ΑΒΕΡΩΦ

Διαδικτυακό Θωρηκτό

  • Ἡ Ἱστορία,ΔΕΝ ἀλλάζει !

  • Ἡ Μακεδονία εἶναι Ε Λ Λ Α Δ Α

  • Πρόσφατα άρθρα

  • Κατηγορίες

  • Η ΘΡΑΚΗ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ !

  • ΓΙΑ ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ

  • Η ΒΟΡ.ΗΠΕΙΡΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

  • Ἀπό τήν Φλωρεντία,στήν ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ

  • ΜΕΤΑΜΟΥΣΕΙΟΝ – Θ/Κ «Γ.ΑΒΕΡΩΦ»

  • Μαθαίνουμε…

  • ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟΝ

  • ΕΤΥΜΟΛ.ΛΕΞΙΚΟΝ ΑΡΧ.ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ

  • ΝΕΩΤΕΡΟ ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΙΚΟ ΛΕΞΙΚΟ «ΗΛΙΟΥ»

  • ΜΕΓΑ ΛΕΞΙΚΟΝ (Δ.ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΥ)

  • ΛΕΞΙΚΟΝ ΗΣΥΧΙΟΥ

  • ΛΕΞΙΚΟΝ «LIDDEL-SCOTT»

  • ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ

  • ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ

  • 324 – 1453

  • ΧΡΟΝΙΚΟΝ ΤΗΣ ΑΛΩΣΕΩΣ

  • 1 8 2 1

  • Ἀπομνημονεύματα Ἡρώων τοῦ 1821

  • Ὁ ΕΛΛΗΝΟ – ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ τοῦ…

  • ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝ (1904-8)

  • ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ’12- ’13

  • ΤΟ ΠΝ ΤΙΜΑ ΤΟΥΣ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΥΣ

  • Α’ ΠΠ (1914-18)

  • Μ.ΑΣΙΑ (1919-22)

  • O X I (1940-41)

  • ΙΩΑΝ.ΜΕΤΑΞΑΣ

  • ΕΑΡΙΝΗ ΕΠΙΘΕΣΙΣ (9-24 Μαρ.1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΟΧΥΡΩΝ (1941)

  • Η ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ (1941)

  • Β’ ΠΠ (1 9 4 1 – 4)

  • 1944-49

  • ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

  • ΑΡΧΕΙΟΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ

  • ΘΑ ΑΝΟΙΞΗι Ο ΦΑΚΕΛΛΟΣ ;

  • Tηλεοπτικές Προτάσεις

  • ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ Θ/Κ «ΓΕΩΡ. ΑΒΕΡΩΦ»

  • ΙΩΑΝΝΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ

  • ΕΓΕΡΤΗΡΙΟΝ ΣΑΛΠΙΣΜΑ

  • ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟΥΣ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ

  • Πρόσφατα σχόλια

    ΒΡΑΧΟΣ on Δεν μπορούν οι νάνοι του σήμερ…
    Φαίη on Συλλογή ειδήσεων 22ας Σεπτεμβρ…
    Φαίη on Συλλογή ειδήσεων 22ας Σεπτεμβρ…
    Φαίη on Μία νέα εποχή στις Αμερικανο…
    Πετροβούβαλος on Συλλογή ειδήσεων 22ας Σεπτεμβρ…
  • ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΜΕ,ΓΙΑΤΙ ΜΑΣ ΑΝΗΚΟΥΝ

  • Ὑπογρᾶψτε γιά νά ξαναλειτουργήσῃ ΟΡΘΟΔΟΞΗ !

  • Ὁ Γκρεμιστής Κωστῆ Παλαμᾶ

  • Θ/Κ «Γ. ΑΒΕΡΩΦ» ΣΗΜΑ 3 Δεκ.1912

  • ΛΑΟΣ ΠΟΥ ΞΕΧΝΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ…

  • ΝΑ ΠΑΡΑΚΑΛΑΤΕ…

  • ΟΡΚΟΣ ΕΦΗΒΩΝ

  • ΟΡΚΟΣ ΤΩΝ ΦΙΛΙΚΩΝ

  • ——————————

  • ΦΟΡΕΣΙΕΣ καί ΑΡΜΑΤΑ τοῦ ’21

  • Η ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΠΝΥΚΑ (1838)

  • ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ (1974) …ἡ ταινία

  • ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑΙ ΩΜΟΤΗΤΕΣ

  • Μία ἀνοικτή πληγή Μνήμης 1914-23

  • Η ΜΑΥΡΗ ΒΙΒΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ

  • ΣΥΛΛΟΓΗ ΥΠΟΓΡΑΦΩΝ γιά γερμ.ἀποζημιώσεις

  • ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΟΥΝ

  • ——————————

  • Ζημίαι τῶν ἀρχαιοτήτων έκ τοῦ πολέμου καί τῶν στρατευμάτων κατοχῆς (1946)

  • Ο ΦΙΛΕΛΛΗΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ

  • ΝΕΟΝ ΜΟΥΣΕΙΟΝ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ

  • ΑΓΕΛΑΣΤΟΣ ΠΕΤΡΑ

  • ΣΕΜΝΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΟΙ ΤΥΜΒΩΡΥΧΟΙ ΤΩΝ ΘΕΩΝ

  • ΔΙΟΛΚΟΣ,ΓΙΑ 1500 ΧΡΟΝΙΑ

  • ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

  • ΟΧΙ ΣΤΟ ΤΖΑΜΙ

  • M.K.I.E.

  • Γιά ἀποπληρωμή ἐξωτ.χρεῶν,μόνο…

  • Ἡ ἔξοδός μας,εἶναι ἡ Κ_ _ _ά _α τους !

  • ΤΙΣ 10,ΠΙΟ…ΠΙΑΣΑΡΙΚΕΣ

  • ΜΗΝ ΑΝΗΣΥΧΕΙΣ…

  • INSIDE JOB

Λέξεις Ἑλλήνων, ξένης καταγωγῆς

Posted by ΑΡΙΑΔΝΗ στο Οκτωβρίου 24, 2012

Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας

Οι ένα σωρό ΛΕΞΕΙΣ με τις οποίες μεγάλωσε. Μ’ αυτές έδωσε όνομα στα μεταξύ τους διαφορετικά κομμάτια του αρχικού του Σύμπάντος, καθένα τους και ένας ήχος διαφορετικός. Μπορούσε έτσι να ξεχωρίζει το κυδώνι από το περγαμόντο, το παπούτσι από το κορδόνι, το γάλα από το φλιτζάνι, τα ζύγια από τον χαρταετό, το πράσινο της μουριάς από το γαλάζιο της θάλασσας. Γρήγορα κατάλαβε ότι στη μεγάλη οικογένεια ανήκαν και ήχοι που περιγράφουν αυτό που κάνεις ή αυτό που σκέφτεσαι. Η «κοιτάζω», η  ξεσηκώθηκα, η έφαγα, η κατάλαβα  ήταν ένα μεγάλο κομμάτι της οικογένειας, λέξεις κι αυτές όπως η μπουζούκι, η κεφτές, και η ραδιόφωνο. Κι ύστερα η  πρώτη Δημοτικού. Καθεμιά από τις λέξεις του δεν ήταν μόνο ΗΧΟΣ, ήταν και μια ΕΙΚΟΝΑ με γράμματα. Μάθαινε να τη διακρίνει στο Αναγνωστικό  και σιγά σιγά να την αντιγράφει μόνος του, να την παριστάνει βάζοντας τα γράμματα σε ορισμένη σειρά στο ντυμένο με κόλλα μπλε τετράδιο Αντιγραφής. Με τα εικοσιτέσσερα της δικής του ελληνικής γλώσσας μπορούσε, κρατώντας το μολύβι με το δεξί,  να δίνει μορφή σε καθεμιά τις λέξεις του. Δεν ήταν και τόσο πολλές, αλλά με τα χρόνια πλήθαιναν γινόντουσαν εκατοντάδες και χιλιάδες και μπορούσαν να περιγράψουν όχι μόνο τα χειροπιαστά όπως το μανταρίνι, τη βελόνα και τον σπουργίτη αλλά και πράγματα που δεν μπορείς να τα πιάσεις να τα μυρίσεις να τα δεις.  Μπορούσαν να περιγράψουν τη μουσική, το μαϊστράλι την αυστηρότητα, τη θλίψη και το φθινόπωρο. Στα χρόνια που ακολούθησαν μια  Τάξη ,  που την περίμενε,  έκανε την εμφάνισή της,  με το όνομα Γραμματική. Οι λέξεις του μπορούσαν να ταξινομηθούν σε δέκα ομάδες, «μέρη του λόγου» τα είπε η κυρία Αθηνά.  Εκείνη ήταν που τον έμαθε ότι  πολλές από αυτές μπορούσαν να κλείνονται.  Η ΠΟΛΗ, η ΜΑΘΗΤΡΙΑ, η ΔΑΣΟΣ, η ΓΑΤΟΣ, η ΠΕΥΚΟ, η ΟΜΟΡΦΟΣ είχαν ονομαστική, γενική και άλλες «πτώσεις» αλλά και δύο «αριθμούς», όπως έλεγε η κυρία, ο ένας ήταν ο ενικός και ο άλλος ο πληθυντικός, έτσι τους έλεγε. Εκείνος άρχισε να μαθαίνει να απαγγέλλει  και να γράφει στο τετράδιο « ο γάτος, του γάτου, τον γάτο, οι γάτοι, των γάτων, τους γάτους» και το ίδιο να κάνει με την δάσος και με τη μαθήτρια. Γρήγορα διέκρινε ότι δεν μπορούσε να κάνει το ίδιο με την ΜΠΙΜΠΕΡΟ,  με την ΧΟΛ, με την ΣΙΝΕΜΑ,  με την ΣΑΜΠΟΥΑΝ, με την ΠΑΡΜΠΡΙΖ, με την ΤΑΞΙ, με την  ΦΕΡΜΟΥΑΡ,  με την ΚΟΡΝΕΡ.

Του άρεσε η ανακάλυψη και ένα από τα παιχνίδια του ήταν να ανακαλύπτει λέξεις που δεν κλείνονται.

Η ΚΕΜΠΑΠ , η ΡΕΚΟΡ,  η ΜΟΤΕΡ, η ΡΟΖ, η ΜΑΝΤΑΜ, η ΚΡΟΥΑΣΑΝ, η ΜΕΪΚΑΠ, η ΦΑΟΥΛ, η ΑΜΠΑΖΟΥΡ,

η ΜΠΟΥΦΑΝ, η ΜΑΣΚΟΤ, η ΜΑΚΙΓΙΑΖ, η ΤΑΓΕΡ, η ΝΤΙΣΚΟ, η ΧΑΚΙ, η ΓΚΟΛ, η ΤΑΝΚΕΡ .

Η γλώσσα που του  δίδασκε η κυρία Αθηνά ήταν ΕΛΛΗΝΙΚΗ και γρήγορα κατάλαβε ότι οι περισσότερες από τις λέξεις του σχολείου είχαν προγόνους λέξεις-γιαγιάδες, αρχαιοελληνικές. Ανάμεσά τους οι ίδιες οι γιαγιάδες αναλλοίωτες, η ΕΙΝΑΙ, η ΠΡΑΓΜΑ, η ΟΝΟΜΑ, η ΑΗΔΟΝΙ, η ΟΔΟΣ, η ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΑΙ, η ΜΕΓΑΣ,

η ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ, η ΥΠΕΡ, η ΑΔΕΛΦΟΣ, η ΘΑΝΑΤΟΣ,  η ΤΕΧΝΗ, η ΟΥΡΑΝΟΣ, η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, η ΧΡΟΝΟΣ,

η ΘΑΛΑΣΣΑ, η ΑΝΘΡΩΠΟΣ .

Πολλά χρόνια αργότερα θα μάθαινε και για τις χιλιάδες απογόνους, με αρκετές από αυτές όπως οι ΒΑΜΒΑΚΙ, ΣΚΟΥΛΑΡΙΚΙ, ΛΑΓΚΑΔΙΑ και ΔΑΜΑΣΚΗΝΟ πλασμένες τον Μεσαίωνα και άλλες δημιουργημένες από λόγιους  στους αιώνες που ακολούθησαν από υλικό της αρχαίας ελληνικής δεξαμενής. Η γεννημένη το 1728 ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑ, η γεννημένη το 1805  ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΙΣ,  η  γεννημένη το 1816 ΑΥΤΟΘΥΣΙΑ,  η  ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ του 1826,

η ΤΑΞΙΝΟΜΩ του 1873,  η ΒΙΒΛΙΟΧΑΡΤΟΠΩΛΕΙΟ του 1886,  η ΠΛΑΙΣΙΩΝΩ του 1889, η ΝΕΚΡΟΤΟΜΕΙΟ του 1888,  λέξεις με αρχαιοελληνίδες γιαγιάδες, λέξεις λόγιες του 19ου αιώνα,  λέξεις νεοελληνικές ένα σωρό.

Μόνο έτσι συνειδητοποίησε ότι υπήρχαν και μερικές χιλιάδες που δεν είχαν ελληνίδα γιαγιά. Ήταν πριν απόλα οι γαλλικής και αγγλικής καταγωγής  ΑΚΛΙΤΕΣ που είχε προσέξει από μικρός. Και δεν ήταν μόνο αυτές.

Ορισμένες όπως η ΒΟΛΤΑ, η ΠΕΡΟΥΚΑ, η ΠΟΡΤΑ, η ΒΑΡΚΑ, η ΒΕΡΑΝΤΑ, η ΠΡΟΚΑ,  η ΣΤΟΦΑ ,  η ΠΑΤΕΝΤΑ έδειχναν να κλείνονται αλλά εμφανιζόταν σοβαρότατη  δυσκολία στη γενική του πληθυντικού, όταν έπρεπε να πει

«των βολτών» και «των προκών» το γλωσσικό του αίσθημα δεν τον άφηνε να το διατυπώσει. Ήταν όλες τους λέξεις ιταλικής καταγωγής με κατάληξη σε ιταλικό «α»  το οποίο επέτρεπε στους ελληνόφωνους να το θεωρούν «άλφα» και να τις υιοθετούν ως γένους θηλυκού και να τους αποδίδουν αρκετές πτώσεις – η πόρτα της πόρτας την πόρτα.

Κι άλλες πάλι όπως η ΣΚΕΡΤΣΟ, η ΠΑΡΚΟ, η ΣΚΙΤΣΟ, η ΤΕΜΠΟ, η ΤΣΟΥΡΜΟ με κατάληξη της ιταλίδας γιαγιάς σε «ο» το οποίο θεωρήθηκε «όμικρον» κατά τρόπο που οι λέξεις υιοθετήθηκαν από τους ελληνόφωνους ως  γένους ουδετέρου.

Μαζί και ορισμένες λέξεις- ρήματα παράξενα με κατάληξη σε  –ΑΡΩ δημιουργημένα από την ανάγκη των ελληνόφωνων προγόνων του για έκφραση. Δεν τα μάθαινε στο Δημοτικό και η γλώσσα της εξωσχολικής ζωής του δίδαξε τον δικό τους Αόριστο, παραβιάζοντας τους κανόνες που είχε μάθει με τους χρόνους των ελληνικής καταγωγής έχω, λύνω, αγαπώ και θυμίζω. Το ΛΑΣΚΑΡΩ, το ΣΚΙΤΣΑΡΩ, το ΠΟΝΤΑΡΩ, το ΣΑΛΠΑΡΩ, το ΓΟΥΣΤΑΡΩ, το ΣΚΑΠΟΥΛΑΡΩ, το ΣΚΑΝΤΖΑΡΩ, το ΠΡΕΣΑΡΩ, το ΤΡΑΤΑΡΩ, το ΣΑΛΤΑΡΩ  ελληνοποιημένα δημιουργήματα των ιταλικών lascare, schizzare, pontare, salpare, gustare, scapolare, scansare, pressare, tratare, saltare αλλά και το αγγλικής καταγωγής ΠΑΡΚΑΡΩ γέννημα του 20ου αιώνα που οικοδομήθηκε με βάση την «ιταλική» ανάλογη σε –άρω. Όσο για τον αόριστο, ενός τέτοιου τύπου ρήματος όπως το ΣΑΛΠΑΡΩ,  κυκλοφορούσε  περισσότερο ως «σαλπάρισε» και λιγότερο ως «σάλπαρε».

Ήξερε ότι η αρχαία ελληνική γλώσσα υπήρξε δεξαμενή από την οποία αντλήθηκε υλικό για το πλάσιμο χιλιάδων λέξεων της αγγλικής, της γαλλικής, της γερμανικής, της ιταλικής και όχι μόνο. Πάνω από τριάντα χιλιάδες λέξεις της αγγλικής , όπως  homogenous, aesthetic, theater, phenomenon, homophonie, ion, meter, metallurgie, sardonic,  έχουν πλαστεί με υλικό της ελληνικής γλώσσας. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με τις ελληνικής καταγωγής ΓΑΛΛΙΚΕΣ λέξεις όπως η bibliotêque, η enegrie, η biologie, η nevralgie, η electrique, η monarque .

Εκείνο που δεν ήξερε ήταν ότι στη δική του τη γλώσσα κατοικούν ΧΙΛΙΑΔΕΣ λέξεις  σαν την  ΜΟΝΤΑΖ ,  την  ΚΛΑΜΠ, τη ΦΟΔΡΑ, την ΡΕΖΙΛΙ  και την ΑΠΡΙΛΙΟΣ,   λέξεις με γιαγιάδες λατίνες, σλάβες, βενετσιάνες, γαλλίδες, αλβανίδες, βλάχες, λατίνες, ρουμάνες, αγγλίδες, τουρκάλες, περσίδες ή από την αραπιά. Και πολλές από αυτές όπως η ΤΣΑΤΣΑΡΑ, η ΠΙΑΝΟ, η ΜΑΝΤΡΑΧΑΛΟΣ και η ΠΛΙΑΤΣΙΚΟ έχουν ελληνοποιηθεί σε βαθμό που να κλείνονται ενώ άλλες όπως η ΤΟΥΡΝΕ, η ΠΑΝό και η ΜΟΝΙΤΟΡ παραμένουν άκλιτες.

Όταν άρχισε να ερευνά περισσότερο εντύπωση του έκανε το μεγάλο πλήθος των λέξεων που έχουν καταγωγή από τη γλώσσα των Ενετών. Μέτρησε 127  «βενετσιάνικης» προέλευσης λέξεις της καθημερινής ζωής. Η  ΡΟΔΑ, η ΜΠΡΙΖΟΛΑ, η ΚΟΥΖΙΝΑ, η  ΒΙΔΑ, η ΚάΛΟΣ, η ΑΝΑΜΠΟΥΜΠΟΥΛΑ, η ΜΑΝΤΟΛΑΤΟ και 120 ακόμα – τόσες μπόρεσε και καταμέτρησε, χωρίς τα παράγωγα –  ήταν λέξεις που είχαν διεισδύει στη λαλιά των προγόνων του σαν αποτέλεσμα της αλληλεπίδρασης με τους Ενετούς. Οι Ενετοί δεν είχαν αφήσει  μόνο κάστρα βενετσιάνικα σαν εκείνο της Κορώνης, είχαν αφήσει και λέξεις στη γλώσσα των ελληνόφωνων οι οποίες εξακολουθούν να επιζούν.

Τον εντυπωσίασε επίσης ο αριθμός των  λέξεων λατινικής καταγωγής, 308 μπόρεσε και καταμέτρησε χωρίς τα ένα σωρό παράγωγα  που συνεχίζουν να κυκλοφορούν στη γλώσσα του σήμερα. Η ΑΣΠΡΟ, η ΡΟΥΜΠΙΝΙ, η ΣΚΟΥΠΑ,  η ΑΛΜΠΟΥΜ, η ΠΑΝΟΥΚΛΑ, η ΡΕΤΣΙΝΑ, η ΠΟΡΤΑ, η ΣΟΛΑ, ήταν ορισμένες μόνο από αυτές.

Η διαπίστωση των έκανε να συνειδητοποιήσει τη συνύπαρξη αιώνων των δικών του προγόνων με τους Ρωμαίους και να κατανοήσει περισσότερο ότι εκτός των άλλων είναι και Ρωμιός.

Εκείνο που τον ερέθισε ακόμα περισσότερο ήταν το ακόμα μεγαλύτερο πλήθος των τουρκικής προέλευσης λέξεων που κατοικούν στη δική του λαλιά. Για ορισμένες από αυτές, όπως η ΜΟΥΣΑΚΑΣ, η ΓΙΑΟΥΡΤΛΟΥ,

η ΜΟΥΣΑΦΙΡΗΣ, η ΚΑΒΓΑΣ, η ΚΑΪΜΑΚΙ,  η ΜΠΟΥΝΤΡΟΥΜΙ και η ΚΕΦΤΕΣ το είχε υποψιαστεί. Για τις περισσότερες όμως δεν είχε περάσει από το μυαλό του «κάτι» για την καταγωγή τους.  Ανάμεσά τους η ΤΖάΜΙ,

η ΠΑΠΟΥΤΣΙ, η ΕΡΓΕΝΗΣ, η ΚΑΡΠΟΥΖΙ, η ΧΑΣΑΠΗΣ, η ΤΑΒΑΝΙ, η ΖΟΥΜΠΟΥΛΙ, η ΣΕΡΓΙΑΝΙ  η ΚΑΠΑΚΙ, η ΚΟΤΣΑΝΙ, η ΡΟΥΠΙ, η ΚΟΥΒΑΣ, η ΝΤΑΛΙΚΑ, η ΚΑΣΕΡΙ, η ΝΤΙΒΑΝΙ, η ΜΕΝΕΞΕΣ, η ΝΤΟΥΛΑΠΙ, η ΡΕΖΙΛΙ, η ΣόΙ. Μέτρησε τελικά 523 λέξεις  που διατηρούνται στη γλώσσα μας σαν συνέπεια της «δύσκολης» συνύπαρξης τεσσάρων περίπου αιώνων των ελληνόφωνων δικών του παππούδων της Οθωμανικής αυτοκρατορίας με παππούδες των Τούρκων του σήμερα.

Κατέγραψε ακόμα – χωρίς να καταμετρήσει τα παράγωγα – 14 περσικές, 24 αλβανικές, 25 εβραϊκές, 25 γερμανικές, 25 ρώσικες, 31 σλαβικές, 51 αραβικές, 63 ισπανικές, 593 αγγλικές,

741 ιταλικές,  811 γαλλικές  και 56 ακόμα λέξεις από δεκατέσσερις διαφορετικές γλώσσες  που ζουν στη λαλιά των Ελλήνων του σήμερα.

Διαπίστωσε τέλος  και «κάτι» που το είχε υποπτευθεί. Η γλώσσα που εξακολουθεί να μεταβιβάζει συνεχώς «λέξεις δικές της» στα ελληνικά λεξιλόγια ΤΟΥ 21ου αιώνα και να αυξάνει τη συμμετοχή της σε αυτά είναι η Αγγλική.   Εκατοντάδες ΒΙΝΤΕΟΚΛΙΠ, ΡΙΜΠΑΟΥΝΤ, ΝΤΙΒΙΝΤΙ, ΜΟΝΙΤΟΡ, ΠΛΕΪΓΚΕΪΜ, ΦΑΞ, ΣΕΞΣΟΠ, ΤέΚΝΟ, ΧΕΒΙΜΕΤΑΛ, ΜΙΞΕΡ, ΑΙΡΚΟΝΤΙΣΙΟΝ, ΣΕΝΤΕΡ, ΜΠΟΪΛΕΡ, ΣΙΝΤΙ, ΜΟΝΤΕΜ, ΤΣΙΖΜΠΟΥΡΓΚΕΡ, ΠΡΕΜΙΕΡΛΙΓΚ, ΣΝΑΚ, ΜΠΛΟΥΤΖΙΝ, ΣΚΕΪΤ και ΠΟΣΤΕΡ έχουν εγκατασταθεί στο εσωτερικό της σημερινής του λαλιάς.

Και το σημαντικότερο: Την τελευταία κυρίως δεκαετία η «διείσδυση» γίνεται με γράμματα της λατινικής. Εκατοντάδες game, time, copy, shop, delete, play, photo, cd, pop, dvd, paste, video, collection συγκατοικούν πλέον νόμιμα μαζί με τις ελληνικές λέξεις σε κείμενα εφημερίδων, σε πινακίδες μαγαζιών, σε τίτλους ταινιών, σε διαφημίσεις και σε γραφές στο Διαδίκτυο,  ενώ ο ρυθμός εισαγωγής είναι συνεχώς αυξανόμενος.

Οι ΑΛΒΑΝΙΚΗΣ καταγωγής

ΒΟΥΡΤΣΑ  ΓΚΙΟΣΑ   ΓΚΙΩΝΗΣ    ΓΚΟΡΤΣά    ΓΟΥΒΑ  ΚΑΛΑΜΠΟΚΙ   ΚΑΤΣΙΚΙ   ΚΟΚΟΡΕΤΣΙ   ΛΟΥΛΟΥΔΙ

ΜΑΡΜΑΓΚΑ      ΜΠΑΚΑ   ΜΠΑΜΠΕΣΗΣ    ΜΠΕΜΠΕΛΗ   ΜΠΕΣΑ    ΜΠΟΥΧόΣ    ΠΛΙΑΤΣΙΚΟ    ΣΒΕΡΚΟ     ΦΑΡΑ

Οι ΣΛΑΒΙΚΗΣ καταγωγής

ΒΑΛΤΟΣ   ΒΙΤΣΑ   ΒΡΙΚΟΛΑΚΑΣ   ΓΑΥΡΟΣ   ΓΙΑΦΚΑ    ΓΚΛΑΒΑ   ΓΟΥΝΑ   ΔΡΑΓΑΤΗΣ   ΚΑΡΒΕΛΙ    ΚΟΡΑ   ΚΟΤΕΤΣΙ   ΚΟΤΣΙ   ΝΤΟΜΠΡΟΣ  ΠΑΠΡΙΚΑ   ΠΡΟΓΚΑΩ    ΡΑΒΑΣΑΚΙ   ΡΕΜΠΕΤΗΣ   ΡΟΥΧΟ   ΣΑΝΟ   ΣΒΑΡΝΑ   ΣΛΑΒΟΣ   ΣΤΑΝΗ   ΣΤΟύΜΠΟΣ

ΣΤΡΙΓΓΛΑ    ΤΣΕΛΙΓΚΑΣ

Οι ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗΣ καταγωγής

ΓΛΙΤΣΑ     ΜΑΣΤΟΡΑΣ     ΠΕΣΤΡΟΦΑ     ΤΣΑΤΣΑ

Οι ΡΟΥΜΑΝΙΚΗΣ καταγωγής

ΛΑΓΟΥΤΟ  ΛΟΒΙΤΟΥΡΑ   ΜΟύΡΓΟΣ   ΜΠΟΥΣΟΥΛΑΩ   ΚΑΤΣΟΥΛΙΕΡΗΣ = κορυδαλλός   ΚΟΚΟΝΑ   ΠΑΠΑΡΟΥΝΑ   ΤΡΑΓΙΑΣΚΑ

Οι ΒΛΑΧΙΚΗΣ καταγωγής

ΑΝΤΑΡΑ   ΒΕΛΕΝΤΖΑ  ΦΛΟΚΑΤΗ  ΧΛΑΠΑΤΣΑ

Οι ΑΡΑΒΙΚΗΣ καταγωγής

ΑΖΙΜΟΥΘΙΟ  ΑΛΓΕΒΡΑ   ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ   ΑΛΚΑΛΙΚΟΣ   ΑΛΚΟΟΛ  ΑΛΛΑΧ  ΑΛΜΑΝΑΚ  ΑΛΧΗΜΕΙΑ  ΑΜΑΛΓΑΜΑ  ΑΝΙΛΙΝΗ

ΑΤΛΑΖΙ  ΒΕΡΙΚΟΚΟ  ΓΑΖί  ΓΑΙΔΑΡΟΣ  ΓΑΡΜΠΗΣ  ΕΛΙΞΙΡΙΟ   ΖΕΝΙΘ  ΚΑΛΟΥΠΙ  ΚΑΜΦΟΡΑ  ΚΑΡΑΒΑΝΙ  ΚΑΦΡΟΣ  ΚΕΛΕΜΠΙΑ  ΚΙΣΜΕΤ  ΚΟΥΛΟΥΒΑΧΑΤΑ   ΛΟΥΛΑΚΙ  ΜΑΟΥΝΑ  ΜΟΚΑ  ΜΠΑΖΑ  ΝΟΥΦΑΡΟ  ΡΑΜΑΖΑΝΙ  ΡΟΥΜΠΑΓΙΑΤ   ΣΑΦΑΡΙ  ΤΖΙΝΙ  ΤΖΙΦΟΣ  ΦΑΚΙΡΗΣ  ΦΑΡΙ  ΦΕΛΑΧΟΣ  ΦΙΤΙΛΙ  ΧΑΛΙΦΗΣ  ΧΑΝΤΑΚΙ  ΧΑΝΤΡΑ  ΧΑΡΤΙ  ΧΕΝΑ

Οι ΙΣΠΑΝΙΚΗΣ καταγωγής

ΑΒΟΚΑΝΤΟ  ΑΛΙΓΑΤΟΡΑΣ  ΑΛΜΠΑΤΡΟΣ  ΑΛΠΑΚΑΣ  ΑΡΟΚΑΡΙΑ  ΓΙΛΕΚΟ  ΙΔΑΛΓΟΣ  ΙΝΤΡΙΓΚΑ  ΙΝΦΑΝΤΑ

ΚΑΒΟΣ- σκοινί   ΚΑΚΑΟ   ΚΑΜΑΡΙΛΑ  ΚΑΜΠΑΡΤΙΝΑ  ΚΑΝΙΒΑΛΟΣ  ΚΑΟΥΤΣΟΥΚ  ΚΑΣΤΑΝΙΕΤΕΣ  ΚΙΝΙΝΟ  ΚΟΚΑ

ΚΟΜΑΝΤΟΣ  ΛάΣΟ    ΜΑΜΠΟ   ΜΑΝΤΑΡΙΝΙ   ΜΑΡΙΧΟΥΑΝΑ  ΜΑΡΚΑΔΟΡΟΣ  ΜΕΡΙΝΟΣ  ΜΟΥΝΤΙΑΛ  ΜΠΑΚΑΛΙΑΡΟΣ

ΜΠΑΡΚΟ  ΜΠΕΤΟΥΓΙΑ  ΝΕΓΡΟΣ  ΝΤΟΜΑΤΑ   ΠΑΡΑΓΚΑ  ΠΑΣΑΤΕΜΠΟ   ΠΑΤΑΤΑ  ΠΙΡΟΓΑ  ΠΛΑΤΙΝΑ

ΠΟΡΤΙΕΡΟ  ΠΟύΡΟ   ΡΑΝΤΖΟ, φάρμα   ΡΟΝΤΕΟ  ΡΟΥΜΠΑ  ΣΑΒΑΝΑ    ΣΑΛΣΑ    ΣΑΝΓΚΡΙΑ   ΣΙΕΣΤΑ   ΣΟΚΟΛΑΤΑ

ΣΟΜΠΡΕΡΟ   ΤΑΝΓΚΟ    ΤΕΚΙΛΑ  ΤΖΙΒΑ  ΤΟΡΕΡΟ  ΤΡΑΜΠΟΥΚΟΣ  ΤΣΙΚό   ΦΙΕΣΤΑ   ΦΛΑΜΕΓΚΟ  ΧΟΥΝΤΑ

Οι ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΚΗΣ καταγωγής

ΑΚΑΖΟΥ   ΚΑΣΤΑ   ΚΟΜΠΡΑ   ΜΑΡΜΕΛΑΔΑ   ΜΟΥΖΙΚΑΝΤΗΣ   ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ

ΜΠΑΝΑΝΑ  ΠΑΓΟΔΑ    ΠΙΡΑΝΧΑΣ  ΣΑΜΠΑ   ΤΑΝΓΚΑ   ΤΑΠΙΟΚΑ

Οι ΕΒΡΑΪΚΗΣ καταγωγής

Αλί- ΤΡΙΣΑΛΙ   ΑΜΗΝ   ΑΡΜΑΓΕΔΩΝ  ΒΑΒΕΛ   ΒΕΛΖΕΒΟΥΛΗΣ   ΓΙΟΥΣΟΥΡΟΥΜ    ΚΑΒΒΑΛΑ

ΚΑΔΟΣ   ΚΙΜΠΟΥΤΣ  ΚΟΡΒΑΝΑΣ  ΜΑΔΙΑΜ   ΜΑΘΟΥΣΑΛΑΣ    ΜΑΝΝΑ εξ ουρανού    ΜΕΣΣΙΑΣ   ΜΟΛΩΧ

ΜΠΑΤΣΟ χαστούκι    ΠΑΣΧΑ   ΣΑΒΒΑΤΟ   ΣΑΤΑΝΑΣ  ΣΕΡΑΦΕΙΜ  ΣΟΔΟΜΑ  ΦΑΡΑΩ   ΧΑΒΡΑ  ΧΕΡΟΥΒΕΙΜ

Οι ΠΕΡΣΙΚΗΣ καταγωγής

ΖΑΤΡΙΚΙΟ   ΓΚΕΛΑ  ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΡΙ  ΜΟΥΛΑΣ  ΜΟΥΝΤΖΑ  ΟΡΥΖΑ

ΟΥΡί  ΜΠΑΖΑΡ  ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ  ΠΑΡΑΣΑΓΓΕΣ  ΠΑΤΙΣΑΧ  ΣΑΛΙ

Οι ΡΩΣΙΚΗΣ καταγωγής

ΑΣΤΡΑΧΑΝ   ΒΟΤΚΑ   ΔΟΥΜΑ   ΖΙΒΑΓΚΟ   ΚΑΠίΚΙ   ΚΝΟΥΤΟ   ΚΟΛΧΟΖ   ΚΟΥΛΑΚΟΣ  ΜΑΖΟΥΤ

ΜΕΝΣΕΒΙΚΟΣ  ΜΟΥΖΙΚΟΣ   ΜΠΑΛΑΛΑΪΚΑ  ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΟΣ  ΝΤΑΤΣΑ  ΠΑΡΕΣΤΡΟΪΚΑ ΠΙΡΟΣΚΙ

ΠΟΓΚΡΟΜ   ΠΡΟΒΟΚΑΤΣΙΑ   ΡΟΥΒΛΙ   ΣΑΜΟΒΑΡΙ   ΣΠΟΥΤΝΙΚ   ΤΡόΙΚΑ  ΤΣΑΙ   ΦΡΑΞΙΑ   ΧΑΧΟΛΟΣ

Οι ΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ καταγωγής

ΑΛΛΕΡΓΙΑ      ΑΛΤΣΧΑΪΜΕΡ        ΒΙΤΑΜΙΝΗ       ΕΣΤΕΡΕΣ     ΚάΛΙΟ   ΚΑΠΟΥΤ    ΚΟΒΑΛΤΙΟ

ΚΡΑΧ   ΛΑΙΤΜΟΤΙΒ    ΛΟΥΜΠΕΝ    ΜΕΦΙΣΤΟΦΕΛΗΣ   ΜΠόΞΕΡ σκυλί  ΝΑΖί   ΝΤΟΜΠΕΡΜΑΝ

ΡάΙΧ    ΡΑΣΤΕΡ    ΣΝΙΤΣΕΛ    ΤΣΙΤΑΤΟ    ΦΟΡΜΑΛΔΕΫΔΗ    ΧΕΡΤΣ

Οι  «ΒΕΝΕΤΣΙΑΝΙΚΕΣ»

ΑΛΜΠΟΥΡΟ    ΑΝΑΜΠΟΥΜΠΟΥΛΑ    ΑΝΤΕΝΑ    ΑΡΑΔΑ    ΑΡΜΑΔΑ    ΑΣΟΣ   ΑΤΣΑΛΙ  ΑΤΣΑΛΟΠΡΟΚΑ

ΒΑΡΔΑ    ΒΑΡΔΙΑ   ΒΕΛΑΔΑ   ΒΕΛΟΥΔΟ   ΒΕΡΑ   ΒΙΔΑ   ΓΑΛΑΡΙΑ    ΓΑΛΑΝΤΟΜΟΣ   ΓΑΛΕΤΑ

ΓΑΛΟΤΣΑ    ΓΑΝΤΖΟΣ   ΓΚΕΤΕΣ    ΓΟΒΑ   ΓΟΥΡΝΑ   ΓΡΑΙΓΟΣ   ΓΑΖΙΑ   ΔΟΓΗΣ   ΔΥΟΣΜΑΡΙΝΙ    ΕΝΤΡΑΔΑ

ΖΟΥΡΛΟΣ  ΚΑΒΑΛΙΕΡΟΣ    ΚΑΔΕΝΑ    ΚάΛΟΣ   ΚΑΜΙΝΑΔΑ    ΚΑΝΑΡΙΝΙ    ΚΑΝΟΝΙ   ΚΑΝΤΑΔΑ

ΚΑΝΤΟΥΝΙ   ΚΑΠΕΛΑΔΟΥΡΑ   ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ   ΚΑΡΓΑ   ΚΑΡΕΚΛΑ   ΚΑΣΕΛΑ   ΚΑΤΣΑΒΙΔΙ

ΚΑΤΣΑΔΑ    ΚΑΤΣΑΡΟΛΑ   ΚΟΛΤΣΙΝΑ   ΚΟΜό   ΚΟΝΤΟΣΤΑΥΛΟΣ   ΚΟΡΔΟΝΙ    ΚΟΡΝΙΖΑ

ΚΟΥΒΕΡΤΑ   ΚΟΥΖΙΝΑ   ΚΟΥΜΠΑΡΟΣ   ΚΟΥΝΙΑΔΟΣ    ΚΟΥΡΑΓΙΟ  ΛΑΜΑΡΙΝΑ

ΜΑΔΕΡΙ  ΜάΪΝΑ   ΜΑΪΣΤΡΟΣ   ΜΑΚΑΡΟΝΙ  ΜΑΝΕΣΤΡΑ   ΜΑΝΤΙΝΑΔΑ   ΜΑΝΤΟΛΑΤΟ

ΜΑΡΑΓΚΟΣ   ΜΑΡΙΟΛΗΣ   ΜΑΣΚΑΡΑΣ   ΜΑΝΤΖΟΥΡΑΝΑ    ΜΑΤΣΑΚΙ λουλούδια   ΜΑΤΣΟΥΚΙ

ΜΕΝΟΥΛΑ   ΜΕΣΟΒΕΖΙΚΟ   ΜΙΝΑΔΟΡΟΣ   ΜΟΝΕΔΑ      ΜΟΥΡΗ    ΜΟΥΤΣΟΥΝΑ   ΜΠΑΓΚΑΖΙΑ

ΜΠΑΟΥΛΟ   ΜΠΑΡΜΠΟΥΝΙ  ΜΠΟΛΙΑ   ΜΠΟΜΠΟΤΑ   ΜΠΟΡΑ    ΜΠΟΥΓΑΔΑ    ΜΠΟΥΓΑΡΙΝΙ

ΜΠΟΥΚΑΠΟΡΤΑ    ΜΠΟΥΡΙΝΙ   ΜΠΟΥΡΛΟΤΟ   ΜΠΡΑΤΣΟ   ΜΠΡΙΖΟΛΑ   ΝΤΑΜΙΤΖΑΝΑ    ΝΤΟΥΖΙΝΑ

ΠΑΛΑΝΤΖΑ    ΠΑΤΣΑΒΟΥΡΑ   ΠΙέΤΑ    ΠΙΣΙΝΑ    ΠΟΝΤΟΣ μήκος   ΠΟΥΠΟΥΛΟ   ΡΕΓΚΑ

ΡΕΜΠΕΛΟΣ   ΡΟΔΑ    ΡΟΖΜΑΡΙΝΙ      ΣΑΛΑΜΟΥΡΑ      ΣΑΛΤΑΔΟΡΟΣ      ΣΙΓΟΥΡΑΡΩ

ΣΠΑΤΟΥΛΑ         ΣΤΡΑΤΣΟΧΑΡΤΟ     ΤΑΚΟΣ     ΤΑΚΑΚΙΑ    ΤΖΟΓΑΔΟΡΟΣ  ΤΖΟΓΟΣ   ΤΙΜΟΝΙ

ΤΣΑΜΠΙ     ΤΣΑΤΣΑΡΑ     ΤΣΟΚΑΡΟ       ΤΣΟΝΤΑ           ΤΣΟΝΤΑΡΩ     ΦΑΝΕΛΑ     ΦΑΝΤΑΡΙΑ

ΦΑΝΤΑΡΟΣ       ΦΑΤΣΑ         ΦΕΟΥΔΟ       ΦΙΟΡΙΝΙ       ΦΟΔΡΑ    ΦΡΕΓΑΤΑ   ΧΑΡΤΟΝΙ  ΧΟΒΟΛΗ

Οι  ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ καταγωγής

ΑΓΚΙΤΑΤΣΙΑ    ΑΚΟΥΜΠΑΩ    ΑΛΜΠΟΥΜ     ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ    ΑΠΡΙΛΙΟΣ    ΑΡΜΑΡΙ

ΑΡΜΑΤΑ        ΑΣΠΡΑΔΙ     ΑΣΠΡΟ         ΑΤΑΒΙΣΜΟΣ    ΑΥΣΤΡΑΛΟΠΙΘΗΚΟΣ

ΒΑΚΙΛΟΣ       ΒΑΡΒΑΤΟΣ    ΒΑΡΚΑ         ΒΑΣΑΛΤΗΣ     ΒΕΡΝΙΚΙ   ΒΕΣΤΙΑΡΙΟ

ΒΕΤΕΡΑΝΟΣ   ΒΕΤΟ          ΒΙΓΛΑ        ΒΙΣΜΟΥΘΙΟ  ΒΙΤΣΙΟ        ΒΟΥΚΙΝΟ     ΒΟΥΛΑ

ΒΡΑΓΙΑ     ΒΡΑΚΑ    ΒΡΑΧΙΟΛΙ      ΒΙΝΤΕΟ      ΒΙΟΛΑ λουλούδι    ΒΥΤΙΟ        ΓΑΒΑΘΑ      ΓΑΪΤΑΝΙ

ΓΑΡΔΟΥΜΠΑ     ΓΕΡΟΥΝΔΙΟ   ΓΡΑΙΚΥΛΟΙ     ΔΙΑΦΕΝΤΕΥΩ   ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ  ΙΝΣΤΡΟΥΧΤΟΡΑΣ

ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ    ΕΞΤΡΑ       ΕΡΜΑΡΙΟ       ΘΟΡΙΟ        ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ  ΙΝΣΟΥΛΙΝΗ    ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

ΙΝΤΕΛΙΓΚΕΝΤΣΙΑ     ΙΝΤΕΞ       ΙΣΚΑ         ΚΑΒΑΛΑ       ΚΑΒΑΛΙΝΑ    ΚΑΓΚΕΛΑΡΙΟΣ

ΚΑΓΚΕΛΟ       ΚΑΔΜΙΟ        ΚΑΚΤΟΣ       ΚΑΛΑΜΑΡΙ     ΚΑΛΑΝΤΑ     ΚΑΛΕΝΔΕΣ

ΚΑΛΥΜΜΑΥΚΙ    ΚΑΜΑΡΗ        ΚΑΜΑΡΙΝΙ     ΚΑΜΑΡΟΤΟΣ    ΚΑΜΒΑΣ      ΚΑΜΠΑΝΑΡΙΟ   ΚΑΜΠΟΣ

ΚΑΝΑΛΙ        ΚΑΝΑΤΑ        ΚΑΝΟΥΛΆ      ΚΑΝΤΗΛΙ      ΚΑΠΑ        ΚΑΠΙΣΤΡΙ    ΚΑΠΟΥΛΙΑ

ΚΑΡΒΟΥΝΟ      ΚΑΡΔΙΝΑΛΙΟΣ   ΚΑΡΙΝΑ       ΚάΡΟ         ΚΑΡΟΥΛΙ     ΚΑΣΙΔΑ      ΚΑΣΤΡΟ

ΚΑΨΑ          ΚάΨΟΥΛΑ       ΚΑΨΟΥΛΙ      ΚΒΑΝΤΑ       ΚΕΛΑΡΙ      ΚΗΝΣΟΡΑΣ    ΚΛΑΣΗ

ΚΛΑΣΙΚΟΣ      ΚΟΛΕΓΙΟ       ΚΟΛΕΚΤΙΒΑ    ΚΟΛΙΓΑΣ     ΚΟΜΗΣ       ΚΟΜΜΟΥΝΑ    ΚΟΝΚΛΑΒΙΟ

ΚΟΝΣΟΡΤΣΙΟΥΜ  ΚΟΡΑΛΛΙ       ΚΟΡΔΩΝΟΜΑΙ   ΚΟΡΟΝΑ       ΚΟΡΠΟΥΣ     ΚΟΥΒΕΝΤΑ

ΚΟΥΒΟΥΚΛΙΟ  ΚΟΥΚΛΑ        ΚΟΥΚΟΥΛΑ      ΚΟΥΛΟΥΜΑ     ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ    ΚΟΥΠΑ       ΚΟΥΡΕΛΙ

ΚΟΥΡΜΠΑ   ΚΟΥΡΤΙΝΑ      ΚΟΥΣΤΩΔΙΑ     ΚΟΥΤΡΑ       ΚΡΕΜΑΤΟΡΙΟ   ΚΡΟΥΣΤΑ     ΛΑΒΑΡΟ

ΛΑΒΔΑΝΟ       ΛΑΚΑ          ΛΑΚΕΡΔΑ       ΛΑΠΣΟΥΣ      ΛΑΡΔΙ        ΛΕΓΕΩΝΑ     ΛΕΚΤΟΡΑΣ    ΛΕΥΓΑ

ΛΙΒΕΛΟΣ      ΛΙΜΠΡΑ        ΛΙΜΠΙΝΤΟ     ΛΟΥΚΑΝΙΚΟ    ΜΑΓΙΣΤΡΟΣ   ΜΑΓΚΑΣ      ΜΑΙΚΗΝΑΣ

ΜΑΚΕΛΑΡΗΣ    ΜΑΝΟΥΑΛΙ      ΜΑΝΤΑΤΟ      ΜΑΝΤΗΛΙ      ΜΑΞΙΛΑΡΙ    ΜΑΞΙΜΟΥΜ    ΜΑΠΑ

ΜΑΡΚΗΣΙΟΣ     ΜΑΡΟΥΛΙ       ΜΑΡΤΙΟΣ      ΜΑΣΚΑ        ΜΑΣΤΟΡΑΣ

ΜΑΥΡΟΣ        ΜΕΔΟΥΛΙ       ΜΕΜΒΡΑΝΗ     ΜΕΝΤΙΟΥΜ     ΜΙΛΙ        ΜΙΝΙΜΟΥΜ    ΜΟΛΟΣ

ΜΟΡΑΤΟΡΙΟΥΜ   ΜΟΥΛΟΣ        ΜΟΥΡΑΓΙΟ     ΜΟΥΡΓΑ       ΜΟΥΡΜΟΥΡΙΖΩ  ΜΟΥΡΟΥΝΑ   ΜΟΥΣΚΛΙΑ

ΜΟΥΣΚΟΥΛΟ     ΜΟΥΣΤΟΣ       ΜΠΑΛΑΝΤΑ     ΜΠΙΖ         ΜΠΙΣ        ΜΠΟΥΚΑ      ΜΠΟΥΚΙΑ

ΜΠΟΥΚΛΑ     ΜΠΟΥΡΔΟΥΚΛΩΝΩ   ΜΠΟΥΦΟΣ     ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ    ΝΟΜΕΝΚΛΑΤΟΥΡΑ   ΝΟΜΙΝΑΛΙΣΜΟΣ

ΝΟΝόΣ         ΝΟΡΜΑ         ΝΟΤΑ         ΝΟΤΑ διπλωματ     ΝΤΕ ΓΙΟΥΡΕ      ΝΤΕ ΦΑΚΤΟ    ΝΤΟΥΜΠΛΕΞ

ΞΙΓΓΙ         ΞΟΜΠΛΙ        ΟΚΤΑΒΑ       ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ      ΟΠΤΙΜΟΥΜ     ΟΡΑΤΟΡΙΟ   ΟΣΤΙΑ

ΟΥΜΑΝΙΣΜΟΣ    ΟΥΤΟΠΙΑ       ΟΦΙΤΣΙΟ      ΠΑΓΑΝΙά      ΠΑΛΑΤΙ        ΠΑΛΟΥΚΙ

ΠΑΝΕΡΙ        ΠΑΝί          ΠΑΝΟΥΚΛΑ     ΠΑΡΑΓΑΔΙ     ΠΑΡΑΦΙΝΗ            ΠΑΣΤΟΡΑΣ

ΠΑΤΕΡ ΦΑΜΙΛΙΑΣ   ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ  ΠΕΡΣΟΝΑ      ΠΛΗΒΕΙΟΣ     ΠΛΟΥΜΙΔΙΑ     ΠΟΝΤΙΟΥΜ

ΠΟΝΤΙΦΙΚΑΣ    ΠΟΡΤΑ         ΠΟΥΓΓΙ       ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ    ΠΡΙΜΟΣ άνεμος       ΠΡΟΒΟΚΑΤΟΡΑΣ

ΠΡΟΛΕΤΑΡΙΟΣ   ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ    ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ   ΡΑΣΟ     ΡΕ       ΡΕΓΟΥΛΟ     ΡΕΖΟΥΣ

ΡΕΚΒΙΕΜ       ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟ    ΡΕΤΣΙΝΑ      ΡΕΦΕΡΕΝΤΟΥΜ         ΡΗΓΑΣ             ΡΟΖΑΡΙΟ

ΡΟΥΒΙΚΩΝ      ΡΟΥΓΑ         ΡΟΥΜΠΙΝΙ     ΣΑΒΑΝΟ      ΣΑΒΟΥΡΑ     ΣΑίΤΑ     ΣΑΝΑΤΟΡΙΟ

ΣΑΤΙΡΑ        ΣΕΚΤΑ         ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ    ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ ΣΙΚΑΛΗ      ΣΚΑΛΑ     ΣΚΑΜΝΙ

ΣΚΑΡΑΒΑΙΟΣ    ΣΚΟΥΠΑ        ΣΚΟΥΤΑΡΙ     ΣΚΡΙΝΙΟ     ΣΚΡΟΦΑ      ΣΟΛ       ΣΟΛΑ

ΣΟΛΟΜΟΣ       ΣΟΥΒΛΑ        ΣΟΥΜΑ        ΣΟΥΦΡΑ      ΣΠΑΝΑΚΙ     ΣΠΙΤΙ     ΣΠΟΝΣΟΡ

ΣΤΑΒΛΟΣ       ΣΤΑΤΟΥΣ       ΣΤΑΤΟΥΣ ΚΒΟ  ΣΤΕΡΝΑ      ΣΤΡΑΤΑ      ΤΑΒΕΡΝΑ   ΤΑΒΛΑ

ΤΑΒΛΙ         ΤΕΜΠΛΟ        ΤΕΝΤΑ        ΤΕΡΜΙΝΟ     ΤΙΤΛΟΣ         ΤΟΥΒΛΟ    ΤΟΥΜΠΑ

ΤΟΥΡΤΑ        ΤΟΥΦΑ         ΤΡΕΜΟΥΛΟ     ΤΡΙΒΕΛΙΖΩ   ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ   ΤΣΕΚΟΥΡΙ

ΥΒΡΙΔΙΟ       ΦΑΒΑ          ΦΑΚΙΟΛΙ      ΦΑΛΚΙΔΕΥΩ   ΦΑΜΙΛΙΑ          ΦΑΝΑΤΙΚΟΣ

ΦΑΣΙΟΛΟΣ      ΦΑΣΚΙά        ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ  ΦΙΔΕΣ       ΦΙΚΟΣ          ΦΛΟΥΡΙ

ΦΟΛΑ          ΦΟΡΜΟΥΛΑ      ΦΟΡΟΥΜ       ΦΟΥΜΟ       ΦΟΥΝΤΑ         ΦΟΥΝΤΟ, βυθός

ΦΟΥΝΤΩΝΩ               ΦΟΥΡΚΑ                   ΦΟΥΡΝΑΡΗΣ     ΦΟΥΡΝΟΣ     ΦΡΑΓΓΕΛΙΟ

ΦΡΑΓΚΟΣ    ΦΡΕΖΙΑ      ΦΤΟΥΡΑΩ     ΧΑΛΙΦΑΤΟ     ΧΑΜΟΥΡΑ     ΧΑΡΤΑ     ΧΟΜΟ

a priori         a prosteriori   mutatis mutandis    sui generis    tabula rasa     terra incognita

Αναδημοοσίευση: http://users.sch.gr/kassetas/scripta22general.htm

About these ads

4 Σχόλια to “Λέξεις Ἑλλήνων, ξένης καταγωγῆς”

  1. Αριαδνη ,,με έστειλες,,,,,,αδιάβαστο.

  2. Γιάννης Μ. said

    Την καλημέρα μου :)

    η γλώσσα είναι ζωντανός οργανισμός και ως εκ τούτου η αφομοίωση ξένων επιδράσεων κατά περιόδους είναι ένα γεγονός. Αυτό αν και με πρώτη ματιά μπορεί να απογοητεύσει κάποιους αν το καλοσκεφτούμε είναι τρόπος ‘αυτοσυντήρησης” της ίδιας της γλώσσας αλλά και η απόδειξη για τις δυνατότητες της ελληνικής.

    • Γιάννης Μ. said

      Ένα σχετικό άρθρο αντιγράφω στην συνέχεια, αν και διατηρώ επιφυλάξεις για την αναφορά του στους Σουμέριους :

      “Πόσες λέξεις διαθέτει τελικά η ελληνική γλώσσα;
      του Χριστόφορου Χαραλαμπάκη
      Καθηγητή της Γλωσσολογίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών

      Συχνά διατυπώνεται η άποψη ότι «η Ελληνική είναι η αρχαιότερη και πλουσιότερη γλώσσα του κόσμου», με αποτέλεσμα να ενισχύεται σε κύκλους αδαών ο γλωσσικός σοβινισμός, ο ελληνοκεντρισμός και η χιμαιρική «επανελλήνισις της οικουμένης». Η ελληνική είναι πράγματι η αρχαιότερη γλώσσα της Ευρώπης, υπήρξαν όμως άλλες γλώσσες στον κόσμο που μιλήθηκαν και γράφτηκαν πολλούς αιώνες πριν, όπως η Σουμεριακή στη νότια Μεσοποταμία, η οποία ανάγεται στο 3.100 π.Χ. Η Ελληνική έχει προφορική παράδοση 4.000 χρόνων και γραπτή 3.500 χρόνων (και όχι 2.500 χρόνων, όπως επαναλαμβάνουν ορισμένοι επώνυμοι λογοτέχνες και πολιτικοί), γεγονός το οποίο αποτυπώνεται στο πλούσιο διαχρονικό λεξιλόγιό της. Στο περίφημο Λεξικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας των Liddell – Scott – Jones καταγράφονται 120.000 λέξεις. Μερικοί πιστεύουν ότι η αρχαία ελληνική διαθέτει 70 εκατομμύρια λέξεις, επειδή ο αριθμός αυτός αναφέρεται στον ηλεκτρονικό Θησαυρό της Ελληνικής Γλώσσας που συγκροτήθηκε στο Πανεπιστήμιο Irvine (Καλιφόρνια) με δωρεά της καθηγήτριας M. McDonald. Στην ουσία δεν πρόκειται για λήμματα, αλλά για «τρέχουσες λέξεις», δηλ. για τύπους λέξεων όπως εμφανίζονται σε 2.900 συγγραφείς σε συνεχή αρίθμηση. Στο Ελληνο-ισπανικό Λεξικό του καθηγητή Fr. Adrados ο αριθμός των αρχαίων λέξεων προβλέπεται να ανέλθει στις 325.000. Στο Μέγα Λεξικόν όλης της ελληνικής γλώσσης του Δ. Δημητράκου υπάρχουν γύρω στα 200.000 λήμματα. Η νέα ελληνική με τις διαλέκτους και τα ιδιώματά της διαθέτει σήμερα περισσότερες από μισό εκατομμύριο λέξεις, όσες περίπου και η Αγγλική, παγκόσμια γλώσσα με τεράστιο κύρος. Στον αριθμό αυτό συμπεριλαμβάνονται οι επιστημονικοί όροι που βρίσκονται σε μεγάλη διάδοση.
      Η έκρηξη του νεοελληνικού λεξιλογίου συνδέεται με την εκπληκτική πρόοδο των επιστημών και των ευρύτερων κοινωνικών, πολιτικών, οικονομικών και πολιτιστικών εξελίξεων και ανακατατάξεων. Παρά τις περιορισμένης εμβέλειας κινδυνολογικές τάσεις, γλώσσα μας δεν υπήρξε ποτέ τόσο πλούσια και εκφραστική όσο είναι σήμερα. Αν κάποιοι έχουν περιορισμένο λεξιλόγιο δεν φταίει η γλώσσα γι’ αυτό. Το βέβαιο είναι ότι δεν γνωρίζει κανείς μητρικός ομιλητής τη γλώσσα του. Αν λάβει κανείς υπόψη του ότι τα περισσότερα νεοελληνικά λεξικά δεν περιέχουν πάνω από 50.000 λέξεις, από τις οποίες πολύ λίγοι γνωρίζουν τις μισές απ’ αυτές, τότε συνειδητοποιεί ότι έχουμε όλοι «λεξιπενία» και όχι μόνο οι νέοι, όπως θέλει το ευρύτατα διαδεδομένο αυτό κοινωνικό στερεότυπο. Ακόμα και αν ένα νεοελληνικό λεξικό συμπεριλάβει στο λημματολόγιο του τον εντυπωσιακά μεγάλο αριθμό των 100.000 λέξεων, δεν δίνει παρά μια αμυδρή εικόνα του πραγματικού λεξιλογίου, αφού επιλέγεται σε αρκετές περιπτώσεις με αυθαίρετα κριτήρια μια από τις πέντε λέξεις, χωρίς να παρουσιάζεται αναλυτικά η πολυσημία.
      Τελικά, το ερώτημα «πόσες λέξεις διαθέτει μια γλώσσα» δεν είναι εύκολο να απαντηθεί, αφού μπορεί να σχηματιστεί ασύλληπτος για τον ανθρώπινο νου αριθμός λέξεων. Υπάρχουν χιλιάδες νεολογισμοί που δεν επικρατούν και επομένως δεν βρίσκουν θέση στα λεξικά. Δεν πρόκειται μόνο για ποιητικούς νεολογισμούς (βλ. το ηλιοπότης στον Ελύτη και τις ακατανόητες λέξεις δελεάνα και τίντελο στον ίδιο ποιητή) αλλά και για ad hoc σχηματισμούς της καθημερινής ζωής που περιέρχονται γρήγορα σε αχρηστία (καλομοιρικός, τζεκολογία).
      Συμπερασματικά θα έλεγα ότι κάθε πολίτης πρέπει να συνειδητοποιήσει πόσο λίγο γνωρίζει τη γλώσσα του και να καταβάλει προσπάθεια σταδιακού εμπλουτισμού και ανανέωσης του λεξιλογίου του, αφού ο λεξιλογικός θησαυρός που κατέχει αντανακλά την παιδεία και την ποιότητα της κριτικής του σκέψης, που αποτελεί και το μέγα ζητούμενο της εκπαίδευσης στο σύγχρονο ταχέως εξελισσόμενο και αντιφατικό κόσμο που ζούμε.”

      πηγή : http://users.ntua.gr/nborbil/Article1.htm

      • Έχω την απορία αν ο κύριος καθηγητής συμπεριλαμβάνεται στους 150 γλωσσολόγους που υποστήριξαν το νέο βιβλίο γραμματικής Ε’ δημοτικού, αυτό με τα 5 φωνήεντα….

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 78 other followers

%d bloggers like this: