επιτρέπει στις μέλισσες να τεμπελιάζουν, δηλαδή να βάζει τις θεραπαινίδες στη δουλειά και να τις μαθαίνει να ‘ναι πειθαρχικές. Αυτή πρέπει να συγκεντρώνει όλα τα προϊόντα και τις προμήθειες, να τα μοιράζει και να φυλάει με φροντίδα τα αποθέματα, για να μην τυχόν σπαταλιέται σ’ ένα μήνα αυτό που έπρεπε να φτάσει για χρόνο ολόκληρο. Όταν θα φέρουν το μαλλί, αυτή πρέπει να δώσει να γνέσουν και να υφάνουν.
Η ίδια πρέπει επίσης να προσέξει τα οπωρικά να ξεραθούν καλά και να γιατρευτούν οι δούλοι που τυχόν αρρώστησαν .οι εξηγήσεις του συζύγου είναι πολύ λεπτομερειακές. Της λεει πως οι προμήθειες πρέπει να διατηρούνται με τάξη, κάθε πράγμα στην κατάλληλη θέση, κι οι υπηρέτριες πρέπει να μάθουν πως όταν παίρνουν κάτι να το βάζουν στη θέση του.
Τα υποδήματα πρέπει να μπαίνουν στη σειρά, για να μπορεί να διαλέγει κανένας εύκολα το κατάλληλο ζευγάρι. Η ενδυμασία και το κρεβατοστρώσι πρέπει να κρατιούνται με τάξη, διπλωμένα με φροντίδα. Τα αγγεία ακόμα και τα δοχεία του φαγητού ούτε κι αυτά τα ξέχασε. Ο σύζυγος έχει τη γνώμη πως πρέπει να είναι τακτοποιημένα έτσι που να μπορεί κανείς να τα παίρνει εύκολα.
Τα ακριβά πράγματα -τάπητες και διάφορα κοσμήματα -τα φύλαγαν στονκοιτώνα, γιατί ήταν το πιο εξασφαλισμένο δωμάτιο του σπιτιού. Στους ξερούς χώρους διατηρούνται τα σιτηρά και το ψωμί, στους ψυχρούς το κρασί, ενώ τα φωτεινά δωμάτια προορίζονται για εργασία.
Ύστερα από τις θεωρητικές οδηγίες ο σύζυγος περνάει στα πρακτικά μαθήματα και μαζί με τη σύζυγό του αρχίζει να χωρίζει τα πράγματα κατά κατηγορίες. Πρώτα βάζουν κατά μέρος τα αντικείμενα της λατρείας, έπειτα τα ενδύματα για τις γιορτές και τη στρατιωτική στολή του συζύγου. Διαλέγουν ξεχωριστά τα στολίσματα για τα δωμάτια της συζύγου, τα υποδήματα του άντρα και τα υποδήματα της γυναίκας. Καθορίζουν τον τόπο όπου θα κρατούν τα όπλα και τα εργαλεία για το λανάρισμα και το γνέσιμο του μαλλιού.
Τα εργαλεία αυτά τα ξέρει πολύ καλά η νεαρή σύζυγος, γιατί στο πατρικό της σπίτι έμαθε να γνέθει και να υφαίνει. Χαιρετάει την ελαφρή καλαμένια ρόκα σαν παλιά της φίλη, γιατί με τη συντροφιά της πέρασε ώρες ολόκληρες, κρατώντας την στο αριστερό χέρι, ενώ με το δεξί τύλιγε το στριμμένο γνέμα στο μετάλλινο αδράχτι. Να και ένα καλαθάκι με καλολαναρισμένο μαλλί, το οποίο όταν γνέθει το κρεμάει από το χέρι της κοντά στον αγκώνα.
Ο αργαλειός τής είναι πολύ γνωστός. Ώρες ολόκληρες πηγαινοερχόταν μπροστά του, από τη μια άκρη ως την άλλη, γυρίζοντας τη σαΐτα, γιατί το στημόνι δεν ήταν τεντωμένο οριζόντια, μα κάθετα.
Τα αντικείμενα οικιακής χρήσης, τα δοχεία του φαγητού, οι στάμνες και οι σκάφες για πλύσιμο και τα ταψιά για το ψήσιμο του ψωμιού, τα πινάκια για το φαγητό -διαλέγονται με φροντίδα από το σύζυγο και χωρίζονται σε δυο κατηγορίες: αυτά που είναι για καθημερινή χρήση και τα άλλα για ορισμένες περιπτώσεις. Τα τρόφιμα κι οι άλλες προμήθειες είναι κι αυτές σε δυο σωρούς: ο ένας αντιπροσωπεύει τη μηνιάτικη κατανάλωση, ο άλλος τα αποθέματα για τον υπόλοιπο χρόνο.
Σύμφωνα με τη γνώμη του συζύγου έτσι φαίνεται καλύτερα ποιο από τα τρόφιμα πλησιάζει να τελειώσει. Τέλος, οι σύζυγοι διαλέγουν μια αποθηκάριο, την πιο εγκρατή στο φαγητό, στο ποτό και στον ύπνο δούλα, την πιο υπάκουη και την πιο συγκρατημένη. Αυτές οι ιδιότητες είναι εξαιρετικά σημαντικές. Τώρα όλα είναι εντάξει. Η νεαρή σύζυγος αρχίζει την οικογενειακή ζωή.
Τη χαραυγή ξυπνάει τους δούλους και τους δίνει εργασία. Αυτή κρατάει τα κλειδιά από τις αποθήκες, γνέθει και υφαίνει. Πρέπει να είναι σεμνή και προκομμένη, υπόδειγμα για τις δούλες. Δεν θα ‘ναι σπάταλη όπως ορισμένες γυναίκες, που σκορπούν τις προμήθειες με τέτοια επιπολαιότητα, που οι άντρες τους είναι αναγκασμένοι να τους πάρουν τα κλειδιά από τις αποθήκες. Ο άντρας δεν θα ‘ναι ποτέ τραχύς μαζί της κι ούτε φιλάργυρος, έτσι που αυτή θα μείνει πάντα αφέντρα της αποθήκης.
Η ζωή της παντρεμένης αθηναίας ήταν πολύ μονότονη. Από το σπίτι μπορούσε να βγει μονάχα με την άδεια του συζύγου, συνοδευόμενη από μια δούλα ή από έναν ηλικιωμένο συγγενή. Όμως κανένας δεν απαιτούσε τον περιορισμό των γυναικών που είχαν περάσει τα πενήντα. Φυσικά αυτά τα έθιμα δεν τα τηρούσαν με αυστηρότητα. Οι παντρεμένες γυναίκες πήγαιναν συχνά περίπατο και έκαναν επισκέψεις.
Μου αρέσει αυτό:
Μου αρέσει! Φόρτωση...
Σχετικά
This entry was posted on 24 Σεπτεμβρίου, 2013 στις 10:01 πμ and is filed under ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ, Αναδημοσιεύσεις, ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ, Πελασγός.
You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.
You can leave a response, ή trackback from your own site.
ΜΑΡΙΑ said
Τώρα ψιλοστράβωσα…
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Nά πᾶ νά φορέσῃς γυαλιά…
ΜΑΡΙΑ said
Ἐσύ νά φορέσης…ψιλοστράβωσα γράφω…ΟΧΙ ΨΙΛΟΣΤΡΑΒΩΘΗΚΑ!!!
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Ἔ καλά,.ἄντε νά βγάλῃς μιά βόλτα τό «παιδί» σου…καί θά ἰσιώσῃς
ΜΑΡΙΑ said
Ἕνα σοῦ λέω…μόλις κάναμε ἐμβόλια….ΠΟΛΕΜΟΣ!!!
ΜΑΡΙΑ said
Πάω νά πάρω τά ὑπογλώσσια….κι’ ἔρχομαι..
Βρέ μπάς καί…. νά ντύσω κτηνίατρους τούς 300;;;;;;;;
Μέλια said
Καλέ ποιος σε πείραξε;;
ΜΑΡΙΑ said
Αὐτοί οἱ…. παλιοαρχαῖοι…
Μέλια said
Τι σου έκαναν λέμεεεε;;;;;
ΜΑΡΙΑ said
Τιιιιιί;;;;;;;
ΜΑΡΙΑ said
Ἄααααα…τώρα ναί!! 😉
Μά δέν βλέπεις πῶς φερόντουσαν στά κοριτσάκια;;;;
Ἄσε πιά μέ τή λέξη «πολίτισσα»….ἡ πολίτης εἶναι βρέ παιδιά,ἔλεος!!!
Πολίτισσα λέμε τήν Κωνσταντινουπολίτισσα,παρεμπιπτόντως….
Μέλια said
Βρε συ ο φίλος μας ο Πελασγός αν θυμάμαι καλά μας ενημέρωσε ότι το άρθρο το έγραψαν δυο ξένοι καθηγητές…
ΜΑΡΙΑ said
Ἔ, στούς καθηγητάδες τά λέω παιδί μου,ὁ Πελασγός τί μου φταίει;;
Μέλια said
Λέω μήπως οι καθηγητάδες που είναι ξένοι, κάνουν λάθη επειδή δεν γνωρίζουν καλά την γλώσσα μας, τέλος πάντων θα ρωτήσουμε τον Πελασγό.
ΜΑΡΙΑ said
Ἐγώ θά γκρινιάζω…τέλος
Μέλια said
Όπως έλεγε και η μητέρα μου….«είσαι στριμμένο άντερο»
ΜΑΡΙΑ said
Καί ἡ δικιά μου,τό ἴδιο ἔλεγε….
Μέλια said
Ααα καλά ….ξεχάστηκα..πολλές συμπτώσεις λέμεεεεε…
ΜΑΡΙΑ said
Νά χαρῶ,τήν βλεφαρίδα σου……..
Μέλια said
Μη χοροπηδάς καλέ ζαλίστηκα!!
ΜΑΡΙΑ said
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Xάχαχαχαχ,σέ ξέρουμε κι ὅταν δέν ὑπάρχουν πολίτισσες…’δολφοῦλα
ΜΑΡΙΑ said
Δέν ἀντιλαμβάνομαι τί ὑπονοεῖτε φίλτατε,λυποῦμαι…
ΜΑΡΙΑ said
Οῦτε τό νόημα τοῦ γέλωτος,ἀντιλαμβάνομαι.
Ἐξακολουθῶ νά λυποῦμαι…..
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Μέ τά λυποῦσαι,κατέβηκε ἰδέα στόν…Θοδωροῦκο
ΜΑΡΙΑ said
Πάλι θά μεγαλουργήση ὀ …μέγας ποιητής;;;;;;;;;;
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Μεγαλουργάει…ἤδη
ΜΑΡΙΑ said
Ἔ, ἄς τό κάνει ΚΑΙ γραπτῶς…ξεχνάει ἐνίοτε!!
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Καί νά ὑπενθυμίσωμε ὅτι τό ἔθιμο νά σηκώνῃ ὁ γαμπρός τήν νύφη στά χέρια,ξεκινᾶ ἀπό ἐδῶ.
Ὄχι,ὅμως,κατά τήν εἴσοδο στήν συζυγική οίκία,ἀλλά κατά τήν ὥρα τῆς ἀποχωρήσεως ἀπό τήν οίκία τῆς νύφης.
Ἕνας συμβολισμός ὅτι «ἂποκόπτονται» οἱ δεσμοί τῆς νύφης μέ τήν πρώην οίκία της,γιατί τά πόδια της δέν πατοῦν τό δάπεδό της.
γιωργος ηρακλειο said
εγω τώρα πως το καταλαβαίνω αλλιώς,,,δλδ στο σπίτι του γαμπρού
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Ὄχι.Τήν ὥρα πού ἔφευγαν ἀπό τό σπίτι τῆς νύφης.
γιωργος ηρακλειο said
Ειναι ευχάριστο να βλέπεις ποσα έθιμα ακόμα εξακολουθούν να μας τηρούνται απο τότε
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Οί καθηγητᾶδες,ὅμως,μᾶς τά λένε ἀνάποδα…κι οὔτε κουβέντα γιά τό γαμοπίλαφο
γιωργος ηρακλειο said
οτσεει,,αλλα όπως το διαβάζω στο κείμενο,,στο σπίτι του γαμπρού αντιλαμβάνομαι να συμβαίνει το «ανα χειρας»,,,,
καλα,,
αμα πιω καμία ρακη αργότερα,,,θα σου πω τσε λεπτομέρειες της πρώτης νύχτας. 😆
γιωργος ηρακλειο said
μπερδεμα,,αυτο πήγαινε απο πάνω και οχι απο κάτω του παραπάνω που παραμένει παραπάνω και οχι αποκατω,,,,,, 🙄 …εεεεε,,,,,ναι
ΜΑΡΙΑ said
Ὄοοοοοτσεεεέϊ…. 😉
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Κᾶμ’ τες δυό τίς ρακές καί θά τά ξεμπερδέψουμε…καί τά ‘πάνω καί τά κάτω καί τά ἐπί τά ἐντός κ.λπ. 😆
γιωργος ηρακλειο said
συντεκνε,,,ολα να τα ξεμπερδέψουμε,,,,μη μείνουν αξεμπέρδευτα

τσάκα ενα ποτηράκι
εβιβα,,,,τση μπερδεψοδουλειάς
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
…κι ἐβίβα τσή ξεμπερδεψιᾶς
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Kαλῶς ἀντιλαμβάνεσαι,ἀλλά εἶναι λᾶθος.
Τήν ἔπαιρνε «σηκωτή» ἀπό τό σπίτι της,δίκην ἀπαγωγῆς.
Αὐτό πού ἀναφέρεται ἀπό τούς καθηγητᾶδες,περί κακοσημαδιᾶς ἐάν ἡ νύφη πατοῦσε τό κατώφλι τοῦ γαμπροῦ,εἶναι δυτικοευρωπαϊκή δοξασία τῶν μεσαιωνικῶν χρόνων…καί μάλιστα γερμανική.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
Οἱ καθηγητᾶδες παρέλειψαν νά ἀναφέρουν καί τό γαμήλιο δακτυλίδι,πού ἔβαζε ὁ γαμπρός στόν παράμεσο δάκτυλο τῆς νύφης…γιατί πίστευαν ὅτι ὁ παράμεσος συνεδέετο ἀπ’ εύθείας μέ τήν καρδιά,μέσῳ τοῦ νευρικοῦ συστήματος
Πελασγός said
Εὖγε Ἀνδρέα, πού σωστὰ, αὐτό λέω και παρακάτω ἀλλίμονο ἄν ἕνα μόνο βιβλίο ἔγραφε τὰ πάντα.
Αυτό ποὺ θ`πρέπει νὰ παρατηρήσουμε εἶναι ὅτι ΞΕΝΟΙ ἀσχολήθηκαν με το θέμα,
μὲ τὰ ὅποια λάθη ἤ παραλήψεις.ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΘΗΓΗΤΑΔΕΣ ΑΣΧΟΛΟΥΝΑΤΙ ΜΕ
ΤΗΝ ΚΑΙΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΙΝΔΟΕΥΡΩ-ΠΑΙΩΝ!
ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ said
…καί ὁτιδήποτε ἄλλο,ἀρκεῖ νά μήν ἀφορᾶ τήν Ἑλλάδα.
Πελασγός said
Νομίζω πώς πέραν τῶν δύο καθηγητῶν ἱστορίας ποὺ εἶναι οἱ συγγραφεῖς
ἄς μὴν λησμονοῦμε ὅτι διαβάζουμε τὴ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ τοῦ ἔργου τους.
Ἐπίσης ἕνα μόνο βιβλίο ὅσο καλὸ καὶ νὰ εἶναι δὲν σημαίνει πρῶτον,
πώς εἶναι πλῆρες ἤ ἀλὰνθαστο καὶ τὲλος εναι ἀδὺνατον νὰ μεταφέρει
τὶς πληροφορίες ὅπως βρίσκονται στὶς ἱστορικές πηγές.
Μᾶς διευκολύνει ὅμως γιατί μᾶς άπαλlάσει ἀπό τόν κόπο
νὰ ἀνατρέξουμε στίς πηγές οἱ ἴδιοι κάτι ὄχι τόσο ἐφικτὸ γιά πολλούς λόγους.
Τὴν θέση τῆς γυναίκας στήν περίοδο αὐτὴ θὰ δέν θα πρέπει νὰ τήν δοῦμε
σε καμία περίπτωση συγκριτικὰ με τὶς σημερινές κοινωνικές – ἠθικὲς ἀξίες,
ἀλλὰ στὸ πλαίσιο ἐκείνης τῆς ἱστορικῆς περιόδου
καὶ ἴσως μόνο σὲ σύγκριση μὲ ἄλλες κοινωνίες τῆς ἐποχῆς.
Πελασγός said
Γιά ὅσους ἐνδιαφέρονται ἐπιπλέον ὑπάρχει καὶ αὐτὴ ἡ ἔκδοση τὴν ὁποία μποροῦν νὰ ἀναζητήσουν.
Γιώργης said
Εὐχαριστῶ Πελασγέ, ἀπὸ μιὰ ἀνάγνωσι στήν εἰσαγωγὴ φαίνεται πολύ ἐνδιαφέρον.
ΑΡΙΑΔΝΗ said
Η καλή νοικοκυρά είναι δούλη και κυρά.