ΑΒΕΡΩΦ

Διαδικτυακό Θωρηκτό

  • Ἡ Ἱστορία,ΔΕΝ ἀλλάζει !

  • Ἡ Μακεδονία εἶναι Ε Λ Λ Α Δ Α

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Kατηγορίες

  • Υπέρ της ζωής, κατά των εκτρώσεων

  • ΓΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

  • Η ΒΟΡ.ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

  • Ἀπό τήν Φλωρεντία,στήν ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

  • ΜΕΤΑΜΟΥΣΕΙΟΝ – Θ/Κ «Γ.ΑΒΕΡΩΦ»

  • Μαθαίνουμε…

  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ

  • ΝΕΩΤΕΡΟ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ «ΗΛΙΟΥ»

  • ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ (Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ)

  • ΛΕΞΙΚΟΝ ΗΣΥΧΙΟΥ

  • ΛΕΞΙΚΟΝ «LIDDEL-SCOTT»

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

  • 324 – 1453

  • ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ

  • 1 8 2 1

  • Ἀπομνημονεύματα Ἡρώων τοῦ 1821

  • Ὁ ΕΛΛΗΝΟ – ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ τοῦ…

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝ (1904-8)

  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ’12- ’13

  • ΤΟ ΠΝ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ

  • Α’ ΠΠ (1914-18)

  • Μ.ΑΣΙΑ (1919-22)

  • O X I (1940-41)

  • ΙΩΑΝ.ΜΕΤΑΞΑΣ

  • ΕΑΡΙΝΗ ΕΠΙΘΕΣΙΣ (9-24 Μαρ.1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ (1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (1941)

  • Β’ ΠΠ (1 9 4 1 – 4)

  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Θ/Κ «ΓΕΩΡ. ΑΒΕΡΩΦ»

  • ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

  • ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ

  • ΕΓΕΡΤΗΡΙΟΝ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

  • Πρόσφατα σχόλια

    Ελένη Στάϊκου, μιά η… στη Ελένη Στάϊκου, μιά ηρωίδα της…
    Η κυρά της Ρω (Δέσπο… στη Η κυρά της Ρω: Η ιστορία της γ…
    Μέλια στη Νοοτροπίες υποψηφίων…
    Konstantinos Malafan… στη Νοοτροπίες υποψηφίων…
    Μέλια στη Αβέρωφ: Έντεκα χρόνια στη θάλα…
  • Ὁ Γκρεμιστής Κωστῆ Παλαμᾶ

  • Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» ΣΗΜΑ 3 Δεκ.1912

  • ΟΡΚΟΣ ΕΦΗΒΩΝ

  • ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ

  • ——————————

  • ΦΟΡΕΣΙΕΣ καί ΑΡΜΑΤΑ τοῦ ’21

  • Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ (1838)

  • ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (1974) …ἡ ταινία

  • ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑΙ ΩΜΟΤΗΤΕΣ

  • Μία ἀνοικτή πληγή Μνήμης 1914-23

  • Η ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

  • ——————————

  • Ζημίαι τῶν ἀρχαιοτήτων έκ τοῦ πολέμου καί τῶν στρατευμάτων κατοχῆς (1946)

  • Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

  • ΘΑ ΑΝΟΙΞΗι Ο ΦΑΚΕΛΛΟΣ ;

  • ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

  • 1944-49

  • ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

  • ΣΕΜΝΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΟΙ ΤΥΜΒΩΡΥΧΟΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΔΙΟΛΚΟΣ,ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ

  • ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

  • M.K.I.E.

  • Γιά ἀποπληρωμή ἐξωτ.χρεῶν,μόνο…

  • Ἡ ἔξοδός μας,εἶναι ἡ Κ_ _ _ά _α τους !

  • ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ…

  • INSIDE JOB

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΟΝ ΠΟΡΟ

Posted by ΑΝΔΡΕΑΣ ΤΕΝΕΕΥΣ στο 17 Οκτωβρίου, 2012

https://i0.wp.com/imgll.trivago.com/uploadimages/93/87/9387672_l.jpeg

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΡΟΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΟ

Στον χώρο που υπάρχει σήμερα το Προγυμναστήριο, στα χρόνια της Ενετοκρατίας,υπήρχαν «ταρσανάδες»-ναυπηγεία ξύλινων σκαφών. Νοτιότερα προς τα Σχολεία (Β. Δημοτικό και Γυμνάσιο που δεν υπήρχαν τότε) λιμενιζόταν ο πολεμικός στόλος.Στην σημερινή πλατεία Καποδίστρια,ήταν το Κέντρο Εφοδιασμού του Εθνικού Στόλου.
Μία τριμελής επιτροπή διανομής εφοδίων,αποτελούμενη από τους ναυάρχους Τομπάζη,Μιαούλη και τον Ελβετό γιατρό και Φιλέλληνα Γκος,φρόντιζε με δραστηριότητα και ζήλο για τον ανεφοδιασμό εκείνων που μάχονταν στην Αττική και αλλού.
Από το 1827,ο χώρος του Προγυμναστηρίου χρησιμοποιήθηκε ως ναυτική βάση,με την επωνυμία «ΓΕΝΙΚΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΠΟΡΟΥ».
Εκεί,το 1828,ο Καποδίστριας ίδρυσε τον πρώτο Ελληνικό Ναύσταθμο και σωστά ναυπηγεία σε άλλο χώρο,στην Πούντα.Το 1828,ο Ιωάννης Καποδίστριας διορίζει διοικητή της επαρχίας Πόρου τόν Νικόλαο Γκίκα,ο οποίος συνέβαλε στην δημιουργία του ναυστάθμου στον Πόρο και πήρε μέτρα για το ησί και τον στόλο.

https://i0.wp.com/www.koutouzis.gr/progym7.jpgΣτον Πόρο ιδρύθηκε και το πρώτο ναυτικό νοσοκομείο(25-11-1829),με πρώτο διευθυντή τον αρχίατρο Χρονία Δροσινό,από τα Αμπελάκια Θεσσαλίας.
Μετά το 1828,ως διοικητής του Βασιλικού Ναυστάθμου
Πόρου,υπηρέτησε και ο Υδραίος ναύαρχος Βασίλειος Μπουντούρης,ο οποίος δώρισε την εικόνα της Παναγίας της «Γλυκοφιλούσας»,στην Μονή Ζωοδόχου Πηγής του Πόρου.
Το 1829,ο Καποδίστριας όρισε τον Α.Μιαούλη ναύαρχο του Ελληνικού Στόλου και μέλος της Γερουσίας και τον Κων.Κανάρη διοικητή των πυρπολικών.Τον Ναύσταθμο αυτό μισοκατάστρεψε ο Μιαούλης,κατά την ανταρσία του 1831.Διοικητής,τότε,ήταν ο Κων.Κανάρης.
https://i0.wp.com/www.koutouzis.gr/progym8.jpgΤο 1834,ο Υδραίος αντιναύαρχος Γεώργιος Δ.Σαχίνης (1789-1864),αφού έγινε υπασπιστής του Οθωνα και κυβερνήτης του ατμοκίνητου πλοίου του Β.Ν.»ΟΘΩΝ»,τοποθετήθηκε διευθυντής του «Διευθυντηρίου Πόρου» (όπως λεγόταν τότε το Προγυμναστήριο).
Ἀρχηγός του Ναυτικού Διευθυντηρίου και γενικός επιθεωρητής του Στόλου,διετέλεσε -επί Οθωνος- και ο Α.Μιαούλης.
Διοικητής στον Πολεμικό Ναύσταθμο Πόρου,υπήρξε -επί Οθωνος- και ο Υδραίος αγωνιστής και ναύαρχος Γεώργιος Σαχτούρης (1783-1841).

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΣΤΕΡΑ

Το 1826, λίγους μήνες πριν από τα γεγονότα του Ναυαρίνου,έγινε στο νησί της Ύδρας μια πρώτη προσπάθεια δημιουργίας ενός υποτυπώδους κέντρου ελέγχου Ναυτικής Δύναμης. Τον Απρίλιο του 1826 οι 48 εκλεγμένοι αντιπρόσωποι του νησιού δημιούργησαν την λεγόμενη «φροντιστική επιτροπή», που όμως μεταβίβασε την εξουσία φροντίδας του ναυτικού στους προκρίτους στις 6 Ιουνίου 1826. Από εδώ αρχίζει η προσπάθεια δημιουργίας Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Είναι η δεύτερη σημαντική προσπάθεια συγκροτήσεως τακτικών ναυτικών δυνάμεων στην Ελλάδα μετά το πρώτο αξιόλογο κίνημα του Λάμπρου Κατσώνη κατά το Β’ Ρωσοτουρκικό πόλεμο και μετά (1787-1792).
Στην διευθυντική ομάδα του Ναυτικού συμμετείχαν και αλλοδαποί εμπειρογνώμονες και φιλέλληνες που συμμετείχαν ενεργά στον Ελληνικό Αγώνα, όπως οι Ελβετός γιατρός L.A Gosse, ο συνταγματάρχης Heideck, ο Γάλλος Bailly.Το Μάρτιο του 1827, μετά την ανάληψη της αρχηγίας από το ναύαρχο Κόχραν, ο Γκός διορίζεται γενικός επιμελητής του στόλου και μεταφέρει το εφοδιαστικό κέντρο στο νησί του Πόρου,για ασφάλεια,μακριά από τη συνεχώς εμπόλεμη Ύδρα. Ο Πόρος γίνεται το εφοδιαστικό κέντρο των χερσαίων και ναυτικών δυνάμεων του Επαναστατικού Αγώνα, ο πρώτος Ναύσταθμος.
https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/Karteria.JPG/300px-Karteria.JPGΜε τα χρήματα που έχουν διαθέσει φιλέλληνες επισκευάζονται τα πλοία «Καρτερία», μερικά πυρπολικά, το βρίκι «Σωτήρ» και το πλοίο του Μιαούλη «Άρης». Μετά τα τέλη του 1827 την ευθύνη της λειτουργίας του Ναυστάθμου ανέλαβε η Επιτροπή επί Των Ναυτικών Υποθέσεων, που από το Μάρτιο του 1828 την αποτελούσαν και οι Κ. Μπότασης, Ν. Γιαννίτσης και Εμ.Τομπάζης, που μαζί με τον Άστιγγα ονομάσθηκαν Διευθυντές Ναυτικών Υποθέσεων.
Τον Μάρτιο του 1829, όταν Διευθυντές ήσαν οι Εμ. Τομπάζης, Ανδρέας Γιαννίτσης και Νικόλαος Μπότασης, τα καθήκοντά τους μεγάλωσαν και σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα,μετατρέπεται η Υπηρεσία αυτή σε Ναυαρχείο, με την ονομασία «Αρχηγείο Στόλου και Ναυτικό Τεχνικό Συμβούλιο».
Ο Ι. Καποδίστριας έφτασε στην Ελλάδα στις αρχές του 1828 και η άφιξη του Κυβερνήτη στην κατεστραμμένη από τον μακροχρόνιο πόλεμο χώρα,θεωρήθηκε εγγύηση για ένα καλύτερο μέλλον.
https://i0.wp.com/3.bp.blogspot.com/_WRnjT3uFlIg/SrqUVQgFkQI/AAAAAAAAAx0/Q1k2DiWmjPc/s320/kapodistrias.jpgΟ Καποδίστριας συγκρότησε τον Ιανουάριο του 1829 το Πολεμικό Συμβούλιο, που ήταν η προϊσταμένη Αρχή του Στρατού και του Ναυτικού, στο οποίο προέδρευε ο ίδιος ο Κυβερνήτης. Υπεύθυνος στη Επιτροπή αυτή για το Ναυτικό ήταν ο Α.Μαυροκορδάτος, που σημειωτέον είχε ταχθεί με την αγγλική πολιτική.
Στις 8 Σεπτεμβρίου 1829 δημιουργήθηκαν έξι Υπουργεία, μεταξύ των οποίων του Πολεμικού Ναυτικού με επί κεφαλής τον αδελφό του Κυβερνήτη, Βιάρο Καποδίστρια.
Επίσημα το Ναυαρχείο του Ελληνικού Ναυτικού συγκροτήθηκε τον Οκτώβριο του 1829 με υπεύθυνους τους Ναυάρχους Γεώργιο Σαχτούρη της Ύδρας, Γεώργιο Ανδρούτσο της νήσου των Σπετσών και Κωνσταντίνο Κανάρη από το νησί των Ψαρών.
Είναι τότε που παίρνει το Ναυτικό επισήμως την ονομασία «Ναυτική Υπηρεσία του εν Πόρω Ναυστάθμου».

**** Κατά τον απελευθερωτικό αγώνα, ο Γερμανός φιλέλληνας αξιωματικός Carl Rudolph Bromme ή Brommy (1804-1860) γνωστός ως «Κάρολος Βράμης»,υπήρξε υπασπιστής του ναυάρχου Ανδρέα Μιαούλη, κυβερνήτης Β’ Τάξεως της φρεγάτας «Ελλάς», υποδιοικητής του Ναυτικού Διευθυντηρίου του Πόρου,από το 1836 ως το 1843 και επιθεωρητής του λιμένος του νησιού. Κατά τη διάρκεια της «ανταρσίας» του Μιαούλη,τον Ιούλιο του 1831 στο λιμάνι του Πόρου, έλαβε κι αυτός μέρος.
Μετά την επιστροφή του στην Γερμανία ο Κάρλ έγινε ναύαρχος του νεοϊδρυθέντος γερμανικού αυτοκρατορικού στόλου από το 1848 ως το 1853.

https://i0.wp.com/www.koutouzis.gr/progym1.jpg

Το 1846, επί Οθωνος, με τη φροντίδα του Εμμ. Τομπάζη, θεμελιώθηκε επίσημα, το κυριότερο κτίσμα, το «παλάτι»,που τελείωσε το 1849.Πάνω από την κεντρική πύλη υπάρχει η επιγραφή:

«ΕΠΙ ΟΘΩΝΟΣ ΩΚΟΔΟΜΗΤΕ ΑΩΜΘ»

Στο κτίριο αυτό ήταν το διοικητήριο του Ναυστάθμου, όπως και σήμερα του Κέντρου Εκπαίδευσης, αποτέλεσε όμως και θερινή βασιλική κατοικία του Οθωνα.Από τότε, ενώ συμπληρωνόταν συνεχώς, προσέφερε μεγάλες υπηρεσίες στο Πολεμικό Ναυτικό και στο Εθνος.Αλλά,την 30-1-1878, επί υπουργίας Γ.Μπούμπουλη,άρχισε να μεταφέρεται «ένεκα σπoυδαίων περιστάσεων»,όπως τονίζει η εντοιχισμένη επιγραφή, προσωρινά και πρόχειρα στη Σαλαμίνα, αλλά τελικά από το 1882 παρέμεινε εκεί.
Τα δε κτίρια στον Πόρο, χρησίμευαν πια για την προγύμναση των ναυτών , ως Κέντρο Εκπαίδευσης κληρωτών που ονομάστηκε σε «ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΠΡΟΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΟ» – μέχρι το 1952, οπότε μεταφέρθηκε στο Σκαραμαγκά.
Παράλληλα λειτούργησε στο Κ.Ε. ΠΟΡΟΣ η Σχολή Υπαξιωματικών του Π.Ν. με διάφορες ονομασίες: «ΣΧΟΛΗ ΝΑΥΤΟΠΑΙΔΩΝ», «ΣΔΥΝ», «ΣΜΥΝ».
Η πρώτη προσπάθεια για τη σύσταση Σχολείου Ναυτοπαίδων έγινε με το Διάταγμα της 17ης Μαρτίου 1879, το οποίο όριζε ότι «…το πλήρωμα του πάρωνος «ΑΘΗΝΑ» εξοπλιζόμενου μετά την αποπεράτωση της επισκευής αυτού, όπως χρησιμεύσει αυτού ως σχολείον υπαξιωματικών, ναυτών και παίδων…».
https://i0.wp.com/www.koutouzis.gr/progym9.jpgΤο 1884, επί Χαριλάου Τρικούπη,έγιναν ορισμένες βελτιώσεις στις εγκαταστάσεις του Κέντρου.Έκτοτε,η Σχολή εμφανίζεται και λειτουργεί με διάφορες κατά καιρούς ονομασίες,όπως το 1887,που εμφανίζεται για πρώτη φορά με την ονομασία «Κεντρικό Προγυμναστήριο»,στον Πόρο. Ένα χρόνο αργότερα, το 1888, συστήθηκε στην θωρακοβάριδα Βασίλισσα Όλγα, το «Σχολείο Ναυτοπαίδων».
Από το 1909 έως το 1924, το Σχολείο Ναυτοπαίδων μετεγκαταστάθηκε στις εγκαταστάσεις του «Κεντρικού Προγυμναστηρίου» στον Πόρο, όπου το 1924, μετονομάσθηκε σε «Σχολή Δοκίμων Υπαξιωματικών» (Σ.Δ.Υ.).Το 1936,καταργήθηκε η «Σχολή Δοκίμων Υπαξιωματικών» (Σ.Δ.Υ.) και λειτούργησε και πάλι η «Σχολή Ναυτοπαίδων».
Το θωρηκτό «Ψαρά» – τρίτο με το όνομα αυτό – αφού πήρε μέρος στις ναυτικές επιχειρήσεις των πολέμων 1912 – 1913, στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκε ως Σχολή Ναυτοπαίδων Πόρου.
Σαν εκπαιδευτικό πλοίο των Ναυτοπαίδων,χρησιμοποιήθηκε και το ιστορικό πλοίο ΑΡΗΣ 1.
https://i0.wp.com/www.koutouzis.gr/progym14.jpgΟ ιστορικός πάρων (μπρίκι) ΑΘΗΝΑ, πρώην ΑΡΗΣ 1 του Αναστασίου Τσαμαδού, πλοίο με μεγάλη πολεμική δράση στην Επανάσταση, έγινε γνωστό με τη θρυλική διάσπαση του αποκλεισμού του Ναβαρίνου από τον Τουρκοαιγυπτιακό Στόλο του Ιμπραήμ,στις 26 Απριλίου 1825. Μετά την ατυχή έκβαση της μάχης της Σφακτηρίας και το φόνο του πλοιάρχου Τσαμαδού, πέρασε ανέπαφο δια μέσου 32 τουρκικών πολεμικών που απέκλειαν την είσοδο. Αυτό αποτέλεσε ένα από τα χαρακτηριστικότερα γεγονότα του κατά θάλασσα αγώνα. Είχε ναυπηγηθεί στη Βενετία το 1807,ήταν δρύινο, εκτοπίσματος 350 τον.Πλήρωμα : 80 άνδρες.Οπλισμός αρχικά : 16 κανόνια των 12 λιβρών και αργότερα 2 κανόνια των 12 λιβρών και 10 κορρονάδες των 18 λιβρών.
Μετά την απελευθέρωση αγοράστηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση, μετονομάστηκε σε ΑΘΗΝΑ και με το όνομα αυτό χρησιμοποιήθηκε στο Β. Ναυτικό μέχρι το 1879,οπότε ξαναπήρε το ένδοξο όνομά του. Ως το 1921 χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό πλοίο της Σχολής Δοκίμων Ναυτοπαίδων του Πόρου, οπότε για εξοικονόμηση των εξόδων της περαιτέρω συντήρησής του βρέθηκε η ατυχής λύση της τιμητικής καταβύθισής του κοντά στη νησίδα Κυρά στα Διαπόρια.
Ανατινάχτηκε τιμητικά με βομβαρδισμό στις 25 Μαρτίου του 1921 στον όρμο Ελευσίνας κατά τις εκδηλώσεις εκατονταετηρίδας από το ’21.

https://i0.wp.com/www.koutouzis.gr/progym1.gifΗ «ΑΝΤΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ» ΤΟΥ 1923

Στις 23 Οκτωβρίου 1923, κατά την «Αντεπανάσταση» των Γαργαλίδη και Λεοναρδόπουλου,αεροπλάνο που προερχόταν από το πρόχειρο αεροδρόμιο των στασιαστών στην Κόρινθο, έριξε μονόφυλλα στο Προγυμναστήριο με τα οποία οι στασιαστές καλούσαν το Ναυτικό Προγυμναστήριο του Πόρου να προσχωρήσει στο κίνημα.
Ο ερευνητής Σωκράτης Μπόζοβιτς αντιγράφει σχετική είδηση από την εφημερίδα ΕΘΝΟΣ της 24ης Οκτωβρίου 1923:
ΠΡΟΚΗΡΥΞΕΙΣ. ……………….. Αφ ετέρου τηλεγραφούν εκ Πόρου, ότι σήμερον την πρωίαν έφθασεν υπεράνω της πόλεως αεροπλάνον των στασιαστών ρίψαν προκηρύξεις, δι ων καλείται το Ναυτικόν Προγυμναστήριον Πόρου να προσχωρήση εις το κίνημα.
Ποια ήταν αυτή η «Αντεπανάσταση»; Στις 21 Οκτώβρη του 1923 δημιουργήθηκε ένα κίνημα από (ασυνήθιστες για τα ελληνικά πραξικοπήματα συμμαχίες,) ένα μείγμα αντιβενιζελικών και βενιζελικών που βρίσκονταν σε δυσμένεια,βασιλοφρόνων που φοβόταν την επιβολή της αβασίλευτης δημοκρατίας, με ηγέτες τους στρατηγούς Γαργαλίδη και Λεοναρδόπουλο. https://i0.wp.com/www.koutouzis.gr/progym13.jpgΑιτήματά τους υπήρξαν η διάλυση του κινήματος του Πλαστήρα το 1922 το οποίο και είχε προηγηθεί,καθώς και ο διορισμός νέας κυβέρνησης για τη διενέργεια εκλογών. Το κίνημα αυτό κατεστάλη σχεδόν αμέσως – σε πέντε μέρες. Οι κινηματίες του Πλαστήρα το 1922 προχώρησαν σε εκκαθάριση του στρατεύματος από 1.284 αντιβενιζελικούς αξιωματούχους τους οποίους κατηγόρησαν για συμμετοχή στο κίνημα του 1923. Πίεσαν και τελικά πέτυχαν την έξωση του βασιλιά Γεωργίου Β΄ από την Ελλάδα. Ταυτόχρονα προέβαλαν το θέμα της εγκαθίδρυσης της Αβασίλευτης Δημοκρατίας.

Η ΑΝΤΑΡΣΙΑ ΤΟΥ ΚΟΛΙΑΛΕΞΗ

Τον Ιούνιο του 1924, επί κυβερνήσεως Σοφούλη, ο πλοίαρχος Κολιαλέξης – διoικητής της μοίρας γυμνασίων και ευνοούμενος του υπουργού Ναυτικών Χατζηκυριάκου- που είχε προαχθεί χωρίς να συγκληθεί το Ειδικό Συμβούλιο Προαγωγών,με αποτέλεσμα να παραιτηθούν 158 αξιωματικοί αντιδρώντας στην απόφαση του υπουργού να επαναφέρει αξιωματικούς, οδήγησε τα πλοία στον όρμο του Πόρου, απ όπου και απείλησε την Κυβέρνηση με ανταρσία, αν πραγματοποιούσε επαναφορά των αξιωματικών αυτών,η οποία το επεδίωκε για να τους κατευνάσει.
Μετά οδήγησε τη μοίρα –το σύνολο σχεδόν των πλοίων- στον Πειραιά και συνέχισε τις απαιτήσεις του,καταλαμβάνοντας και το θωρηκτό «ΑΒΕΡΩΦ».΄Όταν το θέμα ρυθμίστηκε ο Κολιαλέξης τιμωρήθηκε με δυο μήνες φυλακή.

*** Μέσα στο χώρο του Προγυμναστηρίου υπάρχουν οι τάφοι των Φιλελλήνων Αστιγξ (Βρετανού) και Κόλβε (Γερμανού).

Φρ.Ἀστιγξ: Ο μεγάλος Φιλέλληνας Άγγλος ναυτικός (1794-1828),ήταν γιος του στρατηγού Κάρολου Άστιγξ. Αφού πήρε μέρος στη ναυμαχία του Τραφάλγκαρ, κατέβηκε στην Ελλάδα μ’ ενθουσιασμό το 1821, για να βοηθήσει τους επαναστάτες. Έδειξε αυταπάρνηση, ηρωισμό, ικανότητα, και πρόσφερε από την περιουσία του 7.000 λίρες, με τις οποίες αγοράστηκε το πρώτο ατμοκίνητο πολεμικό καράβι μας η «Καρτερία» κι έγινε πλοίαρχός της.
Ο Άστιγξ πήρε μέρος σε επιχειρήσεις της Στερεάς (μάχες κατά του Δράμαλη κ.ά.) και σε διάφορες ναυτικές επιχειρήσεις του Αιγαίου.
Όμως,στις 11 Μαϊου 1828, οργανώνοντας μια επίθεση κατά του Αιτωλικού τραυματίστηκε στο αριστερό χέρι. Τότε η «Καρτερία» τράβηξε για τη Ζάκυνθο. Μα ο φλογερός φιλέλληνας παθαίνει τέτανο και πεθαίνει 21 Μαϊου, πριν προλάβει να βγει στη στεριά, σε ηλικία 34 χρόνων.
Με εντολή του Καποδίστρια χτίστηκε κενοτάφιο στον Πόρο, αλλά μόνο το 1861,τα οστά του μεταφέρθηκαν από τη Ζάκυνθο στον Πόρο, και το κενοτάφιο αντικαταστάθηκε με μεγαλοπρεπέστερο μνημείο.https://i0.wp.com/www.koutouzis.gr/progym5.jpg
Σήμερα φέρει δύο επιγραφές που αναφέρονται στον ένδοξο θάνατό του, για την αναγέννηση της Ελλάδας. Με τη μία επιγραφή αποτίει φόρο τιμής το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, και με την άλλη το Βρετανικό κράτος.
Οι επιγραφές τοποθετήθηκαν το 1928, εκατό χρόνια μετά το θάνατό του, κατά τη διάρκεια τελετής με κατάθεση στεφάνων.
Στη μνήμη του ναυπηγήθηκε το 1833 στον Πόρο η κανονιοφόρος Άστιγξ Ι,ιστιοφόρο 46 τόνων,που από το 1841 ως τα 1853 ήταν ανιχνευτικό για βυθισμένα πλοία.
Επίσης,εντός του Προγυμναστηρίου,υπάρχει ο τάφος του γερμανού φιλέλληνα Αλέξανδρου Κόλβε, που φέρει την επιγραφή:

ΕΝΘΑΔΕ ΚΕΙΤΑΙ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΟΛΒΕ
ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΤΟΝ ΙΕΡΟΝ ΑΓΩΝΑ
ΣΥΝΑΓΩΝΙΣΑΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΣ
ΤΑ ΤΩΝ ΝΑΥΤΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
ΟΡΓΑΝΩΣΑΣ
Η ΕΛΛΑΣ ΕΥΓΝΩΜΟΝΟΥΣΑ
ΕΣΤΗΣΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΣΤΗΛΗΝ
Εγεννήθη το 1793 απεθ. το 1860

https://i0.wp.com/www.koutouzis.gr/progym15.jpgΑΠΟ το 1941 έως το 1945 το Προγυμναστήριο δεν λειτούργησε λόγω πολέμου. Αλλωστε είχε καταληφθεί από τους Γερμανούς.
Τον Απρίλιο του 1945,η Σχολή ξαναλειτούργησε ως «Βασιλικό Προγυμναστήριο Πόρου» (ΒΠ ΠΟΡΟΣ).
Το 1948,το ΒΠ ΠΟΡΟΣ μετονομάσθηκε σε «Κέντρο Εκπαιδεύσεως Πόρος»(ΚΕ ΠΟΡΟΣ) και το 1969,σε «Σχολή Δοκίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού» (Σ.Δ.Υ.Ν.),με έδρα τον Πόρο. Η Σχολή Τεχνιτών (στο ΝΣ) το 1970 μετονομάζεται σε «Σχολή Δοκίμων Υπαξιωματικών Τεχνιτών Ναυτικού» (ΣΔΥΤΕΝ), το 1980 σε «Κέντρο Εκπαίδευσης Τεχνιτών» (ΚΕΤΕΧ) και το 1984 σε «Κέντρο Εκπαίδευσης Σακίπης» (ΚΕΣΑΚ).Την 18 Δεκεμβρίου 1981, η ΣΔΥΝ μετονομάζεται σε «Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού» (Σ.Μ.Υ.Ν.), με έδρα τον Πόρο, από όπου την 13 Αυγούστου 1991, η έδρα της Σχολής μεταφέρθηκε στο Κέντρο Εκπαιδεύσεως Παλάσκας (ΚΕ ΠΑΛ), στην περιοχή ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ, στο οποίο λειτουργεί μέχρι σήμερα. Από τις
5-7-2000 που το ΚΕΣΑΚ καταργείται, η ΣΜΥΝ παραμένει ως η ενιαία και μοναδική παραγωγική Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών του Ναυτικού, για το σύνολο των ειδικοτήτων τους. Από τις 30 Αυγούστου 1991 το Κ.Ε. ΠΟΡΟΣ λειτουργεί πλέον ως κέντρο Εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων.https://i0.wp.com/www.koutouzis.gr/progym2.jpg
Σήμερα το Κέντρο Εκπαίδευσης Πόρος, αποτελεί το μοναδικό κέντρο Εκπαίδευσης νεοσύλλεκτων στο Πολεμικό Ναυτικό.Αποστολή του Κέντρου είναι η παροχή βασικών γνώσεων -τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο- σε στρατευμένους θητείας και εθελοντικά κατατασσόμενους άνδρες και γυναίκες (ΕΠΟΠ) με σκοπό την ταχεία και ομαλή ένταξη τους στις τάξεις του Πολεμικού Ναυτικού, συμβάλλοντας έτσι στην εκπλήρωση της αποστολής της Διοίκησης Ναυτικής Εκπαίδευσης. Ένας από τους βασικούς στόχους του Κ.Ε ΠΟΡΟΣ είναι η ομαλή μετάβαση κάθε νεοσύλλεκτου από την
πολιτική στη στρατιωτική ζωή. Αυτό επιτυγχάνεται με τη συνεχή προσπάθεια και το ενδιαφέρον της Διοικήσεως με σκοπό την άμεση επίλυση όλων των προβλημάτων που τυχόν θα προκύψουν.

Ἀναδημοσιεύθηκε ἀπό koutouzis.gr

11 Σχόλια προς “Ο ΠΡΩΤΟΣ ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΟΝ ΠΟΡΟ”

  1. ΜΑΡΙΑ said

    Πῶς γίνεται ρέ γμτ,νά λειτουργοῦν τά πάντα σέ δύσκολες ἐποχές καί νά ἔχει ξεθεμελιωθῆ ἡ Χώρα στίς εὔκολες;;;;
    Τρελλαίνομαι…

    • Μέλια said

      Το 1827 ιδρύθηκε στην πόλη του Πόρου ο πρώτος ναύσταθμος της ελεύθερης Ελλάδος και το 1831 ανακοινώνεται επίσημα η νέα του θέση στο Κέντρο Εκπαίδευσης ΠΟΡΟΣ.
      Η Ναυτική Υπηρεσία του εν Πόρω Ναυστάθμου διατηρήθηκε με αυτή την ονομασία μέχρι το 1833, οπότε συγκροτήθηκε από τον Όθωνα το Διευθυντήριο επί των Ναυτικών με διττή υπόσταση Ναυαρχείου και Ναυστάθμου. Πρώτος διευθυντής του Διευθυντηρίου τοποθετήθηκε ο ναύαρχος Ανδρέας Μιαούλης.
      Το 1843 το Διευθυντήριο επί των Ναυτικών ονομάστηκε Ναυτικόν Διευθυντήριον με υποτεταγμένες υπηρεσίες τον Ναύσταθμο, τον Λόχο Τεχνιτών, το Λόχο Πρεσβυτών, το Ναυτικό Νοσοκομείο Πόρου και το Ναυτοδικείο μέχρι το 1878.
      Μετά τη μεταφορά του Ναυστάθμου στη Σαλαμίνα, το 1878, η βάση του Πόρου χρησιμοποιήθηκε σαν Κέντρο Εκπαίδευσης ναυτών και γι’ αυτό εξάλλου μετονομάστηκε σε «ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΠΡΟΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΟ».
      Στη συνέχεια και μέχρι τις αρχές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εγκαταστάθηκαν στο «ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΠΡΟΓΥΜΝΑΣΤΗΡΙΟ» το Συγκρότημα Σχολών Π.Ν. μαζί με την Ανωτέρα Διοίκηση Σχολών (ΑΔΣ) και το Αρχηγείο Εκπαιδευτικής Μοίρας.
      Μετά την απελευθέρωση λειτούργησε εκ νέου ως Κέντρο Προπαιδεύσεως και Εκπαιδεύσεως Ειδικοτήτων Ναυτών και Ναυτοπαίδων, μέχρι το 1952.Από το 1952 έως το 1991 χρησιμοποιήθηκε σαν Σχολή Υπαξιωματικών Π.Ν. Με διάφορες ονομασίες : «ΣΧΟΛΗ ΝΑΥΤΟΠΑΙΔΩΝ», «ΣΔΥΝ» και «ΣΜΥΝ». Έκτοτε και μέχρι σήμερα λειτουργεί πάλι ως Κέντρο Προπαιδεύσεως με την ονομασία «Κ.Ε. ΠΟΡΟΣ».

      Από: Κ/Ε ΠΟΡΟΣ

    • Γιά πολλούς λόγους: Πατριωτισμός,εὐσυνειδησία,φιλότιμο,δέν ὑπῆρχε «δημοσιοϋπαλληλίκι» (ἀπεκαλεῖτο ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΜΑ τότε,στίς σκοτεινές ἡμέρες τοῦ…φασισμοῦ καί τῆς…μοναρχοκρατίας) κ.λπ…κ.λπ…κ.λπ…

  2. Πετροβούβαλος said

    Νομίζω πως ο παραλληλισμός με την απόπειρα του Λ.Κατσώνη είναι λάθος. Ο Κατσώνης δρούσε περισσότερο σαν ναυτική μοίρα καταδρομών, πολύ πιό κοντά στις μεθόδους των πειρατών της εποχής.

    Η σπουδαιότητα του όπλου πάντως για την Ελλάδα είναι αναμφισβήτητη και μία Πατριωτική κυβέρνηση θα έπρεπε να εξασφαλίσει την αυτονομία της χώρας σε επίπεδο υποστήριξης και παραγωγής μονάδων. Αλλά…

  3. antart22 said

    Εύγε Ανδρέα για την ανάρτηση!

  4. Γεωργίου Αρίστος said

    Έχω βρει μια φωτογραφία ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ με ένα σκάφος πολεμικό το οποίο -από την φωτό- συμπεραίνω ότι είναι Χάρτης ο οποίος χαρτογραφεί το σχήμα και περίγραμμα αλλά και τον τόπο μιας ολόκληρης χώρας. Αν κάποιος γνωρίζει αν έχει χαθεί κάποιο σκάφος πολεμικό και βομβαρδιστικό στον Πόρο και ξέρει καλά Ιστορία, ας επικοινωνήσει στο 6946202130. Ευχαριστώ!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: